Irek
Dżawdatowicz Muchamiedow
urodził
się 8 marca 1960 roku w Kazaniu. Gdy miał pięć lat matka zaprowadziła go na
zajęcia baletowe w klubie. Już po jednym spojrzeniu nauczyciel zdecydował o
wysłaniu chłopca do szkoły baletowej w Moskwie. Po ukończeniu moskiewskiej
Szkoły Baletowej Muchamiedow występował w Państwowym Akademickim Teatrze
Baletu Klasycznego. W zespole tym zatańczył m.in. (jako pierwszy wykonawca)
partię Tybalda w Opowieści o Romeo i Julii w choreografii Natalii
Kasatkiny i Władimira Wasiliowa. W 1981 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego
Konkursu Artystów Baletu, zdobywając również Złoty Medal.
W
latach 1981-1990 Muchamiedow był wiodącym solistą zespołu baletowego Teatru
Bolszoj. Debiutował partią Spartakusa w balecie Jurija Grigorowicza, stając
się najmłodszym wykonawcą tej roli. Tańczył również wielkie partie baletu
klasycznego – Alberta (Giselle), Księcia w Dziadku do orzechów,
Basilia (Don Kichot), Tybalda (Romeo i Julia), Jeana de Brienne (Rajmonda).
W latach osiemdziesiątych był najlepszym odtwórcą głównych ról w baletach
Grigorowicza: Spartakusa, Iwana Groźnego i Borysa w Złotym wieku, którą
to partię choreograf stworzył specjalnie dla niego. Był również pierwszym
wykonawcą roli Cyrana w balecie Cyrano de Bergerac w choreografii
Rolanda Petit. W 1988 roku artysta otrzymał doroczną Nagrodę im. Hansa
Christiana Andersena dla Najlepszego Tancerza Świata.
W
1990 roku wyjechał z Rosji i został zaangażowany do Royal Ballet. W Londynie
występował i występuje w baletach repertuaru klasycznego: Giselle, Rajmonda
(III akt), Bajadera, Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów,
Córka źle strzeżona. Na londyńskich scenach tancerz występował
także w baletach współczesnych choreografów: Cyrano Davida Bintleya, Apollon
i Syn marnotrawny George’a Balanchine’a. Irek Muchamiedow wcielał się
również w role tragicznych bohaterów baletów swego mentora i przyjaciela
Kennetha MacMillana. W ciągu jednego tygodnia zatańczył obie role męskie
(Des Grieux i Lescaut) w Manon, wystąpił w roli Wierszynina w balecie Zimowe
sny wg Trzech sióstr A. Czechowa. W 1992 roku kreował główną rolę
w balecie The Judas Tree i rolę Romea w Romeo i Julii MacMillana.
W tym samym roku wystąpił także w wielkiej partii księcia Rudolfa w Mayerlingu
tego samego choreografa (spektakl nagrany dla telewizji).
W
1994 r. Muchamiedow wystąpił również z Arc Dance Company w stworzonym dla
niego przez Kima Brandstrupa balecie Otello. W 1994 roku Ashley Page
stworzyła dla Muchamiedowa główną partię w spektaklu Fearful Symmetries,
w 1995 – Twyla Tharp wybrała go do wykonania jednej z głównych ról w
balecie Mr. Worldly Wise przygotowanym dla Royal Ballet. W 1999 roku
artysta wystąpił wraz z Arc Dance Company w Powrocie Don Juana Kima
Brandstrupa. Tańczył również rolę Petera Quinta w balecie Wiliama Tucketta The
Turn of the Screw.
W
1992 roku artysta stworzył i po raz pierwszy poprowadził grupę tancerzy
rosyjskich i Baletu Królewskiego pod nazwą „Irek Mukhamiedow & Company”.
Trzy wieczory baletowe w Northampton, Oksfordzie i Bradford zostały owacyjnie
przyjęte. Grupa baletowa Muchamiedowa występowała potem m.in. w Bilbao
(1993), Teatrze Sadler’s Wells w Londynie (1994, 1999, 2000), Hampton Court w
Londynie, Bejrucie i Kuopio.
Artysta
jest laureatem licznych nagród i wyróżnień. W 1992 r. został Tancerzem Roku
brytyjskiego pisma „Dance and Dancers” (jako trzeci mężczyzna w historii).
Tytuł Tancerza Roku przyznała mu również gazeta „The Independent on Sunday”.
Otrzymał Nagrodę London Evening Standard w dziedzinie tańca i włoską Nagrodę
im. Gino Tani za rok 1992. W 1996 r. został laureatem nagrody Benois de la
Dance. W 1998 roku otrzymał Medal im. Niżyńskiego. Również w tym roku został
prezesem Legat Society.
W
styczniu 2000 roku Irek Muchamiedow otrzymał tytuł Oficera Orderu Imperium
Brytyjskiego.
W
Warszawie artysta gościł już w 1985 roku podczas występów Teatru Bolszoj
(spektakle Złotego wieku i Iwana Groźnego) oraz w 1997 roku, już
jako gwiazda Royal Ballet, wystąpił w uroczystej gali „W hołdzie
Warszawie” z okazji 400-lecia stołeczności miasta. Wykonał wówczas wraz z
solistką Baletu Królewskiego Miyako Yoshida Tarantellę w choreografii
George’a Balanchine’a. W 2001 roku Muchamiedow zadebiutował jako choreograf
pełnospektaklowego baletu. Dla Teatru Wielkiego – Opery Nadorowej przygotował
choreografię Jeziora łabędziego
Piotra Czajkowskiego (wg układów Petipy-Iwanowa). Dwukrotnie (w 2001 i 2002
roku) wystąpił w warszawskim Teatrze Wielkim kreując role Zorby w Greku
Zorbie Lorki Massine’a
Motto
artysty zdaje się wyrażać jego wypowiedź pochodząca z jednego z wywiadów: Nie
chcę być jednym z wielu przeciętnych. Chcę być najlepszy.
Najważniejsze
partie:
Państwowy
Akademicki Teatr Baletu Klasycznego:
Basilio
Don Kichot, chor. Wasiliow & Kasatkina
Tybald
Opowieść o Romeo i Julii, chor. Wasiliow & Kasatkina
Ali
Korsarz, chor. Mazilier
Romeo
Opowieść o Romeo i Julii, chor. Wasiliow & Kasatkina
Armen
Gajane, chor. Wasiliow & Kasatkina
Acteon
Diana i Akteon, Esmeralda, chor. Perrot
Teatr
Bolszoj w Moskwie:
Spartakus
Spartakus, chor. Grigorowicz
Basilio
Don Kichot, chor. Petipa
Borys
Złoty wiek, chor. Grigorowicz
Iwan
Iwan Groźny, chor. Grigorowicz
Romeo
Romeo i Julia, chor. Grigorowicz
Jean
de Brienne Rajmonda, chor. Petipa
Albert
Giselle, chor. Grigorowicz
Książę
Dziadek do orzechów, chor. Petipa
Cyrano
Cyrano de Bergerac, chor. Petit
Pietruszka
Pietruszka, chor. Fokin
Wierszynin
Zimowe sny - pas de deux, chor. MacMillan
Jean
de Brienne Rajmonda, chor. Petipa
Książę
Dziadek do orzechów, chor. Petipa
De
Grieux, Lescaut Manon, chor. MacMillan
Wierszynin
Zimowe sny, chor. MacMillan
Solor
Bajadera, chor. Makarowa
Cyrano
Cyrano, chor. Bintley
Zygfryd
Jezioro łabędzie, chor. Pepita/Iwanow
Colas
Córka źle strzeżona, chor. Ashton
Albert
Giselle, chor. Petipa
The
Foreman The Judas Tree, chor. MacMillan
Romeo
Romeo i Julia, chor. MacMillan
Rudolf
Mayerling, chor. MacMillan
Apollo
Apollo, chor. Balanchine
Książę
Śpiąca królewna, chor. Petipa
Syn
Syn marnotrawny, chor. Balanchine
Fearful
Symmetries,
chor. Page
Inne:
Peter
Quint The Turn of the Screw, chor. Tuckett
Otello
Otello z Arc Dance Company, chor. Brandstrup
Don
Juan Powrót Don Juana z Arc Dance Company, chor. Brandstrup
Na
ostatnim Moskiewskim Międzynarodowym Konkursie Artystów Baletu Irek
Muchamiedow wywalczył główną nagrodę i nie miał praktycznie konkurentów,
którzy mogli by – we współzawodnictwie z nim – pokusić się o atak na
pierwsze miejsce. Nie dlatego, że między konkurentami nie było prawdziwych
indywidualności. Po prostu klasa Muchamiedowa okazała się o stopień wyższa.
Podobne talenty taneczne rodzą się najwyżej raz na dziesięciolecia (…).
Wszystko, co on wykonuje, nie może nie wzbudzić bardzo emocjonalnego odzewu
publiczności.
„Teatr”
1982
Bohater
Muchamiedowa [Borys] (…) wywodzi się z plemienia zwycięzców i w tym tkwi
jego wielkość (o technicznej stronie wykonania nawet nie mówię, bo też
niektóre kombinacje wydają się po prostu niewiarygodne). Bohater Muchamiedowa
to orator i trybun. Cały jest porywem, energią i wzlotem. (…) To
personifikacja morskiego żywiołu…
„Teatr”
1983
Spartakus
Muchamiedowa – to przede wszystkim wojownik. Pierwszy (…) w tłumie
niewolników i gladiatorów, których podrywa do powstania. Ten charakter w całej
pełni artysta pokazuje nie w lirycznym adagio, a w tańcach – monologach
(…), które przepełnione są męską siłą i bohaterstwem.
„Muzykalnaja
żyzń” 1986
W
spektaklu [Don Kichota] Teatru Wielkiego Muchamiedow stwarza wyrazisty, własny
«festiwal tańca». Dusza jego bohatera jest do granic przepełniona radością
życia, pijana młodością i niepowstrzymaną wesołością.
„Muzykalnaja
żyzń” 1986
Partia
tytułowa w spektaklu [Iwan Groźny] Jurija Grigorowicza do muzyki S. Prokofiewa
postawiła przed artystą zadania nie tylko czysto taneczne (z nimi Muchamiedow
poradził sobie nadzwyczajnie), ale i aktorskie (…). Każdy ruch tancerza jest
wycyzelowany i przekonujący. W jego tańcu jest tyle brawury i rozmachu, że
[artysta] rzeczywiście przypomina bohatera rosyjskich bylin.
„Muzykalnaja
żyzń” 1986
Muchamiedow
zebrał razem mały zespół wspaniałych artystów, przygotował program oferujący
różnorodność, w tym nowe choreografie (…). W dodatku do jego innych
wielkich talentów, Muchamiedow jest bezspornie urodzonym przywódcą.
„Dancing
Times” 1999
Pierwszy
raz zobaczyłam Irka występującego poza Royal Ballet i zrobił na mnie wielkie
wrażenie (…). Z całego wieczoru [ Irek Mukhamiedov & Company w
Sadler’s Wells] najbardziej podobała mi się Sita, tańczona przez Irka
Muchamiedowa i Ałtynai Asylmuratową… Oboje byli wspaniali, byłam głęboko
poruszona pasją ich tańca. W Sadler’s Wells czuło się niezwykłe napięcie!
Katherine
Morris 2000
Żadne
dwanaście minut nie może dać bardziej intensywnych wrażeń – zwłaszcza,
gdy Faunem jest Irek Muchamiedow. Nadaje on życia jednowymiarowej choreografii,
która wydaje się zdjęta wprost z greckiej wazy. Nigdy dotąd nie widziałam
Fauna, który sprawiłby, że falująca szarfa będzie wyglądała jak kobieta,
gdy niesie ją czule (…) do swojego miejsca spoczynku na wzniesieniu.
„Dance
Europe” 2000
Muchamiedow
podbił publiczność nie tylko błyskotliwym tańcem, ale także specyficznym
poczuciem humoru, potrafił zakpić z siebie, robiąc mały błąd we własnej
choreografii, by natychmiast z sobie tylko właściwym wdziękiem go naprawić(…).
Ostatnią
częścią wieczoru była światowa premiera choreografii Williama Tucketta do
piosenki Luisa Amstronga (… when angels fly!) ułożonej dla Muchamiedowa i
Asylmuratowej (…). Wywołała ona uśmiech na twarzach większości widzów i
została dobrze przyjęta, tak jak sobie na to zasłużyła. Tancerze zdawali się
być w swoim żywiole i ich zadowolenie udzieliło się publiczności.
„Dance
Europe” 2000
źródła:
„Encykłopiedia: Ruskij baliet”, praca zbiorowa 1997; W. Gołubin „W
stichii tanca”, miesięcznik „Teatr” nr 10/1986 r.; „Balet musi mieć
tragiczny finał” - wywiad z artystą w: Dodatek baletowy do kwartalnika
„Trubadur” nr 2/2001 oraz strony internetowe poświęcone artyście.
Opracowała:
K.K.
Gardzina