www.balet.pl
forum miłośników tańca

BALET - Teoria - Zagadki light - wakacje 2008

Minarei - Pon Cze 30, 2008 1:23 pm
Temat postu: Zagadki light - wakacje 2008
Ponieważ Chmieleslava gdzieś mi uciekła na wakacje ;) zadam pierwszą wakacyjną zagadkę.

http://www.fotosik.pl/pok...974c8c5922.html

1. Tytuł baletu 1 pkt
2. Imię, nazwisko tancerza i tancerki 1 pkt
3. Data premiery polskiej tego baletu 1 pkt

Łącznie można zdobyć 3 pkt


P.s. Zagadka jest b a n a l n a , więc proszę o szybkie odpowiedzi, bo wyjeżdżam w czwartek ;)

nathaliye - Sro Lip 02, 2008 10:09 am

jak można sie zapisać do zagadek? link podawany przez kogoś kiedyś jest nieaktywny :sad: to może władze mnie gdzieś dopiszą a ja jeśli można odpowiem

1 Jesli banalne to może Giselle
3 20 stycznia 1848

Minarei - Sro Lip 02, 2008 10:37 am

Nathaliye- zdobywasz 2 pkt :)

A do zagadek można się zapisać tu :
http://www.balet.pl/forum...opic.php?t=2119

O ile się nie myle :)

nathaliye - Sro Lip 02, 2008 11:06 am

przepraszam ze w dwóch postach ale jeszcze
2 Michaił Barysznikow z Natalią Makarową

Minarei - Sro Lip 02, 2008 3:06 pm

Tak. W sumie zdobywasz 3 pkt. Zadajesz następna zagadkę :)
nathaliye - Sro Lip 02, 2008 3:42 pm

http://www.fotosik.pl/pok...fa234d274b.html
to na początek taka prosta
1 jaki to balet? 1p
2 kiedy został skomponowany? 1p
3 gdzie został wystawiony po raz pierwszy? 1p

dziekuje :)

Columbina - Nie Lip 06, 2008 9:24 pm

To oczywiście "Dziadek do orzechów", po raz pierwszy został wystawiony w Petersburgu 6 grudnia 1892 w Teatrze Maryjskim.
Nie bardzo rozumiem o co chodzi w pytaniu nr 2, ale domyślam się, że chodzi tu o rok 1892...

[ Dodano: Wto Lip 08, 2008 6:55 pm ]
Hmm... Skoro Nathaliye nie ma to pozwolę sobie zadać już zagadkę (ale jak wróci ma mi przyznać punkty na czerwono!:P)

Zdjęcie

1. Jaki to balet? 1pkt
2. Kto jest kompozytorem muzyki tego baletu i na czyje życzenie został on skomponowany? 1pkt
3. Wymienić inne balety tego samego kompozytora? (podpowiem, że na internecie znalazłam ich 10, więc tyle poproszę) 1pkt
4. W którym roku odbyła się prapremiera? 1pkt
5. W jakim państwie dzieje się akcja baletu? 1pkt
6. Podać co najmniej 3 wybrane postacie baletu? 1pkt

Razem do zdobycia 6pkt :)
Jeśli zagadka okaże się zbyt trudna to podniosę troszkę punktacje :)
Ale nie powinniście mieć żadnych problemów z tym...

[ Dodano: Pią Lip 11, 2008 12:23 pm ]
Buu... nikt nie jest zainteresowany moją zagadką? :(

nathaliye - Nie Lip 13, 2008 9:17 pm

oczywiście 3 pkt dla Columbiny, sorry za opóźnienie
ladybird - Nie Lip 13, 2008 9:37 pm

Hmmm... Columbino, będę strzelać :D
1. Pietruszka
2. Igor Strawiński
3.
Ognisty ptak
Pietruszka
Święto wiosny
Pulcinella
Wesele
Apollo i Muzy
Pocałunek wieszczki
Gra w karty
Orfeusz
Agon

4. Paryż 13 czerwca 1911
5. w Brukseli
6.
Pietruszka - kukiełka z wędrownego teatrzyku
Balerina - kukiełka
Maur - kukiełka
No to chyba tyle :P . Jeszcze pytanie czy dobrze :D

Columbina - Nie Lip 13, 2008 9:42 pm

Mogę dać tylko 1,5pkt za kompozytora (nie napisałaś jednak dla kogo została skomponowana muzyka...) i za inne balety.
Reszta źle :]
No ale jesteś blisko... Teraz jeśli będziesz chciała poprawić to musisz podać potwierdzenie - PAMIĘTAJ! :)

nathaliye - Nie Lip 13, 2008 10:07 pm

1. Pulcinella
2. na życzenie Siergieja Diagilewa
4. w Operze Paryskiej 15 maja 1920 roku
5. Włochy
6. Pulcinella
Pimpinella
Furbo
Prudenza

Columbina - Nie Lip 13, 2008 10:14 pm

Tak! 4.5pkt dla nathalyi...

I zadajesz zagadkę :)

nathaliye - Pon Lip 14, 2008 8:36 am

to tylko dzięki ladybird :D

http://www.fotosik.pl/pok...32fbc9a9af.html

1 kto to jest? 1 pkt
2 w jakich latach żyła? 1 pkt
3 z jakimi znanymi zespołami była związana? w kolejności przynależności czyli chronologicznie 1 pkt
4 jaki to balet? 1 pkt

łącznie 4 pkt

Bajaderka - Sro Lip 16, 2008 8:48 pm

4.giselle

[ Dodano: Sro Lip 16, 2008 9:59 pm ]
1.Galina Ulanova
2.1910-1998
3.Mariinsky-1928
Bolshoi ballet

nathaliye - Czw Lip 17, 2008 8:04 am

4 pkt dla Bajaderki :D
Bajaderka - Pią Lip 18, 2008 9:02 pm

http://img181.imageshack....sgdhbdgbco2.jpg

1.Kto jest na zdjęciu? (1pkt)
2.Osoba ta współtworzyła któryś z baletów. Jaki był to balet i z kim go tworzyła? (2pkt)
3.W jakim filmie zagrała? (1pkt)
4.Osoba ta miała dwa obywatelstwa. Jakie było to drugie, nadane w późniejszych latach życia?(1pkt)

Pozdrawiam i życzę powodzenia,
B.

Bajaderka - Wto Lip 22, 2008 1:36 pm

Była Rosjanką;)
Squirrel - Sro Lip 23, 2008 2:14 pm

Zdjęcie wyglądało mi na stare, XIX wieczne. Ale po analizie doszedłem do wniosku, że to chyba nie jest zdjęcie tancerki, tylko grafiki albo obrazu który ją przedstawia.

Nie jestem zupełnie pewien, ale podejrzewam, że bohaterką zagadki jest Aleksandra Dionisjewna Daniłowa, znana również pod pseudonimem "Czura". Swoje podejrzenia uzasadniam tym, że pozostałe pytania (np. o obywatelstwo) pasują do tej właśnie tancerki.

Jeżeli chodzi o Daniłową, to pozostałe odpowiedzi byłyby następujące:

-Współtworzyła razem z Balanchinem wiele baletów (jeszcze u Diagilewa), ale jej rola jako choreografa była zwykle drugorzędna. Najczęściej wymieniany jej balet to Coppelia, który również tworzyła z Balanchinem ale w późniejszym okresie, już po ich osobistym rozstaniu.

-Zagrała w filmie "Punkt Zwrotny" ("The Turning Point") z 1977 roku w reżyserii Herberta Rossa. Kreowała postać Madam Dahkarowej, nauczycielki baletu.

-Jej drugie obywatelstwo było obywatelstwem amerykańskim, uzyskała je mając ponad 60 lat w roku 1964

Pozdrawiam pięknie!

Bajaderka - Sro Lip 23, 2008 7:05 pm

Squirrel , masz całkowitą rację, jest to Alexandra Danilova, a wraz z tym faktem otrzymujesz 5 pkt!
Squirrel - Czw Lip 24, 2008 10:39 am

Hura, udało się!
Fajne te zagadki - uczą, bawią i w ogóle wszystko robią ;) Zaczyna się zapoznawać z życiorysami i wiedza zostaje w głowie bezboleśnie.

Ja oceniam zagadkę Bajaderki jako trudniejszą na tle pozostałych w tym temacie, trochę mi zajęło głowienie się nad tym. Ale wiadomo - jak już zna się nazwisko, to pozostałe fakty z życiorysu łatwiej odnaleźć.

Dla urozmaicenia mam kaprys zadać zagadkę, w której nie będę pytać o osobę.

1. co w świecie baletowym oznacza "sztuczka Legnani" (Legnani's trick)? (2pkt)
2. kiedy (data dzienna), w jakim balecie i w jakim teatrze owa "sztuczka" została zaprezentowana publiczności po raz pierwszy? (1pkt)
3. tancerze której nacji zazdrościli i nabawili się kompleksów po tym spektaklu? (2pkt)

Mam nadzieję, że nie jest za trudno ani zbyt łatwo, tylko w sam raz i ciekawie. Powodzenia!

Bajaderka - Czw Lip 24, 2008 6:41 pm

1. Oznacza 32 fouettes zakręcone bez zatrzymywania się.
2. Był to balet Kopciuszek,17 grudnia 1893, teatr Mariinsky
3.Byli to rosjanie

Squirrel - Pią Lip 25, 2008 1:41 am

Wielkie brawa! Bajaderka po perfekcyjnej odpowiedzi otrzymuje wszystkie 5 pkt.

I rozumiem, że teraz znów zadaje zagadkę, czy tak?

Jeżeli ktoś jest ciekaw, to (poza konkursem) mogę napisać jeszcze kilka ciekawostek związanych z moją zagadką z fouettés.

Bajaderka - Pon Lip 28, 2008 9:26 pm

http://img376.imageshack....bfsgbgfbbb2.jpg

1.Imię i nazwisko tancerki (1 pkt)
2.Z jakim baletem była związana (1pkt)
3.W którym roku,na jakim konkursie , które miejsce zdobyła (2 pkt)

Powodzenia;) Zagadka bardzo prosta.

Bajaderka - Sro Lip 30, 2008 4:16 pm

Była związana z grupą taneczną Vladimira Vasilieva.
To chyba bardzo duża podpowiedź, lecz nie mogłam znaleźć mniejszej...;)

Agasiek - Pią Sie 01, 2008 7:44 pm

1.Kaie Körb
2. Estonian National Ballet
3. trzecie miejsce na Moscow V International Ballet Competition

Bajaderka - Pią Sie 01, 2008 9:39 pm

Tak! Agasiek, dostajesz 4 pkt:)
Agasiek - Sob Sie 02, 2008 2:02 pm




1. Kto to jest? 2 pkt
2. Jaki to konkurs i w którym roku był? 2 pkt
3. Do jakiego zespołu należy obecnie tancerka na zdj? 1 pkt

Bajaderka - Sob Sie 02, 2008 4:42 pm

Maria kochetkova
San Francisco Ballet
Prix de Lausanne 2002

Agasiek - Sob Sie 02, 2008 9:59 pm

Taak...
5 pkt

Bajaderka - Nie Sie 03, 2008 3:26 pm

1.Balet stworzony przez duńskiego choreografa,którego libretto bazowane jest na opowieści o Rosie i Paolo.
a)jaki to balet? (1pkt)
b) kiedy gdzie odbyła się premiera? (2 pkt)

2.
a)Kim jest człowiek ze zdjęcia?(1pkt)
b)w którym roku i za co zdobył oscara?(1pkt)
c)jaki stworzył balet w 1958 roku? Do muzyki jakiego kompozytora? (2pkt)


Powodzenia:)

Zdjęcie się nie wyświetlało. Pozwoliłam sobie zedytować jego adres i teraz działa - mam tylko nadzieje, że jest to to samo zdjęcie, które chciałaś wrzucić, Bajaderko.
M.

nathaliye - Nie Sie 03, 2008 7:11 pm

2
Jerome Robbins
Reżyseria, West Side Story, 1961 rok
New York Export: Opus Jazz, Robert Prince

potwierdzenie: http://pushpull.files.wor...obbins_full.jpg

Bajaderka - Nie Sie 03, 2008 10:08 pm

Tak, 4 pkt dla Nathaliye
Squirrel - Pią Sie 08, 2008 1:00 am

O ile się nie pomylę, podpowiedź będzie zbędna.
-Chodzi o balet "Święto kwiatów w Genzano" (w języku duńskim: "Blomsterfesten i Genzano"),
-jego premiera miała miejsce 19 grudnia 1858 roku w Kopenhadze.

To dzieło zostało uznane za popisową choreografię Augusta Bournonville i jest ogomną dumą duńskiego baletu. Ponoć Rosa i Paolo istnieli naprawdę, choć na ile ich historia została podkoloryzowana - któż to wie?

Jeżeli w mojej odpowiedzi nie ma pomyłki, to kto powinien zadawać zagadkę? Ja i nathaliye jednocześnie?

nathaliye - Pią Sie 08, 2008 1:30 pm

Squirrel tak szczegółowo odpowiedział że pewnie ma racje a ja ostatnio mogę być nieregularnie to od razu zadaje zagadkę, prosta :)

http://www.fotosik.pl/pok...a3c2c7973f.html
1 kto to jest? 1pkt
2 jaka szkołę skończyła? 1pkt
3 jaki to balet? 1 pkt

Squirrel - Pią Sie 08, 2008 1:46 pm

1) Tatiana Amosova, solistka Kirov/Mariinsky Ballet w Petersburgu
2) the Vaganova Academy (szkoła przy Mariinsky Ballet)
Do dwóch pierwszych mam źródła. Trzecie strzelam, po charakteryzacji oraz nowej sukni jako rekwizycie stawiam na:
3) Romeo i Julia

nathaliye - Pią Sie 08, 2008 4:43 pm

2 pkt dla Squirrel
z pierwsza odpowiedzią sie nie zgodzę

Squirrel - Pią Sie 08, 2008 5:26 pm

To znaczy co do osoby?

Oczywiście mogę się mylić (a źródło może zawierać błąd) ale informacje które podałem w pkt 1 są zgodne ze źródłem:
http://www.for-ballet-lovers-only.com/List2.html

dodane:

Już wiem - na tej stronie zdjęcia w lewej kolumnie nie odpowiadają dokładnie nazwiskom obok :) Dlatego można to źle interpretować.

Osoba ze zdjęcia to Eugenia Obraztsowa?
http://www.for-ballet-lov...raztsova15.html

Bajaderka - Pią Sie 08, 2008 9:34 pm

3 pkt dla Squirrel za poprawną odpowiedź (to jeszcze odnośnie mojej zagadki)

Ah tak, to napewno Obraztsova!

nathaliye - Sob Sie 09, 2008 11:52 am

potwierdzenie dla Squirrel http://www.for-ballet-lov...raztsova15.html

Squirrel zadajesz zagadkę :)

Punkt należący do Squirrela został mu przyznany niżej.

Squirrel - Sob Sie 09, 2008 2:26 pm

Punkt został przyznany Bajaderce i niech tak zostanie, ale dlaczego? :) Poprawna odpowiedź (wraz z potwierdzeniem, tym samym które podajesz nathalie) została napisana wcześniej przeze mnie (o 17:26). (Bajaderka potwierdziła moją odpowiedź 4 godziny później o 21:34).

Zagadka:
1) "Nie chciałem pieniędzy. Chciałem zwyczajnego życia. Kochałem teatr i chciałem pracować. Pracowałem dużo, ale potem upadłem duchem, gdyż dostrzegłem, że mnie nie kochają. Zamknąłem się w sobie. Zamknąłem się tak szczelnie, że nie mogłem zrozumieć ludzi. Płakałem i płakałem…". Kto ze znanych tancerzy jest autorem tych słów, gdzie zostały one przedstawione? (2 pkt)

2) Piotr Czajkowski jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów na świecie. Dla baletu jego znaczenie jest szczególne, ponieważ skomponował muzykę do wielu znanych dzieł baletowych. Jak zmarł Piot Czajkowski i jaka jest najbardziej prawdopodobna przyczyna jego śmierci? (2 pkt)

3) Jednym z tancerzy pracujących dla Sergiusza Diagilewa był Wacław Niżyński. Z ich zależnością zawodową związana była również zależność osobista. Jaki miała ona charakter i co sądził o tym sam Niżyński? (2 pkt)

4) Jacy są autorzy: muzki (1 pkt), oraz pierwotnej choreografii (2 pkt) "Umierającego Łabędzia" dla Anny Pawłowej?

Columbina - Sob Sie 09, 2008 2:35 pm

4) Muzyka: Camille Saint-Saens, a choreografia była Michaiła Fokina.
2)
Cytat:
Czajkowski zmarł 6 listopada 1893 roku w wieku 53 lat. Przez długi czas śmierć artysty okryta była tajemnicą i najczęściej tłumaczona była epidemią cholery, do czego najbardziej przyczyniła się biografia jego brata – Modesta Czajkowskiego, chcącego ukryć niewygodną przeszłość z życia kompozytora.

Jednak w świetle najnowszych faktów, powodem śmierci artysty było "wymuszone samobójstwo" wynikające z lęku przed ujawnieniem własnej orientacji homoseksualnej, po tym jak Piotr Czajkowski zainteresował się młodym arystokratą hrabią Stenbok-Fermor. Romans ten miał być odkryty przez stryja hrabiego. Z obawy przed ujawnieniem Piotr miał popełnić samobójstwo na podstawie wyroku orzeczonego przez "sąd honorowy".


3) Nie wiem czy chodzi o to, że Niżyński był ulubionym tancerzem i kochankiem Diagilewa, który był homoseksualistą? A Niżyński zył z Diagilewem, ale go nienawidził?

1) Wacław Niżyński w "Dzienniku"

Bajaderka - Sob Sie 09, 2008 2:39 pm

1.Wacław Niżyński (autor) zostały one przedstawione w jego dzienniku (Wacław Niżyński-Dziennik)

2.Jego śmierć była okryta tajemnicą oraz tłumaczona epidemią cholery. Jednak wraz z upływem czasu dowiedziano się jako że jego śmierć była śmiercią samobójczą, z powodu rzekomego romansu z młodym arystokratą hrabią Stenbok-Fermor. Podobno Czajkowski bał się ujawnienia jego orientacji; po odkryciu romansu przez stryja hrabiego Czajkowski miał popełnić samobójstwo na post. wyroku orzeczonego przez "sąd honorowy".

3.Niżyński był pupilem Diagiliewa a także jego kochankiem (Diagiliew był homoseksualistą). Niżyńskiemu jednak nie podobał się ten stan rzeczy co opisuje w swoim dzienniku.

Squirrel - Sob Sie 09, 2008 3:04 pm

Wszystkie odpowiedzi zarówno Bajaderki jak i Columbiny są prawidłowe.

Co do pkt 2 - w Waszych odpowiedziach dokładnie zostały wyjaśnione okoliczności śmierci (w świetle ostatnich informacji) i o to właśnie chodziło, ale odpowiedź uznaję za niepełną, a więc z dwóch punktów przyznam jeden. Brakuje jeszcze tego jak zmarł - chodzi mi tutaj o przyczynę bezpośrdenią (np. czy się postrzelił, powiesił, otruł), a więc zgadujemy dalej.

Co do pkt 3 - uznaję w pełni obie odpowiedzi (Niżyński był kochankiem Diagilewa, ale nie akceptował tego w pełni, co dokładnie opisał w dzienniku). O taką odpowiedź mi chodziło, uzupełnię tylko: Niżyński pozostawał w tej relacji, ponieważ Diagilew dawał mu w zamian możliwość realizacji artystycznej, zawodowej.

Odpowiedzi zostały wysłane bardzo szybko po sobie (w odstępie 4 minut) i są inaczej sformułowane, a więc prawdopodobnie były pisane niezależnie. Proszę moderatora o opinię, czy powinienem uznać i punktować obie odpowiadające osoby, czy tylko Columbinę. Ja przychylam się do tego aby punkty przyznać obu osobom które odpowiedziały praktycznie równocześnie, ostateczną decyzję pozostawiam moderatorowi.

Columbina - Sob Sie 09, 2008 3:07 pm

Wydaje mi się, że wg regulaminu ja powinnam dostać pkt, ale jeśli mamy dostać je razem z Bajaderką to nie mam nic przeciwko :)
Jednak odpowiedziałam na więcej pytań niż ona :P

[ Dodano: Sob Sie 09, 2008 3:09 pm ]
Nieoficjalna wersja śmierci Czajkowskiego głosi, że kompozytor popełnił samobójstwo połykając truciznę.

Potwierdzenie :)

nathaliye - Sob Sie 09, 2008 3:32 pm

przepraszam Squirrel, 1pkt dla Ciebie, łącznie 3 pkt za te zagadkę, nie zauważyłam Twojej odpowiedzi i przepraszam za zamieszanie :oops:
Squirrel - Sob Sie 09, 2008 3:45 pm

nathalie, dziękuję za wyprostowanie sytuacji, ale o ile to możliwe, proszę aby punkt przyznany użytkownikowi forum Bajaderka pozostał. Wyjaśniliśmy sytuację, ale ja nie chcę, aby komuś zabierać raz przyznane punkty, nawet w wyniku pomyłki.

Dla mnie najważniejsza jest zabawa i zdobywanie wiedzy w sympatyczny sposób, punkty to tak przy okazji :)

Co do mojej zagadki: Odpowiedzi uważam już za kompletne i zamknięte.

Columbina otrzymuje 9 pkt (na wszystkie pytania pełna odpowiedź, choć na raty).
Columbina odpowiedziała pierwsza, a więc prosimy o zagadkę!

Do uznania moderatora:
Bajaderka otrzymuje 5 pkt (1pyt 2pkt, 2pyt 1 pkt, 3 pyt 2 pkt, 4pyt 0pkt).

Co do śmierci Czajkowskiego, to tak naprawdę nic nie wiadomo, tylko hipotezy. Jest to przedmiot nie tyle badań, co plotek i dziennikarskiej sensacji. Polecam artykuł:
http://wiadomosci.onet.pl...1,kioskart.html

M. - Sob Sie 09, 2008 4:08 pm

Dziękuje Squirrel za czytelne wrzucenie punktacji wraz z uzasadnieniem.
Choć rzeczywiście odpowiedź Columbinki pojawiła się całe 3 minuty wcześniej, jestem przekonana, że dziewczyny pisały je niemal jednocześnie (o czym świadczy edytowanie odpowiedzi przez Columbinę jeszcze po pojawieniu się odp. Bajaderki). Dlatego punkty zdecydowanie należą się zarówno Columbinie jak i Bajaderce. Zagadke zadaje Columbina.

A w sprawie pomyłkowego punktu za Obraztsową - bezspornie należy on do Squirrela.

Columbina - Sob Sie 09, 2008 4:28 pm

Jeszce raz dziękuję Squirrel :)

Oto moje zagadki (łatwe, trudne to się okaże):

1. Premiera tego baletu odbyła się w Paryżu 9 lipca 1935 roku. Scenografią i kostiumami zajął się Paul R. Lerth.
Co to za balet i kto stworzył jego choreografię? (2pkt)

2.

Jaki to balet? Gdzie i kiedy odbyła się jego premiera? (2pkt)

3. Jak nazywa się twórca kinetografii i choreologii, czyli nauki o tańcu? Oraz podać lata, w których żył. (2pkt)

Squirrel - Sob Sie 09, 2008 4:33 pm

1. Balet pt. "Icare", choreografem był Sergiusz Lifar
3. Twórcą kinetografii byl Rudolf von Laban, żył w latach 1879 - 1958

Columbina - Sob Sie 09, 2008 4:35 pm

Zgadza się - 4pkt dla Squirrel :)

Matko święta! Nie przypuszczałam takiego tempa :P

[ Dodano: Nie Sie 10, 2008 12:12 pm ]
No to jeszcze pytanie nr 2 zostało :)

Squirrel - Wto Sie 12, 2008 2:32 pm

Spokojna głowa - jak widać, tempo od razu spadło, bo jak jest obrazek jedynie, to dużo trudniej szukać informacji :)

Ale już chyba wiem - znów mamy parę kochanków (a raczej trójkąt, bo jest jeszcze Tezeusz) i to będzie balet "Bachus i Ariadna". ("Bacco e Arianna", "Bacchus et Ariane").

Zdjęcie pochodzi prawdopodobnie z pierwszego sezonu wykonawczego gdy balet powstał, czyli od roku 1931 w Operze Paryskiej. Przedstawiałoby wtedy Sergiusza Lifara (w roli Bachusa, a także choreografa) i Olgę Aleksandrownę Spiesiwcjewę w oryginalnych kostiumach Giorgio dè Chirico.

Columbina - Wto Sie 12, 2008 3:22 pm

Tak! 1.5pkt dla Squirrel. Zapomniałaś o miesiącu :P
Squirrel - Wto Sie 12, 2008 3:44 pm

No tak, czasami dobrze jest czytać do końca treści zagadek :P

Premiera była w dniu 22 maja 1931


Tutaj jest nawet potwierdzenie, że o ten balet chodzi. Ciekawe jest to, że na stronie widać zupełnie inne zdjęcie niż zamieszczone przez Columbinę, ale kostiumy są te same :)

Columbina - Wto Sie 12, 2008 8:23 pm

Tak! Otrzymujesz jeszcze 0,5pkt i czekamy na Twoją zagadkę ;)
Squirrel - Wto Sie 12, 2008 11:54 pm

Zagadka polega na tym, aby do każdego podanego rekwizytu podać nazwę postaci, oraz tytuł baletu w którym występuje.

1.) koszyk z kwiatami
2.) łuk
3.) bębenek baskijski
4.) wachlarz hiszpański
5.) nargila
6.) scimitar
7.) sztylet
8.) drewniany miecz
9.) kusza
10.) fiolka z trucizną
11.) fiolka z odtrutką ;)
12.) rakiety tenisowe
13.) książka
14.) kielich
15.) suknia (jako rekwizyt, nie tylko jako kostium)
16.) białe lilie
17.) wrzeciono
18.) jadowity wąż
19.) elegancki damski bucik

Za każdą prawidłową odpowiedź (postać i nazwa baletu) 0,5 punktu. Uwaga - niekiedy do jednego rekwizytu można dopasować kilka prawidłowych odpowiedzi!

margotczyk - Sro Sie 13, 2008 12:58 am

Kilka wymienionych rekwizytow przyda sie w inscenizacji "Bajadery":

7. - Sztylet, ktorym Nikija godzi w Gamzatti podczas klotni
1. - Koszyk z kwiatami w ostatnim tancu Nikji, a w nim
18. - Jadowity waz.
W tej samej scenie Wielki Bramin usiluje ratowac Nikije podajac jej
11. - fiolke z odtrutka.
5. - Nargila wprowadzi Solora do Krolestwa Cieni.

PS. Pomyslowa zagadka! Gratuluje i pozdrawiam.

Squirrel - Sro Sie 13, 2008 2:08 am

Dziękuję - pomysł w sumie prosty, choć niekiedy proste rozwiązania dobrze się sprawdzają. Wszystkie Twoje odpowiedzi są dobre. 0,5 x 5 = 2,5 pkt dla margotczyk, ale bawimy się dalej :) Niektóre już rozwiązane rekwizyty mogą cały czas być rozwiązane ponownie - znajdą się w rękach innych postaci w innych baletach.

Zagadkę uznam za zakończoną, kiedy każdy rekwizyt zostanie rozwiązany przynajmniej raz.

nathaliye - Sro Sie 13, 2008 7:41 am

4.) wachlarz hiszpański Don Quichote Kitri
2.) łuk, Córka Faraona Aspicia
6.) scimitar Moor (nie wiem jak sie pisze po polsku, chciał nim rozbić orzech kokosowy),Pietruszka
9.) kusza, Zygfryd otrzymuje w prezencie od przyjaciół, Jezioro Łabędzie
10.) fiolka z trucizną Romeo i Julia (pierwszy był Romeo), Romeo i Julia
13.) książka , Coppelia, Coppelia
14.) kielich, Roger, Król Roger
17.) wrzeciono otrzymuje Aurora od staruchy, po czym Aurora zasypia, Śpiąca Królewna
15.) suknia (jako rekwizyt, nie tylko jako kostium) w salonie sukien ślubnych, prezentowane przez Gustava, Kopciuszek
19.) elegancki damski bucik , przymierzany do stopy Kopciuszka, nie wiem czy pasuje bo w sumie to pantofelek, Kopciuszek

Squirrel - Sro Sie 13, 2008 5:28 pm

Ojojoj... pokomplikowało się, należy wyjaśnić kilka nieścisłości.

Cytat:
4.) wachlarz hiszpański Don Quichote Kitri

Tak,
Cytat:
2.) łuk Córka Faraona Aspicia

Tak, choć chodziło mi o inny balet, ale odpowiedź prawidłowa. (W Córce Faraona oprócz solistki również cały zespół tańczy z łukami!)
Cytat:
6.) scimitar Moor (nie wiem jak sie pisze po polsku, chciał nim rozbić orzech kokosowy),Pietruszka

Tak, prawidłowo! (Moor to po polsku Maur. Maurowie to mieszkańcy Mauretanii, a jedna z kukiełek w balecie Pietruszka to właśnie Maur).
Chodziło mi o inny balet, ale odpowiedź prawidłowa. Scimitar może oznaczać dowolny miecz typu wschodniego (taki zakrzywiony), można zgadywać dalej!
Cytat:
9.) kusza Zygfryd otrzymuje w prezencie od przyjaciół, Jezioro Łabędzie

Tak jest!
Cytat:
10.) fiolka z trucizną Romeo i Julia (pierwszy był Romeo), Romeo i Julia

Tak, choć są różne wersje. W niektórych Romeo zażywa truciznę, a Julia po nim (dlatego uznaję odpowiedź), a niekiedy Julia odbiera sobie życie w inny sposób (a jaki? Mogą być punkty za to...)
Cytat:
13.) książka , Coppelia, Coppelia

Poprawnie!
Cytat:
14.) kielich Roger, Król Roger

A jest balet Król Roger? Według mnie Król Roger to opera (nb polska), nie balet. Jeżeli nathaliye uzasadnisz że jest taki balet, uznam odpowiedź.
Cytat:
17.) wrzeciono otrzymuje Aurora od staruchy, po czym Aurora zasypia, Śpiąca Królewna

Tak jest!
Cytat:
15.) suknia (jako rekwizyt, nie tylko jako kostium) w salonie sukien ślubnych, prezentowane przez Gustava, Kopciuszek
No brawo! Ta odpowiedź jest poprawna, choć bardzo mnie zaskoczyła, nie była brana przeze mnie pod uwagę. Otóż są dwa balety zatytułowane "Kopciuszek". Jeden bardzo znany do muzyki Sergiusza Prokofiewa, oraz drugi, mało znany do muzyki Johana Straussa. W tej drugiej wersji książę ma na imię Gustaw a rzecz dzieje się w salonie mody "Cztery sezony". W tym balecie suknia ma znaczenie bardzo znamienne - Gustaw urządza cały pokaz mody, który jest historyczną prezentacją rozwoju kostiumu baletowego! W tym balecie są dziesiątki różnych sukni.
Cytat:
19.) elegancki damski bucik , przymierzany do stopy Kopciuszka, nie wiem czy pasuje bo w sumie to pantofelek, Kopciuszek
Oczywiście że tak :) But to określenie ogólne - kozak, sandał, drewniak i pantofel(ek) to wszystko są buty. O ile dobrze kojarzę, to w libretto kopciuszka bywa mowa o "szklanym pantofelku". I tutaj dla odmiany chodzi o tradycyjną wersję kopciuszka (Prokofiewa). W wersji Straussa tę rolę pełni kolczyk.

Za poprawne odpowiedzi nathaliye otrzymuje 4,5 pkt.

Zgadujemy dalej, ponieważ niektóre rekwizyty nie zostały jeszcze przypisane, a inne występują również w różnych baletach! Ufam, że skoro poradziliście sobie nawet ze scimitarem, to pozostałe również uda się przypisać!

nathaliye - Sro Sie 13, 2008 5:57 pm

Squirrel napisał/a:
niekiedy Julia odbiera sobie życie w inny sposób (a jaki? Mogą być punkty za to...)

przebija sie sztyletem który bierze ją od Romea kiedy się orientuje że trucizny w fiolce dla niej nie starczy

Squirrel - Sro Sie 13, 2008 6:14 pm

M. napisał/a:
...kolor jest na forum zarezerwowany dla moderatorów [...] proszę zedytuj swojego posta.

Oczywiście, już gotowe

Tak nathaliye, a więc mamy: sztylet, Julia w balecie Romeo i Julia. Ona ma swój własny damski sztylet w formie krzyża, nie musi go zabierać od Romea. Ale odpowiedź poprawna (wskazałaś postać i balet) daje Ci 0,5 pkt

Sztylet ma już więc dwie poprawne odpowiedzi: Nikya w Bajaderze i Julia. Znam jeszcze przynajmniej jedną (choć nie ma obowiązku tego zgadnąć).

Podsumowując, czekamy jeszcze na odpowiedzi do następujących rekwizytów żeby rozwiązać zagadkę:
3.) bębenek baskijski
8.) drewniany miecz
12.) rakiety tenisowe
14.) kielich
16.) białe lilie

A do takich na pewno są jeszcze inne odpowiedzi (ja je znam), za które można zdobyć punkty:

2.) łuk
6.) scimitar
7.) sztylet
15.) suknia

nathaliye - Sro Sie 13, 2008 6:35 pm

łuk posiada jeszcze Benno w Jeziorze Łabędzim, właśnie mnie oświeciło :)
Squirrel - Sro Sie 13, 2008 6:47 pm

nathaliye napisał/a:
łuk posiada jeszcze Benno w Jeziorze Łabędzim [...]

To prawda - zarówno łuki jak i kusze mogą pełnić rolę broni w czasie polowania na łabędzie na początku drugiego aktu. 0,5 pkt dla nathalie! Ale jest jeszcze jeden balet (oprócz Córki Faraona i Jeziora Łabędziego), gdzie łuk jest nieodłącznym rekwizytem solistki.

Agasiek - Sro Sie 13, 2008 6:52 pm

Sylwia :P

[ Dodano: Sro Sie 13, 2008 6:55 pm ]
16). Białe lilie - ,,Giselle" - kiedy Albert przychodzi na grób Giselle

margotczyk - Sro Sie 13, 2008 7:05 pm

W balecie Debussy'ego "Gry" - akcja rozgrywa sie na korcie tenisowym. Akcesoriami sa

12.) Rakiety tenisowe - w rekach dwu tancerek. Tancerz wystepuje jako "pilka".

Squirrel - Sro Sie 13, 2008 7:12 pm

0,5 pkt dla Agasiek za białe lilie. A o co chodzi z Sylwią, że ma łuk? Dla jasności napisz proszę balet i postać (a jeszcze lepiej okoliczności, w których posługuje się rekwizytem, choć nie jest to wymagane)
Cheryl - nie mogę uznać Twojej odpowiedzi. Była później od Agasiek, ale podałaś tylko tytuł baletu (a trzeba też postać)
0,5 pkt dla margotczyk za rakiety tenisowe!

Agasiek - Sro Sie 13, 2008 7:57 pm

Balet ,,Sylwia" - Sylwia tańczy z łukiem w pierwszym akcie.
Squirrel - Sro Sie 13, 2008 11:22 pm

0,5 pkt dla Agasiek za łuk dla Sylwii w balecie Sylwia :)

Uzupełnię, że w pierwszym akcie tego baletu łuk ma po pierwsze Sylwia (mierzy w Erosa, ale trafia w zakochanego w niej pasterza Amintę), łuk ma także Eros (rani w odwecie Sylwię). W łuki wyposażony jest także cały zespół, który przedstawia postaci leśnych nimf (driad), Sylwia jest jedną z nich.

Ta odpowiedź nie wyczerpuje jeszcze możliwości łuku, choć to już trzecia prawidłowa odpowiedź. Jest jeszcze pewna bohaterka która tańczy wariację z łukiem, jest w dodatku bohaterką tytułową baletu... a łuk ma zazwyczaj bardzo malutki, żeby nie przeszkadzał w trudnej wariacji... i w dodatku mają z Sylwią wiele wspólnego, choć to zupełnie inny balet!

Pozostały do odgadnięcia:
3.) bębenek baskijski
8.) drewniany miecz
14.) kielich

Cheryl - Sro Sie 13, 2008 11:45 pm

Squirrel napisał/a:
14.) kielich

Jezioro łabędzie. Kielich pojawia się w dłoniach gości, którzy cieszą się z zaślubin Odyli i Zygfryda. Najczęściej trzyma go Rotbart.

Squirrel - Czw Sie 14, 2008 12:19 am

0,5 pkt dla Cheryl za dobrą odpowiedź.

Kielich pojawia się również w 1 akcie Jeziora Łabędziego, gdy Zygfryd wznosi toast z okazji swoich 21 urodzin. Z kielichów piją również goście, ksiażę Benno (często stukają się zamaszyście swoimi kielichami z Zygfrydem) no i oczywiście Wolfgang, który ze swoim kielichem się nie rozstaje :) bo jego stan upojenia jest częścią libretta.

margotczyk - Czw Sie 14, 2008 3:59 pm

3.) Bebenek baskijski

Z tamburynem w rekach wystepuje tancerka uliczna Esmeralda
w baletach na podstawie powiesci Victora Hugo:
"La Esmeralda" (chor. Jules Perrot) i "Notre-Dame de Paris" (chor. Roland Petit).

Squirrel - Czw Sie 14, 2008 4:16 pm

Brawo! margotczyk otrzymuje 1 pkt (za dwa różne balety). Bębenek baskijski to była zmyłka, popuarna nazwa to tamburyn. Inna sprawa, że cygańskie instrumenty mają najczęściej tylko obręcz z talerzykami (bez membrany) - ale w baletowych inscenizacjach Esmeraldy membrana stała się tradycją.

Pozostał jeszcze drewniany miecz. Myślę, że na tle innych rekwizytow jest trudny i podpowiem. Otóż jest to rekwizyt będący częścią kostiumu, ale nie musi brać udziału w żadnej konkretnej akcji. Jest charakterystycznym elementem postaci która go nosi i ma znaczenie symboliczne - nie jest ostry i nie można nim walczyć. Powinien być wykonywany tak, żeby dla widzów było czytelne to, że jest właśnie wykonany z drewna (a nie że jest to atrapa miecza stalowego).

W konkretnych inscenizacjach baletu można nawet z niego rezygnować (jeżeli postać wykonuje taniec, w którym ten miecz mógłby przeszkadzać). Inne cechy kostiumu tej postaci są tak charakterystyczne, że nie może być mowy o pomyłce. Niemniej jednak archetyp tej postaci (nie wywodzący się z baletu) miecz drewniany posiada.

Postać ta może pojawić się w różnych baletach (aktualnie mam w pamięci trzy).

nathaliye - Czw Sie 14, 2008 4:33 pm

to już ostatnia próba, drewniany miecz stanowi symbol wolności dla Gladiatora po walkach, tylko nie pamiętam czy w Spartakusie w balecie występowała taka scena
Squirrel - Czw Sie 14, 2008 5:23 pm

Mi nie o tę postać chodzi, ona nie ma z Gladiatorami nic wspólnego. W ogóle nie chodzi o starożytność.

Ale być może Ty również masz rację, tylko że ja też tego nie wiem (odnośnie Spartakusa), ale się dowiem. Jeżeli sama znajdziesz potwierdzenie, zamieść proszę to uznamy odpowiedź :)

[ Dodano: Czw Sie 14, 2008 10:42 pm ]
Spartakus w balecie nie był uwolniony nigdy. Został pojmany, uciekł, a potem został znaleziony powtórnie i zabity przez swojego prześladowcę - Krassusa za namową jego kochanki Eginy. Nie ma tam żadnego aktu łaski w postaci darowanej wolności, tak więc w tym kontekście drewniany miecz nie może się pojawić.

margotczyk - Pią Sie 15, 2008 12:33 am

Poniewaz mozna "rozwiazane"rekwizyty przypominac w innych baletach i sytuacjach - dorzucam:

*Biale lilie: W trzecim akcie "Romea i Julii" dziewczeta`tancem z liliami`rozpoczynaja dzien, w ktorym Julia ma poslubic Parysa.

"Romeo i Julia" w inscenizacji Opery Paryskiej z roku 1984:
Tybalt usmierca Merkutia ciskajac w niego *sztyletem a w drugim pojedynku Tybalt ginie od wlasnego *sztyletu prowadzonego reka Romea.
Tam tez dwa razy wystepuje *suknia: W akcie pierwszym Tybalt przynosi Julii suknie balowa jako doroslej pannie. W ta sama *suknie rodzice ubieraja przemoca zbuntowana Julie (akt III).

"Fontanna Bachczysaraju": Zarema zabija *sztyletem Marie - swaja rywalke. W nastepnej scenie ten sam *sztylet wznosi Girej z zamiarem zabicia Zaremy.

Frollo kradnie *sztylet Esmeraldy i dokonuje nim zabojstwa na osobie Febusa.("La Esmeralde", akt III).

Koncowa scena "Szeherezady": Niewierna Zobeida przebija sie *sztyletem, aby uniknac smierci z reki Szahriara.


Trup sie sciele gesto.
Przepraszam - dziekuje - nie ja!

Squirrel - Pią Sie 15, 2008 1:37 am

Można można, a odpowiedź margotczyk ucieszyła mnie bardzo, ponieważ zostały podane akurat te postacie i balety, które były w mej głowie w czasie formułowania zagadki!

Białe lilie u dziewcząt w Romeo i Julia - 0,5 pkt A po co te białe lilie? Otóż to jest taki uniwersalny symbol w sztuce, oznacza czystość, dziewictwo, czystą miłość i niewinność (takie samo znaczenie mają w Giselle).

Sztylet Tybalta jest o tyle naciągany, że w tradycyjnych inscenizacjach pojedynki odbywają się z udziałem rapierów (czyli określonego rodzaju mieczy) - tak jak w oryginalnym dramacie Szekspira. Była to wówczas broń najbardziej powszechna, noszona na co dzień. Ale skoro jest cytat opisujący inscenizację w Operze Paryskiej, to uważam że można się na niego powołać i ten sztylet trzeba zaliczyć :) 0,5 pkt Być może scenograf miał fantazję, a być może osoba opisująca inscenizację nie znała się na tyle na broni białej żeby ją prawidłowo nazwać. A może po prostu w magazynie rekwizytów nie mieli rapierów... ale typowe to nie jest. Prośba do margotczyk: podaj proszę źródło tej inscenizacji, to mnie ciekawi.

Suknia Julii - tak, właśnie o tej sukni głównie miała być zagadka :) 0,5 pkt

Sztylet w Fontannie Bachczysaraju - dziękuję, o tym między innymi sztylecie jest właśnie moja zagadka (oprócz Nikii i Julii). 0,5 pkt

Sztylet Esmeraldy - to nie było w planach :) Ale to prawda - 0,5 pkt. Ten sztylet jest przechodni, używa go w sumie bardzo wielu bohaterów - Esmeralda przeciw Gringoire (grozi), Frollo przeciw Febusowi (rani), Quasimodo przeciw Frollo (zabija). To jeden z ważniejszych rekwizytów w balecie "Esmeralda".

Szecherezada - rzeczywiście, 0,5 pkt

Nie pamiętam więcej sztyletów!


margotczyk za swoją ostatnią odpowiedź otrzymuje łącznie 3 pkt

Cały czas brakuje nam jeszcze drewnianego miecza...

margotczyk - Pią Sie 15, 2008 9:50 am

Odpowiadam na prosbe Squirrel:

Spektakl "Romeo i Julia" (choreografia i inscenizacja Rudolfa Nureyeva - 1984, Opera de Paris, w rolach glownych Monique Loudieres i Manuel Legris) zostal zarejestrowany na scenie Opera Bastille w roku 1995 przez Arte i La Sept.
Od roku 1997 jest dostepny na plycie DVD (NVC ARTS).
Film ten byl rowniez prezentowany w "Zlotej Dwunastce Baletow".

Pozdrawiam serdecznie.

Squirrel - Pią Sie 15, 2008 10:08 pm

Dziękuję margotczyk! Jestem za tym żeby sprawdzać rzetelnie tego typu ciekawostki, bo to podnosi rangę naszego konkursu.
No rzeczywiście sztylet jak malowany. Tutaj mamy ten fragment (pojedynek Romea i Tybalta wg. Nuriejewa):
http://www.youtube.com/watch?v=rC95kfVGTFw
i wszystko jasne, widać że sztylet jest zamierzony. Z mieczami (rapierami) nie dało by się tarzać po ziemi i w ogóle wykonać tak dynamicznej choreografii.

Tradycyjnie jest np. tak:
http://www.youtube.com/watch?v=ct_vBf9czdo

[ Dodano: Sob Sie 16, 2008 11:23 pm ]
Brakuje nam jeszcze drewnianego miecza. Podpowiem, bo zagadka przeciąga się już, a zapewne margotczyk niecierpliwi się, aby zadać nowa zagadkę!

-postać z drewnianym mieczem ma też inny charakterystyczny rekwizyt - czarną maskę! Ta maska nie ma nic wspólnego z Zorro.

-mam na myśli trzy popularne balety w których ta postać występuje (a być może jest ich więcej!) Oczywiście wystarczy zgadnąć jeden.

-ten rekwizyt (drewniany miecz) jest charakterystycznym elementem samej postaci, ale nie musi być koniecznie użyty w inscenizacji - gdyby np. przeszkadzał tańczyć. Tak jak wiadomo, że król ma koronę, to nie każdy jeden król musi ją mieć.

M. - Nie Sie 17, 2008 4:21 pm

Hmmm... poporzyczałam moje płyty i nie mogę sprawdzić tej odpowiedzi - ale czy przypadkiem w "Dziadku do orzechów" chłopcy po otworzeniu prezentów nie bawią się drewnianymi mieczami?
Columbina - Pon Sie 18, 2008 10:11 am

A może sam Don kichot w balecie pod tym samym tytułem?
Squirrel - Pon Sie 18, 2008 9:12 pm

Columbino - Don Kichota już zgadywała nathaliye we czwartek.
M. - masz rację i otrzymujesz 0,5 pkt! Nie wiem, czy we wszystkich inscenizacjach jest ten element libretta, ale występuje. Brat Klary - Fred, organizuje taniec z drewnianymi mieczykami, które chłopcy dostali jako jeden z prezentów od dziadków. Np tutaj, według scenografii Milwaukee Ballet
http://www.milwaukeeballe...r-synopsis.html

Ale ja miałem na myśli głównie postać Arlekina :) Jego atrybuty to charakterystyczny kostium w rąby, czarna półmaska oraz właśnie drewniany miecz - choć maska i miecz nie są rekwizytami obowiązkowymi. Podobnie jak ilość i deseń rombów dawniej były dokładnie określone i miały swoją symblikę - dzisiaj nie przestrzega się tego. Arlekin jest postacią np. w baletach "Dziadek do Orzechów", "Sklep z Zabawkami", "Karnawał".

Inne rozwiazania w zagadce:
ze scimitarem tańczy Piotruś Pan,
nargilę ewentualnie pali Pan Gąsienica w baletowych inscenizacjach Alicji w Krainie Czarów - choć o ile wiem nie jest to popularny balet z kanonu.

Oto podsumowanie punktacji (poszczególne osoby za wszystkie odpowiedzi w tej zagadce):
Margotczyk 7 pkt
nathaliye 5,5 pkt
Agasiek 1 pkt
Cheryl 0,5 pkt
M. 0,5 pkt

Prosimy Margotczyk o zagadkę!

margotczyk - Pon Sie 18, 2008 11:43 pm

Artysta, ktorego dotyczy zagadka byl synem mlynarza.
Prace za granica rozpoczal w wieku lat 14 jako korepetytor ojczystego jezyka.
Nastepnie zatrudniony byl jako: lokaj -gitarzysta - muzyk orkiestrowy - tancerz -aktor -kompozytor - dyrygent - szef instytucji muzycznej.
Jako tancerz wystapil w ok. 30 baletach (u boku swego chlebodawcy ktory przez 18 lat byl solista we wlasnym zespole - dopoki sie nie roztyl i nie zostal wysmiany przejrzystymi aluzjami w pewnym dramacie)

Za "caloksztalt" nasz bohater otrzymal tytul szlachecki - ale historia muzyki czci go przede wszystkim jako wybitnego kompozytora: pierwszego - na wieksza skale - tworce muzyki baletowej, tworce wielu oper, utworow religijnych, a takze - dzieki wspolpracy ze slynnym dramatopisarzem - nowego rodzaju widowisk scenicznych z tancami wplecionymi pomiedzy dialogi.
Byl reformatorem opery: oprocz nowego ksztaltu uwertury, arii i recytatywu - stalym elementem oper staly sie sceny baletowe.

Wspaniala kariere i majatek zawdzieczal nie tylko talentowi: slynal jako mistrz intrygi, bezwzgledny w "wygryzaniu" konkurentow. Byl do tego stopnia znienawidzony przez rywali, ze usilowano go nawet zamordowac za pomoca zatrutej tabakierki!
Zmarl jednak smiercia naturalna, w nastepstwie wypadku przy pracy.
Ostatnie jego dzielo zostalo dokonczone przez sekretarza.

Oczywiscie, wszyscy juz wiedza o kim mowa.

*Podajcie wiec jego nazwisko, oraz daty urodzenia i smierci - 1 punkt
*Z jakim dworem byl zwiazany oraz jaki prestizowy tytul otrzymal u szczytu kariery -2 punkty.
*Za kazdy tytul jego baletu, lub widowiska teatralnego z elementami baletu - 0,5 p.
(ten punkt zamkniemy , gdy pojawi sie przynajmniej 12 tytulow).
*Jaka nazwe nosi obecnie instytucja muzyczna, ktorej zalozenie zostalo mu powierzone - 1 p.

Squirrel - Wto Sie 19, 2008 12:00 am

-Jean-Baptiste de Lully (Giovanni Battista di Lulli). Urodził się 28 listopada 1632, zmarł 22 marca 1687

-był związany z dworem Ludwika XIV króla Francji i otrzymał tytuł Nadintendenta Muzyki Królewskiej.

-założył Académie Royale de Musique, która w 1816 roku weszła w skład Académie des Beaux-Arts. Aktualna jej nazwa to Académie de Musique.

W latach 1821-1873 częścią tej instytucji była Opera Paryska (w tym czasie zmieniała oficjalną nazwę wiele razy, a w tym:)
Théâtre de l’Académie Royale de Musique
Théâtre de l’Opéra
Théâtre de l’Académie Impérial de Musique
Théâtre Impérial de l’Opéra
Théâtre de l’Opéra

Aktualnie używane nazwy to: Paris Opéra, Opéra de Paris, Grand Opéra.


-jego spektakle baletowe (i z udziałem baletu) to:
Alceste (opera)
L'Alcidiane
Le Flore
Les Noces de Pélée et de Thétis
Les Plaisirs
L'Amour malade
L'Impatience
Les Saisons
Les muses
Le triomphe de l'amour
La Revente des Habits
La Raillerie
Les Plaisirs
La Naissance de Vénus
La Temple de la Paix
La Temps

"Płomień Paryża" to współczesny balet Borisa Asafjewa, oparty o muzykę J.B. Lully

margotczyk - Wto Sie 19, 2008 1:51 pm

Z radoscia potwierdzam szybka i wyczerpujaca odpowiedz udzielona w Godzinie Duchow i Czarow!

*Za pytanie pierwsze przyznaje 1 punkt. (przy okazji zauwazylam, ze dzien przed smiercia Lully'ego - J.S.Bach obchodzil drugie urodziny.)

*Odpowiedz druga: Zgadza sie! Wraz z tytulem Nadintendenta Muzyki Krolewskiej, Lully otrzymal od Krola Slonce przywileje, ktore uczynily go pierwsza osoba zycia muzycznego Francji. 2 punkty dla Ciebie.

*Instytucja muzyczna o ktorej mowa rzeczywiscie przeksztalcila sie z czasem w Opere Paryska. Pelna nazwa brzmi: Opera National de Paris - a na fasadzie Palais Garnier widnieje zloty napis "Academie Nationale de Musique". - 1 punkt.

*zadanie dotyczace baletow Lully'ego wykonane z nadwyzka: wymieniles 16 tytulow,w tym "Les Plaisirs" dwa razy - chodzilo zapewne i o "Plaisirs troubles". Przyznaje 8 punktow.

Squirrel otrzymal w sumie 12 punktow, zadaje wiec nastepna zagadke.

Dziekuje za "Plomien Paryza"!
Przypominam sobie jeszcze jeden balet w ktorym wkorzystano utwory J.B Lully:
"Quelques pas graves de Baptiste" - oparty na wzorach z XVII wieku.
Choreografia Francine Lancelot (Opera National de Paris,1985).

Squirrel - Sro Sie 20, 2008 12:21 am

Dziękuję, wiewióreczka szczęśliwa za pogłaskanie! Czas na zagadkę...

Oto kostium:

1.) Dla jakiej tancerki został wykonany i dla jakiej roli? 2 pkt
2.) W jakich miejscach ta tancerka tańczyła? (trzeba podać przynajmniej 3 zespoły) 1 pkt
3.) W jakim grała filmie? 1 pkt
4.) Dlaczego chciała zostać tancerką? 1 pkt
5.) Ile razy zdawała do szkoły baletowej, jakie były powody jej odrzucenia przy pierwszych próbach i w jakim wieku w końcu została przyjęta? 2 pkt
6.) Na czym polegały jej problemy ze stopami i jak sobie z nimi radziła? 1 pkt
7.) Jaki miała stosunek do muzyki współczesnej? 1 pkt
8.) Ilukrotny piruet była w stanie wykonać w pewny sposób? 1 pkt
9.) W jakim wieku i na co zmarła? 1 pkt
10.) W jaki sposób jej osobista śmierć łączy się z prezentowanym kostiumem? 2 pkt

margotczyk - Sro Sie 20, 2008 10:36 am

ad 10) : Jak glosi legenda, ostatnie slowa umierajacej artystki brzmialy:

"Naszykujcie moj kostium labedzia."

nathaliye - Sro Sie 20, 2008 11:01 am

1 Anna Pawłowa, Umierający łabędź
W latach 1906–1913 była primabaleriną Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Występowała również w zespole Les Ballets Russes Sergieja Diagilewa w Paryżu, tańczyła również w zespole założonym przez nią z którym jeździła po całym świecie
3 Dumb Girl of Portici, jako Fenella
4 Chciała zostać tancerka po obejrzeniu Śpiącej Królewny, gdzieś podkreślała że chce w ten sposób pokazywać widzom idealny ruch i chce ich wzruszać
5 w wieku 8 lat przyszła do szkoły baletowej, odmówili jej ze względu na młody wiek i słabą psychikę i fizjonomie, przyjęli ją ostatecznie w wieku 10 lat, czyli odmówili jej raz
6 miała bardzo sztywne stopy, dodawała kawałek drewna do pointy w celu wysklepienia pointy
9 zapalenie płuc, żyła 50 lat

Squirrel - Sro Sie 20, 2008 3:35 pm

margtoczyk: Odpowiadając na ten ostatni punkt, zdradziłaś swoją wiedzę na temat pozostałych, ale widzę że dajesz szansę innym i nie jesteś pazerna na punkty! Wiewióreczka chyli czoło z szacunkiem!

To jest poprawna odpowiedź, otrzymujesz 2 pkt. Legendę tę opisał Wiktor Dandre, mąż artystki w jej biografii pt. "Anna Pawłowa, Życie i Legenda". (już mogę to napisać, ponieważ mamy też prawidłową odpowiedź która określiła tożsamość artystki)
Istnieje też wersja, w której artystka poprosiła o swój kostium do Umierającego Łabędzia, a trzymając tenże kostium powiedziała jeszcze: "niech ostatnia przymiarka nastąpi gładko...". Nie wiadomo natomiast ile jest w tym prawdy, a ile patetycznego wizerunku kreowanego przez Wiktora, który uwielbiał ją także po śmierci.

nathaliye:
dziękuję za poprawne odpowiedzi!
1) 2 pkt
2) 1 pkt
3) 1 pkt
4) 1 pkt
5) 2 pkt
6) 1 pkt to prawda, udzieliłaś pełnej odpowiedzi. Oprócz tego jej stopy były bardzo słabe i miała problemy ze stawami. Jej metody z rasowaniem point były często krytykowane. Uważano, że tancerka powinna utrzymywać się en point siłą swoich mięśni, a nie usztywniania pointy kawałkiem drewna. Jednak po czasie jej rozwiązanie zostało przyjęte i przyczyniło się do modernizacji point! Podobno poprzez kompleksy na punkcie swoich stóp żądała nawet ich retuszu na zdjęciach.
9) 1 pkt poprawnie. Zachorowała na zapalenie płuc na tournée w wyniku przeziębienia. Gdy w drodze do Hagi jej pociąg miał niegroźny wypadek, wyszła zbyt lekko ubrana aby zobaczyć co się stało. W wyniku przejścia po mrozie dystansu pociągu zachorowała śmiertelnie. Porównując lata żyła 50 lat, jednak porównując dokładne daty - zmarła trzy tygodnie przed 50-tymi urodzinami.

Czekamy jeszcze na rozwiązanie punktów 7 i 8!

[ Dodano: Pią Sie 22, 2008 12:48 am ]
Cisza zapadła, a więc podpowiem:

Anna Pawłowa nie kręciła bardzo wielu piruetów; poprzez swoje delikatne stopy trudno było jej utrzymać pion. Jeżeli nie znacie źródeł czy cytatów - można przecież zgadywać :)

Co do muzyki współczesnej - jeżeli też nikt nie znalazł ścisłej informacji, zwróćcie proszę uwagę na premierową obsadę baletu Ognisty Ptak. Pawłowa została poproszona do głównej roli, ale skończyło się na tym, że zatańczyła ją Tamara Karsawina...

nathaliye - Nie Sie 24, 2008 12:16 pm

zakręciła nie więcej niż 2 piruety, tak ma bodajże Czajori w podpisie, czytałam że miała problemy z pique
Squirrel - Nie Sie 24, 2008 2:29 pm

nathalie, otrzymujesz 1 pkt za poprawną odpowiedź.

Pozostaje odgadnąć, jaki Pawłowa miała stosunek do muzyki współczesnej...

margotczyk - Pon Sie 25, 2008 1:16 pm

Nie znam wypowiedzi Anny Pawlowej o muzyce wspolczesnej, nie dysponuje tez zrodlem ktore moglo by odnosna wiedze poszerzyc.
:sad:
Jedyna wzmianka ktora znalazlam na temat "Pawlowa a muzyka" pochodzi z ksiazki Jerzego Waldorffa - "Sekrety Polihymnii":

"...Ogladano ja wprawdzie w programie otwarcia 'Baletow Rosyjskich', lecz niebawem zalozyla wlasna trupe
i moze troche na zlosc zaczela afiszowac sie estetyka skrajnie rozna od diagiliewowskiej.
Scenografie traktowala jako zagadnienie podrzedne, na muzyce chyba po prostu sie nie znala, skoro obok 'Smierci Labedzia' nabardziej popisowym jej numerem byl gawot z operetki 'Lizystrata' Linckego."

Ten cytat, oraz wspomniana przez Ciebie ciekawostka dotyczaca 'Swieta Wiosny' - (przepraszam, chodzi o 'Ognistego Ptaka')
pozwala przypuszczac, ze artystka miala do muzyki wspolczesnej stosunek - ostroznie mowiac - krytyczny.

PS: Zapewnwe moja odpowiedz nie moze byc punktowana,
ale stanowi okazje do podrapania za uszkiem avatarowej wiewioreczki - co niniejszym czynie!

Squirrel - Pon Sie 25, 2008 1:37 pm

Odpowiedź może być punktowana jak najbardziej, o to właśnie chodziło. Dokładnie: Pawłowa nie lubiła i unikała muzyki współczesnej (a czy to wynikało z jej nieznajomości literatury muzycznej, czy z osobistego gustu to inna sprawa).

margotczyk otrzymuje 1 pkt.

Odmówiła solowej roli w Ognistym Ptaku, bo wyraziła wprost, że nie odpowiada jej awangardowy styl muzyki Strawińskiego. Krytykowała ją i nie mogła zbudować z kompozytorem porozumienia. A z repertuaru który tańczyła później, wybierała wyłącznie muzykę o prostej formie, melodyjną i łatwą w odbiorze. Jej ulubionymi kompozytorami byli Cesare Pugni i Ludwik Minkus.

Podsumowanie punktacji w całej zagadce:
margotczyk łącznie otrzymała 3 pkt
nathalie łącznie otrzymała 10 pkt

Awatarowa wiewióreczka szczęśliwa po podrapaniu!

Margotczyk zadaje zagadkę, jako że odpowiedziała pierwsza.

margotczyk - Wto Sie 26, 2008 12:23 am

Do pewnego kompozytora przyszedl raz slynny tancerz,
proszac o dopisanie dla niego jeszcze jednej popisowej wstawki baletowej w nowej operze.
Gdy muzyk odmowil, wzburzony tancerz wykrzyknal: "Pan odmawia mnie, ktorego nazywaja 'Bogiem Tanca'?!"
- "Jezeli jest pan bogiem, to niech pan sobie zamowi balet w niebie." - brzmiala odpowiedz kompozytora.

1.* Podajcie imie i nazwisko tancerza z anegdoty, jego przydomek oraz daty urodzenia i smierci - 3 punkty.
2.* Z ktorym kompozytorem miala miejsce przytoczona rozmowa i o jaka opere chodzilo? - 2 punkty.

3.* Podac imie i nazwisko wspolczesnego im tancerza choreografa i reformatora baletu;
tworce m.in. choreografii do jedynego baletu Mozarta. - 1 p.
4.* Jaki jest tytul jego dziela, zawierajacego program reformy baletu? - 1 p.

Squirrel - Wto Sie 26, 2008 1:31 am

1) Pewności nie mam, ale będę strzelać na podstawie tego "Boga Tańca". Obstawiam że tancerz nazywał się Marie-Jean-Augustin Vestris, nosił przydomek "le dieu de la danse" ("Bóg tańca"). Urodził się 27 marca 1760, a zmarł 5 grudnia 1842.

3) Jedyny balet Mozarta to "Les Petits Riens", a jego choreografem był Jean-Georges Noverre.
4) Tytuł reformatorskiego dzieła Noverre'a to: "Lettres sur la danse et sur les ballets"

margotczyk - Wto Sie 26, 2008 10:03 am

Pieknie!
Auguste Vestris zwany byl rzeczywiscie 'Dieu de la danse', a takze 'Grandpapa Zephyr' - przyznaje 3 punkty.
Za prawidlowe odpowiedzi nr. 3) i 4) - lacznie 2 punkty.

Pozostaje pytanie nr 2).
Pozwole sobie podpowiedziec, ze prapremiera opery o ktorej mowa miala miejsce w Paryzu, w roku 1774.

Squirrel - Wto Sie 26, 2008 1:58 pm

Jeżeli chcę odpowiadać, muszę strzelać - nie znam tej anegdoty i nie dysponuję jej źródłami, nie udało się niczego znaleźć. Mozart odpada, bo był w tym czasie w Salzburgu i tam odbywały się premiery jego dzieł, do Paryża przyjechał później.

André Grétry nie miał premiery w 1774...

Obstawiam jako kompozytora Christopha Willibalda Glucka... Bo on akurat wtedy tworzył znane opery klasyczne i przyjechał w tym czasie z Wiednia do Paryża.

A jeżeli chodzi o dzieło, mam dwie możliwości. Operę "Ifigenia w Aulidzie", oraz paryską wersję "Orfeusza i Eurydyki". Obie były wystawione w Paryżu w roku 1774. Przy czym "Ifigenia w Aulidzie" to była prawdziwa premiera, a "Orfeusz i Eurydyka" to premiera paryskiej wersji tej opery z partią Orfeusza dla kontratenora (Premiera samej opery miała miejsce w Wiedniu w roku 1762 z partią Orfeusza dla kastrata). Dlatego obstawiam "Ifigenię w Aulidzie"...

margotczyk - Wto Sie 26, 2008 2:12 pm

I znowu strzal w dziesiatke! :) :) :)

Uzyskujac brakujace 2 punkty, Squirrel zgarnia cale siedem,
i otrzymuje zaproszenie do autorstwa kolejnej zagadki.

Squirrel - Czw Sie 28, 2008 12:25 am

Bardzo dziękuję margotczyk za tak ciekawą i urozmaiconą zagadkę z anegdotą, głaskanie po piórkach należy się dla strusia! (to struś jest, prawda?)

Tancerka będąca bohaterką mojej zagadki posiadała wyjątkowy talent, komentowany już od dziecka, gdy miała 10 lat i była uczennicą w szkole baletowej. Pisano o niej wtedy jak o przyszłej solistce. I rzeczywiście - gdy dorosła (a właściwie zanim zdążyła dorosnąć) rozpoczęła solową karierę taneczną. Jej wyjątkowość podkreślano powszechnie. Pojawiały się sformułowania, że jest solistką reprezentującą indywidualność, która "trafiła się raz na kilka pokoleń".

Jej pełny, solowy debiut sceniczny przed kilkusetosobową publicznością miała za sobą w wieku lat trzynastu. W wieku lat szesnastu występowała jako główna solistka dzieła baletowego (jako Lizetta w balecie "Córka źle strzeżona").

Primabaleriną swojego teatru została, gdy miała lat zaledwie 20, tańczyła wtedy wszystkie pierwsze partie w baletach - ale trwało to tylko 4 lata...

Nawet specjalnie dla niej przygotowano narodową premierę "Jeziora Łabędziego" - i tutaj niespodzianka - nie wystąpiła w niej, ponieważ u szczytu kariery zrezygnowała z tańca. W wieku lat 24 rozstała się ze sceną...

1) Jakie jest imię i nazwisko tej tancerki? Kiedy żyła? (2 pkt)
2) Jakiej była narodowości i w jakim kraju tańczyła? Podpowiem, że państwo to bywa często postrzegane jako baletowy zaścianek, bez znaczącego dorobku i tradycji baletowej, bez zdolnych solistów (1 pkt)
3) W jakim teatrze tańczyła? (była na stałe związana)? (1 pkt)
4) Jaka była jej prawdopodobna przyczyna rezygnacji z kariery tanecznej? (2 pkt)
5) Jak zmarła? (1 pkt)

Squirrel - Nie Sie 31, 2008 1:07 pm

No właśnie - czas mija a tutaj nic... wydawało mi się, że to może dlatego że nikt nie zagląda na zagadki bo zbliża się rok szkolny, ale po Waszej aktywności widać nie o to chodzi.

To może pokażę zdjęcie tej pani. Chcę unikać zagadek w których pokazuje się zdjęcie i pyta "kto to jest", bo takich zagadek jest już na forum bardzo dużo. Ale jako podpowiedź... to co innego :)



Kolejna mała podpowiedź jest taka: będzie Wam łatwiej zgadnąć, jeżeli zaczniecie od kraju (punkt 2).

Mając kraj, można znaleźć kiedy była w nim premiera Jeziora Łabędziego o której mowa w zagadce (w którym roku) i w jakim teatrze. W tej premierze jako solistka tańczył już ktoś inny, ale można znaleźć kto wcześniej był (przez cztery lata) pierwszą solistką w tym teatrze - i wszystko jasne. Znając imię i nazwisko można łatwo poszukać życiorysu, sprawdzić czy zgadza się z tymi szczegółami podanymi przeze mnie.

Zwróćcie proszę uwagę, że co do tego kraju właśnie jest już pewna wskazówka - znacie może takie państwo, w którym co i raz pojawiają się opinie malkontentów, że nie ma w nim żadnych baletowych tradycji, nie było żadnych zdolnych solistów itp?

I jeszcze wskazówka co do pytania o prawdopodobną przyczynę zakończenia kariery - chodzi mi o podanie takiej przyczyny, która może być prawdopodobna według waszej oceny, a nie podanej w źródłach jako prawdopodobna :)

[ Dodano: Wto Wrz 02, 2008 2:01 pm ]
Skoro dalej za trudne, konieczna jest dalsza podpowiedź.

Kraj o którym mowa w zagadce będący ojczyzną tancerki leży w centrum Europy :) Ale tutaj jest pewna pułapka - mowa o kraju związanym z jej pochodzeniem, narodowością. W czasach gdy trwała kariera bohaterki zagadki, jej narodowość i tożsamość państwowa była inna niż obywatelstwo. Było tak, ponieważ państwo odpowiadające jej narodowości formalnie nie istniało...

Squirrel - Sro Wrz 03, 2008 6:10 pm

Minarei - a jakiej one były narodowości?

[ Dodano: Sro Wrz 03, 2008 10:26 pm ]
No dobrze, kolejna podpowiedź - naród do którego należała tancerka zamieszkuje nad Morzem Bałtyckim. Państwo w którym przyszło jej wtedy żyć i którego była obywatelem, również miało dostęp do Morza Bałtyckiego.

Dla ułatwienia dodam, że nie chodzi o Prusy, Danię, Niemcy, Norwegię, Szwecję, Finlandię, Estonię, Litwę i Łotwę - o żadne z tych państw :)

Columbina - Sro Wrz 03, 2008 11:02 pm

Czy ona była Polką? Mieszkała na terenie dzisiejszej Polski?
Squirrel - Sro Wrz 03, 2008 11:16 pm

No wreszcie :) Columbina otrzymuje 1 pkt za prawidłową odpowiedź na punkt nr 2!

Była narodowości Polskiej!

A mieszkała w Królestwie Polskim, które jednak wtedy nie było państwem, tylko gubernią Cesarstwa Rosji; formalnie była więc obywatelem Rosji aż do roku 1916 (a potem jeszcze przez dwa lata obywatelem Niemiec).

Mam nadzieję, że teraz już szybko pójdzie...

Columbina - Sro Wrz 03, 2008 11:20 pm

Tylko nigdzie nie mogę znaleźć (nawet w mojej Turskiej!) kto zamiast Cecili Cerri miał tańczyć na premierze...
Olimpia - Sro Wrz 03, 2008 11:21 pm

No właśnie...To, że była Polką było akurat dość oczywiste po Twojej podpowiedzi :) Ale problem pojawia się dalej...No nic, trzeba szperać.
Squirrel - Sro Wrz 03, 2008 11:29 pm

No dobrze - to szperajmy :) W którym roku była premiera Jeziora Łabędziego na terenie Królestwa Polskiego?
Columbina - Sro Wrz 03, 2008 11:34 pm

No 30 grudnia 1900 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie
Squirrel - Sro Wrz 03, 2008 11:42 pm

Tak jest, zgadza się. Z Twojej odpowiedzi Columbino oraz z treści zagadki wynika wprost, że to właśnie z tym teatrem była związana tancerka. To w tej właśnie premierze Jeziora miała wystąpić, podobno przygotowywano ją właśnie dla niej. Jak było napisane w zagadce - w tym teatrze (czyli W Teatrze Wielkim w Warszawie), przebiegała cała jej kariera - tam odnosiła sukcesy i tam była pierwszą solistką. 1 pkt dla Ciebie za prawidłową odpowiedź na pytanie nr 3 (o teatr).

To teraz szperajmy dalej - kto był pierwszą solistką w Teatrze Wielkim w Warszawie przez cztery lata przed rokiem 1900?

Olimpia - Sro Wrz 03, 2008 11:56 pm

1). Michalina Rogińska, ur. w 1876, Warszawa - zm. 1939, Warszawa
3). tancerka Teatru Wielkiego w Warszawie
4). Poślubiła Eugeniusza Filleborna i myślę że to było przyczyną jej rezygnacji. Jej mąż zmarł w Getcie Warszawskim
5). Zginęła w roku 1939 od bomby zrzuconej na Warszawę.

Squirrel - Czw Wrz 04, 2008 12:32 am

Wielkie Brawa!

Olimpia rozwiązała całą zagadkę i zdobywa łącznie 4 punkty (Teatr w którym tańczyła został podany przez Columbinę wcześniej, więc liczę tylko pytania nr 1,4 i 5).

Ja też myślę, że małżeństwo jest bardzo prawdopodobną przyczyną jej rezygnacji (a jeszcze pewniej jedną z ewentualnych przyczyn), ponieważ w tych czasach traktowano te sprawy bardziej poważnie (dziś często decydujemy się na małżeństwo, które ma nam pomóc w karierze). Mogły to być również np. nieporozumienia osobiste w teatrze, ale to tylko prawdopodobne domysły.

Niby proste, a okazało się takie trudne... rzeczywiście o Michalinie Rogińskiej jest w Internecie (i nie tylko) materiałów jak na lekarstwo! Mieliśmy takich tancerzy, o których dziś nikt nie pamięta... a przecież wystarczyłoby tylko trochę działań marketingowych, żeby dorobić im legendę na miarę Pawłowej, Duncan czy wręcz Niżyńskiego.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group