www.balet.pl
forum miłośników tańca

Kursy, warsztaty, audycje - Warsztaty z tanga argentyńskiego poprowadzi Piotr Woźniak

czarna92 - Pią Maj 08, 2009 6:46 pm
Temat postu: Warsztaty z tanga argentyńskiego poprowadzi Piotr Woźniak
WEEKEND Z TANGA ARGENTYŃSKIEGO

poprowadzi Piotr Woźniak

6 – 7 czerwca 2009 r.

Egurrola Dance Studio, Jerozolimskie 91, Warszawa


HARMONOGRAM ZAJĘĆ (sobota, niedziela)

13.00 – 14.30
MILONGA, PODSTAWY – grupa pocz WPW1

14.45 – 16.15
TANGO WALC, PODSTAWY - grupa pocz – WPW2

16.30 –18.00
TANGO: VOLCADAS, COLGADY, SACADAS –grupa zaaw WPW3 (kombinacje i ciekawe połączenia figur, objaśnienie zasady tańca w parach).



OPIS ZAJĘĆ

Walc Kreolski (Vals criollo)
Tango narodziło się w Buenos Aires, wśród emigrantów którzy przybyli z dalekiej Europy: to mieszanka nostalgii i melancholii, które tworzą fuzje pasji i smutku. Ale walc criollo - skąd pochodzi? Nie powstał oczywiście w Buenos Aires. W Europie, od wieków istnieje walc jako romantyczny taniec popularny albo towarzyski.

Masowa imigracja, która zalała Argentynę na początku XX wieku, przywoziła ze sobą
fragmenty swojej kultury i muzyki. Między innymi walc. Oczywiście, że ta prosta i rytmiczna muzyka poddała się „rewolucji” kulturowej [zjawisko określane jako dyfuzja kultur – przypomnienie Jacek „Franco” Horęzga], którą było tango i która to, naznaczyła walc swoim smakiem, esencją i estetyką.
Dlatego też każdy z walców criollo (criollo: znaczy mieszanka tubylców, czyli Indian z
Hiszpanami, czy Europejczykami) ma swoja bazę rytmiczną w starych walcach centralnej
Europy, ale aranżacje muzyczne i instrumenty są typowe dla tanga. Estetyka walca bardziej przypomina parę tańczącą tango, niż wizerunek starego kina z dawnego salonu wiedeńskiego, gdzie para wiruje bez końca wokół siebie i salonu.
Bez wątpienia walc to kolejny produkt kultury Buenos Aires, bardzo różniący się od walca
europejskiego, od którego wziął początek.
(autor Victor Danelinck, tłumaczenie Franco Zarrazzo www.regafa.fora.pl)
Styl zawierający warstwę melodyczną w rytmie walca. W odróżnieniu od stylu de Salon
charakteryzuje się zachowaniem ciągłości ruchów z unikaniem figur w pozycji stojącej.


Milonga
Milonga - gatunek muzyczny spokrewniony z habanerą i tango.
Różnica pomiędzy milongą a tango: Zarówno tango jak i milonga są w takcie 4/4, jednak
wartości ósemkowe w milondze są dzielone w sposób 3+3+2, podczas gdy podział rytmicznyw tangu występuje co 4 ósemki.
Milonga to jeden z rodzajów muzyki i tańca, wersja tanga, charakteryzujący się szybkim
rytmem i wesołym nastrojem utworu. Termin milonga pochodzi z afrykańskiego dialektu
("mulonga" oznacza słowa). Z początku milonga była improwizowana pieśnią śpiewaną przezPayadores. Następnie muzyka została uproszczona i zaczęto do niej tańczyć figury Candombé (taniec afrykańskich niewolników w Argentynie), Habanera (taniec czarnych Kubańczyków w Buenos-Aires), mazurka (taniec polski) oraz polki (taniec czeski). Są różne warianty Milonki: milonga campera oraz milonga candombera. Pochodzenie tej formy muzycznej jest dyskusyjne
- prawdopodobnie milonga miejska pochodzi od formy wiejskiej (granej na gitarze i
pozbawionej choreografii) oraz pierwszych odmian tanga granych na przedmieściach Buenos Aires i Montevideo.Styl tańczenia milongi jest w zasadzie podobny do tanga. Z tym, że tango milonga jako rodzaj tańca charakteryzuje się wyrazistym rytmem i ciągłością kroków. Charakterystycznymi figurami tanecznymi są: la baldosa i paso básico z różnymi rodzaju odmianami tych figur a także figura con balanceo, paso con traspié, salida típica, la cunita, ocho atrás acompańado, la sorpresa, czy paso girado.
Pisarz i krytyk argentyński Jorge Luis Borges w pewnym okresie zaczął preferować milongi, gdyż nie mają one tak melancholijnego charakteru jak tango. Jest on autorem milongi Jacinto Chiclana, w której opisał nożownika działającego na zlecenie polityków.
Milonga to także miejsce lub spotkanie towarzyskie, w trakcie którego grupa osób tańczy
tango.



Woźniak Piotr – tango argentyńskie
Swoją wiedzę na temat tego tańca zdobywał m. in. podczas podróży do Buenos Aires w 2004 i 2007 r. u najlepszych nauczycieli, takich jak: Ernesto Balmaceda i Estella Baez, Anna Maria Shapira, a także w Paryżu i Berlinie - warsztaty z Pablo Veron. Brał też udział w Festiwalu CITA 2004 w Buenos Aires, gdzie uczestniczył w warsztatach tanga prowadzonych przez argentyńskich tancerzy: Sebastiana Arce, Mariano „Chicho” Frumboli, Roberto Herrera, Roberto Reis.
W tym samym czasie uczył się także salsy - w Paryżu i w Warszawie u nauczycieli: Jose Juan Ortiz (Kuba), Munoz, Gomez, Brice Mbani (Paryż), Super Mario (Londyn) oraz podczas podróży na Kubę w 2004 r. Tańcem zajmuje się od ponad 16 lat, ale ostatecznie jego pasją stało się tango, któremu bez reszty poświęcił się, popularyzując ten wyjątkowy taniec. Był pomysłodawcą i organizatorem milongi Tango After Eight (Akademia Tańca M&I Sulewskich), pierwszej w Warszawie milongi z regularnymi koncertami tanga. W ciągu roku odbyło się ponad 40 imprez, na których wystąpiły najpopularniejsze w Polsce tangowe orkiestry. Zorganizował także wystawę prac artystów zainspirowanych tangiem - Richarda Bouleza, Tadeusza Dębskiego czy Marcina Woźniaka.
Wraz ze swoją partnerką - Anną Iberszer na stałe współpracuje z zespołami „Tangata Quintet” i „Machina del Tango”, z którymi występował m.in. w Filharmonii w Białymstoku, Opolu, Gdańsku, Lublinie, Bydgoszczy, w Operze Bałtyckiej, w Studiu S1 Polskiego Radia, na Zamku Królewskim w Warszawie, w teatrze „Buffo” w Warszawie, w dworze „Artusa” w Toruniu, w Krakowskiej Rotundzie, w Teatrze Narodowym w Warszawie, na Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach oraz na Festiwalu Gombrowiczowskim w Gdyni.
Większe wydarzenia artystyczne, w których Piotr i Anna brali udział to m.in.: happening z okazji międzynarodowych spotkań artystycznych „Mosty na rzece” wraz z parą tancerzy z Niemiec – Tango Stravaganza, koncert w ramach Europejskiego Festiwalu Muzyki Filmowej w Warszawie, pokaz tańca w salonie poezji podczas „Dni Tanga. Muzyka Piazzolli w Krakowie”. Gościli również na scenach warszawskich teatrów w spektaklach „Tango Historias” w reż. Luisa Bianchi w Teatrze Komedia, czy w pierwszej polskiej Tango Operacie „Szare Kwiaty” w reż. J. Stańka w Teatrze Syrena, do której współtworzyli także choreografię.
Wykorzystując swoje długoletnie doświadczenie tancerza oraz predyspozycje pedagogiczne, Piotr prowadzi kursy tanga argentyńskiego oraz lekcje indywidualne, które cieszą się ogromną popularnością.


Więcej informacji:
Tel.: 022 824 02 01, 601 20 20 20
studio@taniec.com.pl
www.taniec.com.pl/szkola/warsztaty

Serdecznie zapraszamy


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group