www.balet.pl
forum miłośników tańca

TANIEC WSPÓŁCZESNY - SŁOWNIK TERMINÓW ZW. Z TAŃCEM WSPÓŁCZESNYM

dorotaholownia - Czw Lut 16, 2006 10:35 am
Temat postu: SŁOWNIK TERMINÓW ZW. Z TAŃCEM WSPÓŁCZESNYM
A może by tak stworzyć także słownik pojęć związanych z tańcem współczesnym???/
sfra - Czw Lut 16, 2006 12:06 pm

Jestem za. Doroto, podejmiesz się tego dzieła ?
dorotaholownia - Czw Lut 16, 2006 12:49 pm

można pomyśleć...z pomoca miłośników... czemu nie
sfra - Czw Lut 16, 2006 5:41 pm

W takim razie prosimy o pomoc przy tworzeniu słownika. Prosz e zamieszczać hasła w postach (obrazki mile widziane). Potem wszystko uporządkujemy. :wink:
NaFFa - Czw Lut 16, 2006 9:23 pm

świetny pomysl w końcu terminy tanca wspolczesnego też sie przydadza :P :P
sisi - Czw Lut 16, 2006 11:50 pm

prosimy o nie zamieszczanie tu postów typu "przyda się taki słownik". to wszyscy wiemy :) prosimy tylko o ew. hasła/zdjęcia.

ja podejmuję się napisania haseł do nazwisk (które jednocześnie są nazwami technik)

Kasia :)) - Pią Lut 17, 2006 2:24 pm

no na pewno trzeba umiescic pozycje rak i nog.
no i pas de bouree jazzowe, zasady piruetow we wspolczesnym... ;) kicki i tympodobne... ;) ślizgi...

sisi - Pią Lut 17, 2006 2:34 pm

proponuję ograniczyć słownik tylko do pojęć związanych z tańcem współczesnym, bo jak zaczniemy mieszać w to jazz i inne techniki, to taneczni nowicjusze mogą szybko się pogubić.
Kasia :)) - Pią Lut 17, 2006 3:32 pm

ale mi sie tak po prostu napisalo jazzowy, poniewaz na balecie tak nazywa sie przedmiot na ktorym tanczymy... wspolczesny.
to nie sa typowo jazzowe kroki - tak mi sie wydaje.
wspolczesne ;)

Joanna - Nie Lut 26, 2006 3:48 am

Można by pogrup[ować, że oddzielnie jazzowe, oddzielnie współczesny.
Na współczesny to na pierwszy rzut będzie na pewno:
contract
release
swing
slide
sidefall (i inne, których nazw nie znam :) )
curve, tilt, arch, twist
spiral (spirala)
suspension (zawieszenie)
fall, recovery
collapsing
bounce
plie, grand plie
role (roll up, roll down)
sit spin
izolacje
improwizacja
contact improvisation
5 poziomów w kontakt impro
counterbalance
centrum (o jego doniosłej roli w modernie mówić nie trzeba ;) )

Z nazwisk te najbardziej znane to: Duncan, Graham, Ailey, Taylor, Cunningham, St. Denis, Limon, Horton, Laban, Tharp, itd.

Zdjęcia do terminów? Nie wydaje mi się do dobrym pomysłem, zupełnie sobie tego nie wyobrażam. Przecież nazwy w modernie nie oznaczają póz jako takich, ale raczej sposób wykonywania ruchu, jego rodzaj. A nawet jeśli odnoszą się do jakiejjś pozycji, to ich istota jest nieuchwytna na zdjęciu. Taniec współczesny to ruch, a nie dojście do pozycji i stanie w niej pół godziny.

Ale nie wiem czy się podejmuje opisu, bo jakimś wybitnym znawcą nie jestem, a takie 'chałupnicze' wyjaśnianie, to mogłoby więcej zagmatwać :)

Kasia - zupełnie nie wiem o czym mówisz?? Jakie pas de bouree, zasady piruetów, kicki? Osobiście nie spotkałam się z tymi nazwami, tzn. nie w kontekście tańca współczesnego. Kicki to mi się bardziej kojarzą z jakąś sztuka walki :)
Poza tym jazz przecież ma bardzo wiele odmian, może być również bardzo przestrzenny, z wieloma odniesieniami do baletu (to zresztą jest jego chyba najpierwotniejsza forma; popatrz np. na na jeden z wcześniejszych musicali, a pierwszy nakręcony w plenerze - tak troche historii kina tu przemycam ;) - "Na przepustce" /"On The Town").

tenebra - Nie Lut 26, 2006 12:05 pm

Kasi pewnie chodziło o to że pas de bouree jazzowie (o ile mozna je tak nazwac) wyglada zupelnie inaczej niz to klasyczne i warto wyjasnic "jak to dziala" :)

moze by jeszcze dodac nazwy kierunkow typu diagonal (zupelanie nie wiem jak to sie pisze) itp.

Joanna - Nie Lut 26, 2006 6:31 pm

tenebra napisał/a:
Kasi pewnie chodziło o to że pas de bouree jazzowie (o ile mozna je tak nazwac) wyglada zupelnie inaczej niz to klasyczne i warto wyjasnic "jak to dziala" :)

moze by jeszcze dodac nazwy kierunkow typu diagonal (zupelanie nie wiem jak to sie pisze) itp.


Kasia :)) napisał/a:
pas de bouree robimy na wspolczesnym... nie wiem jak wytlumaczyc ten krok... prawa noga w tyl lewa w bok prawa w przod... hmmm
kick to taki maly wykop nogi do przodu, nastepnie postawienie jej w tyl na palec i przestawienie nogi lewej w przod...
nie umiem tego inaczej wytlumaczyc :roll:
jeszcze sa piruety... to takie jak na klasyce tylko kolano w przod..
chasse... to chyba kazdy wie jak wyglada...


Ale ja nie pytam jak to wygląda, proszę czytać uważnie.
Przecież napisałam wyraźnie do Kasi, że: Nie wiem o czym mówi. Osobiście nie spotkałam się z tymi nazwami, tzn. nie w kontekście tańca współczesnego.
Wiesz tenebra, potrafię się domyśleć, że pas de bouree jazzowe jak nazwa wskazuje wygląda inaczej niż w balecie klasycznym, natomiast co do wartości wyjaśnienia zostało to już chyba uzgodnione na początku - wszyscy uważamy, że dobrze, gdyby taki słownik mógł powstać i nie ma sensu, aby każdy teraz dopisywał swoje 'tak, to dobry pomysł'.

Pozwolę sobie jeszcze zacytować ostatni post Tenebry: "i mozna jeszcze opisac roznice miedzy piruetem klasycznym a jazzowym, bo jest spora" - po co to piszesz, skoro taką samą propozycję napisała już Kasia kilka postów temu??
Dodam jeszcze, żeby może skupić się w tym temacie nad sugestiami, wnioskami jak to wszystko ogarnąć - bo jest tu znacznie trudniej niż w terminologii t. klasycznego, wszystko jest dużo bardziej płynne.



Podstawowe pojęcia w modernie wypisałam w swoim poprzednim poście, aczkolwiek tak naprawdę jest ich znacznie więcej, i wiele jeszcze tutaj zależy od tego, w jaki sposób rozpatrywać ruch: można np. wspomnieć o analizie ruchu Labana (przestrzeń - in i out, czas, focus, ciężar/siła, oddech, poziomy i takie tam).
Podobne analizy robiła rodaczka Labana, związana z jedną z dwóch szkół t. współczesnego na Węgrzech, nazywała się jeśli dobrze pamiętam Mary Wigman, a jej analiza - powstała zresztą równolegle i niezależnie - niewiele się rózni od Labana.

Co do pojęć związanych jeszcze z t. współczesnym własnie przyszło mi na myśl takie rzeczy jak (wiedziałam, że zapomniałam wczoraj o paru ważnych rzeczach):
authenthic movement (ruch autentyczny)
butoh (kiedyś o tym pisałam na forum, więc zalążek już jest ;) )
physical theatre
action theatre
terapia tańcem, ruchem
(w sumie to raczej z dziedziny psychologii skierowanej na proces, ale jakos mi tak tutaj pasuje)
- generalnie pojęcia związane z improwizacja, performance, itd., bo dzisiaj taniec współczesny, a właściwie teatr tańca zawiera w sobie wiele róznych form, które daleko wykraczają poza same działania ruchowe (taneczne), a które są z nim nierozerwalnie związane. Wydaje mi się, że też by warto wspomnieć o takich działaniach 'z pogranicza' w takim słowniku.

Tanc... - Pią Mar 03, 2006 10:44 pm

Joanna bardzo dobrze przedstawiła terminologię ćwiczeń jaka jest znana w tańcu współczesnym .Jeszcze można by kilka dodać ,ale i tak się wszystkich nie używa .Pozdrawiam 8)
pablo964 - Wto Mar 07, 2006 3:30 pm

a moim zdaniem to ten słownik jest wogole nie potrzebny !!!!!!! jest pare i tylko pare używanych przez wszystkich tancerze zwrotow i to nie zawsze do tego samego ruchu ciała!!!!!!!!!!! i tak na każdych warsztatach czy zajęciach prowadzący pokazuje jakiś ruch a przecież wiemy ze kazdy tańczy inaczej !!!!!!!!!!!!! niepotrzebne jak widze stresowanie się :P
Joanna - Wto Mar 07, 2006 9:07 pm

Tanc... napisał/a:
Joanna bardzo dobrze przedstawiła terminologię ćwiczeń jaka jest znana w tańcu współczesnym .Jeszcze można by kilka dodać ,ale i tak się wszystkich nie używa .Pozdrawiam 8)


No tak, to prawda, że nie są zbyt często używane... Ale wiedzieć zawsze warto ;)

Pablo - bo terminy w t. współczesnym odnoszą się często do rodzaju ruchu, i nieważne, czy ruszysz ręką, czy nogą, określa się rodzaj wysiłku (effort) włożonego w ruch, tzn. jego jakość (dynamikę), a niekoniecznie sam ruch w znaczeniu 'kroku'.
Oczywiscie, sporo jeszcze zalezy od danej techniki, czy nawet stylu pedagoga, ale mówimy tutaj o ogólnie przyjętych i stosowanych pojęciach, które warto znać z punktu widzenia czysto nawet teoretycznego, nie sądzisz?

Teraz tylko kwestia, kto by się tego podjał ;)

sisi - Sro Mar 08, 2006 3:53 pm

w tańcu współczesnym w zasadzie (nie do końca, ale generalnie...) nie występują utarte pozy. tak jak mówiła joanna, wszystko odbywa się "między". najważniejsza jest jakość ruchu bo to ona decyduje o technice a nie jak wygląda osateczna poza.
pablo964 - Sro Mar 08, 2006 5:11 pm

heh ale akurat tych podstawowych jest tak mało i wszyscy ich używają przyokazji pokazywania na własnym ciele więc po co to zapisywać !!!!! Jeżeli masz jakiekolwiek warsztaty czy zajecia prowadzący pokazuje ruch a nie tylko mówi jak ma wyglądać ?!
Joanna - Nie Mar 12, 2006 4:06 am

Pablo, na takiej samej zasadzie mozna spytać, po co słownik terminów baletowych w necie. Przecież jak ktoś sam nie stanie do drążka, i mu się nie wytłumaczy, to nawet najdokładniejszy opis nic mu nie da.
Tutaj nie chodzi o instruktaż, bo od tego są różnego rodzaju zajęcia czy warsztaty, tylko o zbiór czysto teoretycznej wiedzy (która obejmuje nie tylko historię).

pablo964 - Pon Mar 13, 2006 3:47 pm

no więc włąśnie zastanawiam się czy wogole jest potrzeba coś takiego robić ... ( moim zdaniem nie ma ) bo nie rozumiem zastosowania takiego słownika ??? możesz mi wytłumaczyć???:)
Tanc... - Wto Mar 14, 2006 10:12 pm

Pablo ( 8) zawsze jakies zastosowanie - terminologii jest potrzebne - choc te podstawowe ) łatwiej jest powiedziec 1 słowo po kilku zajeciach niz ciagle zawile tłumaczyc - ( raz zawile wytłumaczysz i nazwiesz to i potem rzucasz tylko nazwe - hasło - i wiadomo o co chodzi - oj Pablo a' la par terre - ........... 8)
sisi - Sro Mar 15, 2006 4:46 pm

albo na przykład kiedy czytamy jakies teksty dot. historii tańca czy tańca w ogóle i widzimy nieznany nam termin - sprawdzamy... i już wiemy "z czym to sie je". przecież to oczywiste, ze przez słownik nikt nie nauczy sie tanczyc, ale moze to byc pomoc teoretyczna.
pablo964 - Sob Mar 18, 2006 6:37 pm

no jeśli tak mówicie :P :)
fredka - Wto Kwi 11, 2006 8:51 pm

pomysł na słownik super
kiedy zaczynamy i jak?
bardzo chętnie pomogę
pozdrawiam
:wink:

Olimpia - Sro Lut 28, 2007 7:33 pm

Joanno nie contract, a contra :) Mysle ze przydalby sie tez diament.
Cheryl - Czw Mar 01, 2007 7:14 pm

Z tego co wiem instnieje jedno i drugie...
Panna Nikt - Czw Kwi 12, 2007 9:41 pm
Temat postu: słownik
Joasiu, czy moglabym mieć do Ciebie prosbę albo do kogoś zorientowanego w temacie;)
Mialabym taką prośbę czy ktoś mógły takie ciemnej masie jak ja wytłumaczyć na czym polegają te wszystkie figury: contract, release, swing, role, sidefall, izolacja, itp.?
Byłam strasznie wdzięczna:*
Nie znam się na tańcu, wiem jedynie trochę o historii baletu, ale zaciekawila mnie wasza rozmowa:* pozdrawiam

Kasia G - Czw Kwi 12, 2007 9:49 pm

własnie widać ze wszyscy byli chetni do tworzenia słownika i... cisza. Aby je wytłumaczyć trzeba by własnie stworzyć słownik :P A nie jest to zadanie łatwe bo w przeciwieństwie do tanca klasycznego więcej jest w tancu współczesnym określeń płynnych ruchów niż pozycji czy póz. Oczywiscie dla chcącego nic trudnego... Ponawiam wiec apel o wpisywanie tu lub przesyłanie opracowanych haseł do słownika
Joanna - Czw Kwi 12, 2007 11:05 pm

Trudność polega na tym, aby wyjaśnić te terminy w miarę czytelnym i porządnym językiem, a w przypadku tańca współczesnego nie da się jak w klasyce "noga pracująca robi jedno, a oporna drugie' ;)
Chociaż faktycznie, wypadałoby się za to w końcu zabrać - ale wydaje mi się, że znaczenie ma też tutaj fakt, że faktycznie na co dzień się mało używa, w przeciwieństwie do klasyki, gdzie właściwie wychodzi się od pewnych ustalonych ćwiczeń, zawsze tych samych, i nazwanych. Po prostu na co dzień się o tym zwykle mało pamięta ;)

Nati - Wto Maj 15, 2007 7:01 am

i co z tym słownikiem? :( dalej nie ma?
Isadora - Wto Maj 15, 2007 8:17 am

Spróbuję wytłumaczyć dwa pierwsze terminy, choć nie jest to łatwe i proszę o ewentualną korektę :wink:

contract - (kontracja) skurczenie, sprężenie mięśni brzucha (centrum) przy jednoczesnym rozciągnięciu odcinka lędźwiowego. Często opisywane jako "przyklejenie" żołądka do kręgosłupa.

release - wydłużanie i rozciąganie mięśni brzucha (centrum) przy jednoczesnym napięciu odcinka lędźwiowego. Akcja odwrotna do contract.

Mam nadzieję, że komukolwiek to coś wyjaśniło, starałam się :oops:

Dancer in the rain - Wto Maj 15, 2007 11:49 am

izolacje w ciele czyli wykonywania niezależnych ruchów poszczególnych części ciała i ich koordynacji.

plie
- przysiad na dwóch lub jednej nodze.
grand plie - przysiad z całkowitym zgięciem nóg w kolanach z oderwaniem pięt od podłogi.

releve
- podniesienie się tancerza (tancerki) na pół palce lub palce.

Nati - Sro Maj 16, 2007 6:18 am

Dancer in the rain napisał/a:

[b]
plie
- przysiad na dwóch lub jednej nodze.
grand plie - przysiad z całkowitym zgięciem nóg w kolanach z oderwaniem pięt od podłogi.

releve
- podniesienie się tancerza (tancerki) na pół palce lub palce.


wydaję mi się ze te pojęcia są w słowniku terminów baletowych....więc po co je powtarzać?

egnerek - Sro Lip 11, 2007 8:25 pm

z takim słowniczkiem może wreszcie zapamiętam nazwy moich ulubionych cwiczeń ;) głupio by było wśród profesjonalistów posługiwać się językiem migowym :p

Mała uwaga od admina technicznego...
Kapkę za duży avatarek, proszę zmniejszyć :)
Torin

Tranquility - Sob Wrz 22, 2007 8:29 am

i znów wszystko ucichło... może jednak weźmiemy się za nasz słownik ? :)
Pawciunio - Sro Gru 03, 2008 10:06 pm

a... skąd poznać takie tajniki współczesnego, jak wygląd stóp i rąk, dłoni w trakcie obrotów.... lub w jakichś konkretnych pozycjach?
Joanna - Sro Gru 03, 2008 11:07 pm

nie ma czegoś takiego jak jeden określony sposób trzymania dłoni czy stóp. to zależy od techniki (są różne 'szkoły'), samej choreografii, oraz bardzo często od samego tancerza (jego techniki, interpretacji, 'czucia' ciała). można powiedzieć jedynie, że zasadą jest, że masz je czuć, a nie po prostu układać w jakiś konkretny określony sposób, ciało musi być żywe, czuć ruch 'od wewnątrz'. zazwyczaj też jest dobrze je wydłużać w przestrzeń. na pewno nie mogą 'wisieć' - nawet jeśli np. stopa nie jest spięta, to musi być 'aktywna', np. sięgająca, czująca przestrzeń, itp.
Torin - Czw Gru 04, 2008 12:13 am

<laik mode on>
Stopa czująca przestrzeń - ahhhh cóż za cudowne określenie :)
Kompletnie nic nie mówiące ludziowi nie będacemu w temacie :D
<laik mode off>

Torin

fijoletowa - Pią Gru 05, 2008 8:36 pm

komuś kto nie jest w temacie chyba nie jest to potrzebne, prawda? a jak już będzie w temacie to poczuje tą 'stopę w przestrzeni' ;P
.dulce. - Czw Lut 12, 2009 8:33 pm

a czy mogłby ktoś napisać ( i dodać zdjęcia o ile to możliwe ) jakie są pozycje jazzowe ( nie wiem jak to nazwać ale tak jak w balecie są to w jazzie napewno też :D )
Maron - Czw Lut 12, 2009 9:37 pm

jazzowe? a to nie jest przypadkiem wszystko takie same jak w klasyce, tylko że np. stopy są zakręcone i palcami skierowane do przodu a nie na boki?
nathaliye - Pią Lut 13, 2009 12:32 pm

w przypadku pierwszej, drugiej, poniekąd szóstej tak, ale czwarta to tzw swastyka
Maron - Pią Lut 13, 2009 4:31 pm

no tak, u reszty to trochę inaczej to wygląda ;)
.dulce. - Pią Lut 13, 2009 5:00 pm

no własni ot o mi chodzi jak to wygląda .. wiem ze ulozenie nog jest podobne do tego w klasyce ale czyms sie jednak rozni .
Maron - Pią Lut 13, 2009 6:09 pm

no właściwie się różni tym... że nie ma się kompletnie wyrkęconych nóg w czwartej i piątej pozycji tj. w klasyce - tylko troszkę są wykręcone...
nathaliye - Pią Lut 13, 2009 7:48 pm

trudno w internecie znaleźć zdjęcia, jak Cie to bardzo nurtuje to spytaj swojego nauczyciela, trenera..
Lady_Gold_Moth - Nie Lut 15, 2009 5:48 pm

Te pozycje czasem sie roznia w zaleznosci od opracowania - inaczej jest w ksiazce A.Bernarda, inaczej w innych, ale generalnie wyglada to tak:

nogi:
I - stopy ustawione paralelnie (rownolegle) wzgledem siebie
II - j.w. z tym, ze odleglosc miedzy nimi wynosi w przyblizeniu dlugosc stopy; wariantem do tej pozycji jest tzw. 'II poszerzona', gdzie stoi sie w wiekszym 'rozkroku'
IV - stopy dalej paralelnie, z tym, ze jedna wysunieta w przod
VI - podobnie do II, jednak jedna z nog opiera sie na polpalcu i jest 'wykrecona' tak,ze kolano zwraca sie lekko do srodka.

I generalnie we wszystkich tych pozycjach stoi sie z ciezarem 'do przodu', a piety mozna nieznacznie wykrecac na zewnatrz - znow na odwrot niz w klasyce.

Do tego dochodza jeszcze pozycje nog na podlodze :)

rece:
I, II, III - jak w klasyce, z tym,ze lokcie sa proste, palce zebrane
IV - jedna reka przed soba, druga z boku, tak, by miedzy nimi byl kat 90 stopni.
diagonalna w gore lub w dol - rece w ksztalcie litery 'V'
pozycje rownolegla/prostopadla - w pierwszym przypadku rece sa ustawione jakby w splaszczonej pierwszej baletowej (rownolegle wzgledem podlogi), w drugim - odkrecamy lokcie w dol, dlonie w gore i w ten sposob rece ustawione sa do podlogi prostopadle.

Sa jeszcze rece charakterystyczne, brodwayowe, afro itp.

Joanna - Nie Lut 15, 2009 5:57 pm

Cytat:
VI - podobnie do II, jednak jedna z nog opiera sie na polpalcu i jest 'wykrecona' tak,ze kolano zwraca sie lekko do srodka


czyli ta noga jest w koncu wykrecona (turned out)? bo jak kolano do srodka, to raczej zakrecona (turned in)...

Calineczka - Nie Lut 15, 2009 7:02 pm

ta noga ma być zakręcona, ciężko jest to wytłumaczyć bez rysunku ale jeśli stoisz na lewej nodze parallel (na całej stopie) to prawa jest zakręcona, na palcach z kolanem ugiętym i zakręcona, a środek ciężkości jest pomiędzy nogami (mam nadzieję, że trochę pomogłam i nic nie poprzekręcałam)
Joanna - Nie Lut 15, 2009 7:06 pm

ok, juz rozumiem, dzieki :) nie potrzeba rysunku, wystarczy mi opis.
po prostu nie zrozumialam, czy ona jest wykrecona, jak bylo napisane, czy zakrecona, na co wskazywalby kierunek kolana, a nie mam pojecia, jak wygladaja pozycje w jazzie, stad pytanie.

Lady_Gold_Moth - Nie Lut 15, 2009 7:06 pm

Tak jest :) Oczywiscie jest zakrecona, napisalo mi sie odruchowo 'wykrecona' , ale to w tym sensie, ze po prostu jest przekrecona w biodrze ;) Ale rzecz jasna do srodka :) Czyli dokladnie tak jak w poscie wyzej :D
contactelle - Pon Sie 30, 2010 6:39 pm

Joanna napisał/a:
Można by pogrup[ować, że oddzielnie jazzowe, oddzielnie współczesny.
Na współczesny to na pierwszy rzut będzie na pewno:
(...)
sidefall (i inne, których nazw nie znam :) )
(...)
5 poziomów w kontakt impro
counterbalance
(...)


pozwoliłam sobie tak wyciąć kilka terminów z tej wypowiedzi, bo szczególnie mnie interesują, a zwłaszcza tych pięć poziomów - mógłby ktoś rozwinąc ten temat?:)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group