www.balet.pl
forum miłośników tańca

Życie baletomana - Transmisje baletów z Teatru Bolszoj w Kinie Praha - Warszawa

Kasia G - Wto Sty 14, 2014 9:19 pm
Temat postu: Transmisje baletów z Teatru Bolszoj w Kinie Praha - Warszawa
MIŁO MI POINFORMOWAĆ, ŻE NASZE FORUM BĘDZIE PARTNEREM CYKLU TRANSMISJI W KINIE PRAHA I NA NASZYCH FORUM BĘDZIE MOŻNA WYGRAĆ ZAPROSZENIA NA POSZCZEGÓLNE TRANSMISJE, SZCZEGÓŁY JUŻ NIEDŁUGO


Od 2. lutego br. Kino Praha zaprasza na transmisje przedstawień baletowych moskiewskiego Teatru Bolszoj.

Kino Praha jako pierwsze w Warszawie będzie transmitować występy najsłynniejszego Teatru baletowego z Moskwy.


Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.

Oprócz transmisji na żywo odbędą się również retransmisje wybranych przedstawień.




Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.




PROGRAM: „BOLSHOI BALLET LIVE” w Kinie Praha

Cena biletu na jeden spektakl – 50 zł

Karnet (5 spektakli x 45zł) – 225 zł

Sprzedaż biletów rozpocznie się w czwartek 16 stycznia br. Na przedstawienia baletowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.




STRACONE ZŁUDZENIA

02.02.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: L. Desyatnikov | choreografia: A. Ratmansky

KORSARZ

16.02.2014 | niedziela | 15:45 | retransmisja

muzyka: A. Adam | choreografia: M. Petipa, A. Ratmansky

ŚPIĄCA KRÓLEWNA

09.03.2014 | niedziela | 15:45 | retransmisja

muzyka: P. I. Czajkowski | choreografia: M. Petipa, Y. Grigorovich

ZŁOTY WIEK

30.03.2014 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE

muzyka: D. Szostakowicz | choreografia: Y. Grigorovich

SPARTAKUS

27.04.2014 | niedziela| 15:45| retransmisja

muzyka: A. Chaczaturian | choreografia: Y. Grigorovich

Kasia G - Sro Sty 15, 2014 8:35 pm

a oto i plakat promujący cykl transmisji

http://www.fotosik.pl/pok...9774758354.html

Kasia G - Nie Sty 26, 2014 10:42 am

UWAGA, PIERWSZY KONKURS - DO WYGRANIA 6 POJEDYNCZYCH BILETÓW NA TRANSMISJĘ 2 LUTEGO W WARSZAWSKIM KINIE PRAHA!!!!

Pytanie:
Ile baletów stworzył Aleksiej Ratmański dla American Ballet Theatre?

Na odpowiedzi czekam wyłacznie na priv do mnie, liczy sie kolejnośc nadsyłania odpowiedzi. Pamietajcie, że transmisje odbywają się w Warszawie i tylko tu mozna odebrac nagrode - bilet a transmisje 2 lutego.

Na odpowiedzi czekam do środy 29 stycznia!

Kasia G - Wto Sty 28, 2014 11:17 am

mamy juz dwoje zwycięzców! Spieszcie sie, jeszcze tylko do jutra trwa konkurs i mozna wygrac darmowy bilet na transmisje Straconych złudzeń w kinie Praha!!!
Kasia G - Czw Sty 30, 2014 9:57 am

Konkurs rozwiązany: mamy troje zwycięzców: nathaliye, piotrekc i magda_globe

Ratmansky przygotował specjalnie dla ABT 2 balety: On the Dnieper i Seven Sonatas.

Kasia G - Czw Sty 30, 2014 1:38 pm

i najnowsze wiadomości z Bolszoj:

Zmiana w repertuarze transmisji:

Teatr Bolszoj zamiast „Złotego Wieku” pokaże balet „Marco Spada albo Córka rozbójnika”. Data i godzina transmisji pozostają te same (30.03.2014, niedziela, 17:00). Kierownictwo teatru przeprasza Widzów za tę zmianę, podyktowaną przyczynami artystyczno-technicznymi, ale wierzy, że oparty na klasycznej technice tańca balet spod znaku płaszcza i szpady, który miał premierę w listopadzie 2013 roku, zostanie dobrze przyjęty. „Złoty Wiek” natomiast będzie transmitowany w sezonie 2014–15.

Tutaj można obejrzeć trailer promujący „Stracone złudzenia” i „Marca Spadę”: https://www.youtube.com/w...Y1WuP_r7sJIgILg

Kasia G - Sob Lut 01, 2014 9:42 pm

Rzeczpospolita o transmisjach z Bolszoj

http://www.rp.pl/artykul/1082975.html

Kasia G - Nie Lut 02, 2014 9:27 pm

Na dzisiejszej transmisji "Straconych złudzeń" w kinie Praha było pieknie, na widowni zasiadły gwiazdy polskiego baletu by obejrzec gwiazdy baletu rosyskiego, a kamera w Bolszoj zaglądała za kulisy pokazująć Diane Wiszniową robiącą makijaż i tancerzy nierozgrzewających się i dziękujących sobie pos pektaklu za kurtyną. Takie smaczki !
Kasia G - Pon Lut 10, 2014 10:03 am

DRUGIE PYTANIE KONKURSOWE - do wygrania 6 biletów na transmisje baletowa Korsarza 16 lutego w warszawskim Kinie PRAHA!!!!

kto stworzył pierwszą POLSKĄ choreografię do Korsarza???? Chodzi o polskiego choreografa.
Na odpowiedzi czekam do srody do północy na PW

Kasia G - Sro Lut 12, 2014 11:01 pm

ostatnie chwile konkursu! ktos cos jezcze? mamy znów 3 laureatów jak na razie
Kasia G - Pią Lut 14, 2014 9:32 pm

prawidłowa odpowież: Roman Turczynowicz, znów mamy troje laureatów, którzy obejrzą spektakl Korsarza na ekranie kina Praha
Kasia G - Pon Lut 17, 2014 9:59 am

Rekonstrukcja "Korsarza" w wersji Petipy w wykonaniu Aleksieja Ratmanskiego (choreografia) i Yurija Burlaki (koncepcja muzyczna) okazała się nad wszelki podziw. Nieustający koncert baletowy z nieprzebrana liczba wariacji pas de deux i tanców charakterystycznych (greckich, wschodnich, pirackich).... Tylko.... w tej wersji nie ma Alego - pas de deux w II akcie (tu w II scenie I aktu) tańczy Medora i Konrad - niby to przywraca sens - bo niby czmu Medora tanczy pas de deux z niewolnikiem ukochanego - ale tradycyjnemu baletomanowi robi sie jakos dziwnie ;))) No i co Ty na to Ali???? ;)
Ali - Pon Lut 17, 2014 8:52 pm

Kasia G napisał/a:
... No i co Ty na to Ali????

A cóż ja na to mogę, Kasiu? :wink: I bez Alego było przecież „nad podziw”. Ja zaś, nawet gdybym chciał, nie mogę tego brać do siebie, bo mój Ali nie ma nic wspólnego z tamtym nieobecnym. Ot, przypadkowa zbieżność imion.

Ale wracając do baletu (trochę przekornie, :smile: jak zwykle), to tamtego Alego nie było przecież w „Korsarzu” od samego początku, ani u Maziliera w Paryżu, ani u Petipy w Petersburgu. Nie bardzo wiem kto go tam dodał i roztańczył, ale z pewnością było to już w czasach radzieckich. Taki dzielny niewolnik (vide ich plakatowy rewolucjonista Spartakus) musiał być wtedy bardzo przydatny ideologicznie w tych reakcyjnych klasycznych bajkach baletowych. Z kolei, wspomniane przez Ciebie pas de deux Petipy od samego początku było przecież tańcem Konrada i Medory i pojawiało się właśnie w 2. scenie I aktu (a nie w akcie II). Zatem Ratmanski i Burlaka – w przeciwieństwie do pomysłodawców Alego – są teraz wierni tradycji, w tym przynajmniej. Nie wiem więc czemu uważasz, że „tradycyjnemu baletomanowi robi się jakoś dziwnie”. Mnie – wprost przeciwnie...

Kasia G - Pon Lut 17, 2014 10:35 pm

Ależ Ali, właśnie to miałam na myśli - "tradycyjny baletoman" to ten co sie naoglądał ostatnie 50 lat tych wszystkich pas de deux Medory i Alego na wszystkich galach i konkursach baletowych - ten Ali w tureckich "majtkach" i z piórkiem na głowie jest jedna z "ikon" tańca popisowego.
Natomiast oczywiście sława i chwała Ratmanskiemu, że sięgnął do oryginału i tak go odrestaurował. Mnie oczywiście zupełnie obojetne jest czy tańczy z Medorą Ali czy Konrad, byleby tańczył dobrze :) Z tym "trochę dziwnie" - to był taki żarcik i informacja dla tych co nie widzieli - to własnie jedna z różnic, między tym co znamy ze sceny (a raczej z nagrań współczesnych) a tym co znamy li tylko z historii baletu. Dzięki temu spektaklowi mozna było sie poczuć trochę jak w XIX wieku choć oczywiście technika tańca i możliwości tancerzy jak można sądzić z ikonografii jednak inne

Kasia G - Pon Mar 03, 2014 6:40 pm

z lekkim poślizgiem ogłaszam konkurs - do wygrania bilety na kolejny pokaz w kinie Praha - 9 marca Śpiąca królewna

Prosze podać imiona (oryginalne) wszystkich dobrych wróżek występujących w prologu:
przypominam że jest ich sześc i jedna z nich (podpowiedź) nosi wdzięczne miano Fleur de Farinne - taka podpowiedź...

Na odpowiedzi czekam na PW do czwartku do południa

Kasia G - Czw Mar 06, 2014 8:06 pm

Mamy troje zwycięzców - zapraszam do kina Praha w niedzielę 15.45 na pokaz Śpiącej królewny z Teatru Bolszoj... a przed transmisją na żywo zatańczą Ana Kipshidze i Eduard Bablidze z Polskiego Baletu Narodowego.

Poprawna odpowiedź:
Candide, czyli szczera, naiwna (głuptaska), prostoty

Coulante–Fleur de farine, czyli najdelikatniejszej białej mąki, delikatności

Miettes–qui tombent, czyli spadających okruszków (okruszków chleba), szczodrości

Canari–qui chante, kanarek który śpiewa, kanarków, wesołości

Violente–échevelée, porywcza i rozczochrana, śmiałości

La Fée des lilas–voluptueuse - rozkoszna wróżka Bzu

Kasia G - Wto Mar 25, 2014 11:45 am

Kolejna transmisja - kolejny konkurs - do wygrania bilety na balet Marco Spada, czyli córka rozbójnika w kinie Praha!!!


Pytanie konkursowe: dla jakiego tancerza Pierre Lacote opracował rekonstrukcję tego baletu wystawioną pierwotnie w Paryżu?

Na odpowiedzi czekam na Priv do północy w czwartek 27 marca

Kasia G - Czw Mar 27, 2014 11:12 am

Pamiętajcie:

MARCO SPADA
30.03.2014 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE


muzyka: Daniel-François-Esprit Auber| choreografia: Joseph Mazilier, Pierre Lacotte
Rozbójnik Marco Spada – oczywiście zręcznie władając szpadą – radośnie grabi okolice, ku wściekłości gubernatora, który bezskutecznie usiłuje go złapać. Jednak wesoły bandyta, skrzętnie skrywający przed wszystkimi swoją prawdziwą tożsamość, nie tylko zajmuje się graniem władzy na nosie; w równej mierze zaprząta go opieka nad córką Angelą, która spokojnie dorasta sobie w zamkowych murach. Młoda panna, kompletnie nie mając pojęcia o tym, że jej ojciec prowadzi podwójne życie, zamartwia się tylko jednym – swoimi nie do końca dobrze ulokowanymi uczuciami. Obiektem jej westchnień jest książę Frederici, ale ten okazuje się być już zaręczony. Angela jest zdruzgotana... Tak pokrótce przedstawia się treść baletu spod znaku płaszcza i szpady, który całkiem niedawno (listopad 2013) zagościł w repertuarze Teatru Bolszoj. Pierre Lacotte, opierając się na oryginalnej choreografii Josepha Maziliera (1857), stworzył swoją wersję tego dzieła na początku lat 80. ubiegłego stulecia, a zrobił to dla jednego z najsłynniejszych tancerzy XX wieku – nieżyjącego już Rudolfa Nuriejewa. Przedstawienie trwa około 2 godzin i 50 minut.

Kasia G - Pią Mar 28, 2014 10:58 am

ponownie mamy dwóch zwycięzców konkursu - zapraszam do kasy Kina Praha przed transmisją!
Pierre Lacotte w 1981 roku zrekonstruował balet dla Opery Rzymskiej z udziałem Rudolfa Nureyewa. Ponoć Nureyev bardzo chciał zatańczyć te nietypową baletową role - rozbójnika i ojca, umowę z Lacotte'm podpisał na kawałku papierowego obrusa w restauracji :)

Kasia G - Pon Kwi 21, 2014 12:56 pm

Konkurs! Ostatni w tym sezonie - do wygrania bilety na transmisje spektaklu Spartakusa z Teatru Bolszoj w warszawskim kinie Praha 27 kwiatnia!

Tym razem proste pytanie: zanim Moskwa zachwyciła się choreografią Grigorowicza "Spartakusa" wystawiono w dwóch innych wersjach choreograficznych - prosze podac nazwiska choreografów, którzy stworzyli swoje wizje tej baletowej opowieści przed Grigorowiczem

Kasia G - Czw Cze 12, 2014 9:51 am

Już 27. maja br. rusza sprzedaż biletów na transmisje spektakli baletowych z najsłynniejszego Teatru baletowego z Moskwy. Teatr Bolszoj przygotował w sezonie 2014/2015 prawdziwe baletowe hity m.in.: „Dziadek do orzechów”, „Jezioro łabędzie”, „Romeo i Julia”, a dla wyjątkowych smakoszy baletu Bolszoj zaprezentuje perełkę baletu - „Legendę miłości” w choreografii Jurija Grigorowicza.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround. Kino Praha jako jedyne w Warszawie będzie transmitować na żywo balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj.

Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.

Cena biletu na transmisje – 50 zł
Cena biletu ulgowego – 45 zł
Karnet (7 transmisji) – 40 zł
Sprzedaż biletów rozpocznie się we wtorek 27 maja br.
Na przedstawienia baletowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM „BOLSHOI BALLET LIVE 2014/2015” w Kinie Praha:

LEGENDA O MIŁOŚCI
26.10.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: A. Mielikow| choreografia: J. Grigorowicz
Czarodziejska i filozoficzna baśń baletowa wykorzysująca motywy zaczerpnięte z folkloru Azerbejdżanu. To jeden z pierwszych wielkich baletów Jurija Grigorowicza, który przyniósł mu uznanie i stanowisko baletmistrza w Teatrze Kirowa, a następnie dyrekcję w Teatrze Bolszoj, którą piastował przez ponad 30 lat! Opowieść o miłości i poświęceniu do muzyki azerbejdżańskiego kompozytora Arifa Mielikowa jest jednym z najciekawszych i najbardziej oryginalnych baletów w repertuarze Teatru Bolszoj. Zamiast tradycyjnego happy endu lub rozdzierającego tragicznego zakończenia librecista Nazim Hikmet zaproponował dobrowolną rezygnację głównego bohatera, rzeźbiarza Ferhada, ze szczęścia - po to tylko, aby nie zawieść nadziei ludu. Kochany przez dwie siostry: królową Mechmene Banu i księżniczkę Szirin, którą wzajemnie pokochał, Ferhad postanawia mimo zwolnienia z obietnicy dalej przebijać skałę w górach, by dać ludziom wodę, zamiast połączyć się z ukochaną.

CÓRKA FARAONA
23.11.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: C. Pugni| choreografia: P. Lacotte
Jedno z największych osiągnięć Pierre’a Lacotte’a w dziedzinie rekonstrukcji dawnych zapomnianych baletów – barwna opowieść o losach starożytnych Egipcjan przybrana w klasyczny baletowy kostium. Choć podczas premiery baletu w 1862 roku nad sceną pojawiał się napis „Sen z przeszłości”, to paradoksalnie tematyka baletu nawiązywała do wydarzeń bieżących, interesujących modny XIX-wieczny świat. Twórcy baletu zainspirowali się odkryciem przez ówczesnych archeologów grobowca egipskiej księżniczki i na tym motywie osnuli balet. Oczywiście „Córka faraona” w całości odzwierciedlała gust epoki – tematem jest tragiczna miłość, a starożytni Egipcjanie i Egipcjanki tańczą w pełnym baletowym kostiumie, tiulowych spódniczkach i na pointach. Również współczesna wersja Lacotte’a, a właściwie możliwie najwierniejsza rekonstrukcja baletu, aż kapie od złota i drogich klejnotów w kostiumach, a w warstwie tanecznej obfituje w masę popisowych tańców i solowych wariacji głównych bohaterów. Przedstawienie trwa około 3 godzin.

BAJADERA
07.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: L. Minkus| choreografia: J. Grigorowicz
Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego „Jeziora łabędziego”, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej eklektycznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną „Bajadery”, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą żmiją. „Bajadera” słynie z romantycznej „Sceny Cieni”, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na ziemię wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée. Ten zadziwiający romantyczny obraz na długo pozostaje w pamięci wraz z rozkołysaną romantyczną muzyką Ludviga Minkusa. Przedstawienie trwa około 3 godzin.

DZIADEK DO ORZECHÓW
21.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: P. Czajkowski| choreografia: J. Grigorowicz
W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Zaskakujące, że choć premiera baletu odbyła się w dniu św. Mikołaja 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza Ernsta T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów” miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym idealnym do wspólnego oglądania dla dzieci i rodziców. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową opowieść o dziewczynce Klarze (w rosyjskiej wersji Maszy), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. Dla dorosłych to jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Piotra Czajkowskiego. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

JEZIORO ŁABĘDZIE
25.01.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: P. Czajkowski | choreografia: J. Grigorowicz
Trudno dziś uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju okazała się całkowitą klapą. Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku zaprezentowana w Petersburgu zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe akty”, czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach - paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych fragmentów, które stały się symbolem baletu w ogóle. Na moskiewskiej scenie „Jezioro” pozostaje stale w repertuarze, a podwójną, arcytrudną główną rolę dobrej zaklętej Odetty i złej Odylii wykonywały i wykonują kolejne pokolenia najwybitniejszych balerin od Galiny Ułanowej, przez Maję Plisiecką po Swietłanę Zacharową. Przedstawienie trwa około 3 godzin.


ROMEO I JULIA
08.03.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz
Jedna z najbardziej znanych wersji arcydzieła Prokofiewa, klasyka XX wieku. Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po historię Romea i Julii, ale tylko nieliczni pozostają w pamięci widzów i na afiszach teatrów na dłużej. Do takich dzieł należy „Romeo i Julia” Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora artystycznego baletu Teatru Bolszoj. Choreograf stworzył ją jednak nie dla teatru w Moskwie, ale dla Opery Paryskiej w 1978 roku, a dopiero później przeniósł na deski Bolszoj. Monumentalna inscenizacja zachowująca niemal całość równie wielkiej partytury Prokofiewa, w sposób plakatowy, sięgający do najmocniejszych emocji i najsubtelniejszych wzruszeń odmalowuje tragizm miłości kochanków z Verony. Barwne korowody masek i sceny walk na szpady przeniosą widza w świat renesansowego miasta-państwa z jego waśniami między rodami, zabawa na placach i uliczkach. Na pierwszym planie pozostaje jednak delikatna krucha Julia i młodzieńczy Romeo i ich uczucie wyrażone bez słów w sztuce tańca. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

IWAN GROŹNY
19.04.2015 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE
muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz
Afirmacja tańca męskiego we współczesnym balecie – wielki fresk historyczny z dziejów dawnej Rusi. Podobnie jak w swoim sławnym „Spartakusie” Grigorowicz sięga po temat zaczerpnięty z historii, ale tym razem historii rosyjskiej z całym jej okrucieństwem, mrokiem i drapieżnością. Iwan Groźny na kartach historii jawi się jako postać niemal nierealna w swojej grozie, zupełnie nie nadająca się na bohatera baletu. Grigorowicz udowadnia, że o wyrazistych osobowościach doskonale można opowiadać za pomocą tańca, można też sięgnąć w głąb ich psychiki, pokazać przemianę młodego władcy w bezwzględnego cara. U Grigorowicza Iwan nie jest potworem – jest człowiekiem młodym, kochającym, cierpiącym. Musi radzić sobie w otoczeniu spiskowców, którzy trują jego ukochaną żonę Anastazję. Premiera baletu odbyła się w 1975 roku, ale w naszych czasach spektakl wrócił na scenę dopiero 2012, gdy udało się rozwiązać problem praw autorskich do muzyki. Balet powstał do kompozycji Prokofiewa do filmu o Iwanie Groźnym i kompilacji innych jego utworów, do których prawa posiadają dziś spadkobiercy kompozytora. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

Kasia G - Czw Paź 09, 2014 8:41 am

Już 26 października ruszamy z nowym sezonem transmisji. Wkrótce baner nowego sezonu na forum i oczywiście konkurs - forum pozostaje partnerem i patronem medialnym cyklu w warszawskim kinie Praha!
Kasia G - Pon Paź 20, 2014 9:47 pm

UWAGA, UWAGA - juz w tym tygodniu mozna u nas wygrac bilety na pierwsza transmisje z Bolszoj w warszawskim kinie Praha!!!

Prosze odpowiedzieć na pytanie: kto tańczył partie Mechmene Banu podczas premiery Legendy o miłości w Leningradzie?

Na odpowiedzi czekam na priv do czwartku do północy. W wiadomosci prosze podac nazwisko (mimo ze na forum występujemy pod nickami) bo w razie wygranej bilet (jednoosobowy) będzie do odbioru w kasie kina Praha na NAZWISKO!

Do wygrania az 8 pojedynczych biletów

Kasia G - Sro Paź 22, 2014 10:54 pm

Juz jutro rozwiązanie konkursu! Ostatnia szansa na darmowy bilet na transmisję "Legendy o miłości"

a dla zainteresowanych reportaż z prób - rozmowa ze Swietłana Zacharową:

http://www.youtube.com/watch?v=NIfcvDbYDxU

Kasia G - Sob Paź 25, 2014 6:00 pm

Konkurs rozwiązany, zwycięzcy pójda jutro na transmisję.
Tańczyła Olga Mojsiejewa (źródła: Encyklopedia Russkij balet, Turska - Przewodnik baletowy). Co ciekawe niektórzy znaleźli w internecie wiadomość - na stronie Teatru Maryjskiego (dawniej Kirowa) gdzie odbyła sie premiera - że tańczyła inna tancerka... Jednak źródła drukowane w tym rosyjska encyklopedia baletu twierdza co innego - czyli nie wierzcie internetowi! ;)

Kasia G - Pon Lis 17, 2014 3:38 pm

konkurs - do wygrania pojedyncze bilety na retransmisje Córki Faraona w kinie Praha 23 listopada.
Pytanie: kto tańczył role tytułowej córki faraona Aspici na premierze w 1862 roku w Petersburgu?

na odpowiedzi czekam do czwartku do północy na Priv

Kasia G - Pią Lis 21, 2014 10:51 am

konkurs zamkniety, gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy do kina Praha w najbliższą niedziele o 15.45

W premierze Córki faraona tańczyła Carolina Rosati

Kasia G - Pią Lis 28, 2014 6:37 pm

od niedawna wszystkie informacje i zapowiedzi transmisji oraz mnóstwo pieknych zdjęc i filmików znajdziecie tu:

https://www.facebook.com/nazywowkinach

Kasia G - Pon Gru 01, 2014 2:25 pm

Konkurs - do wygrania pojedyncze bilety na retransmisje Bajadery w Kinie Praha 7 grudnia.

W którym roku Bajadera została przeniesiona na scenę Teatru Bolszoj w Moskwie (premierę miała w 1877 w Petersburgu)

na odpowiedzi czekam do czwartku do 24 godz. na Priv

Kasia G - Pon Gru 08, 2014 10:27 pm

odpowiedź to 1904 rok.
Na Bajaderze była wspaniała frekwencja, liczę, ze nie zabraknie Was na transmisjach LIVE z Bolszoj Dziadka do orzechów i Jeziora łabędziego!

magda_globe - Wto Gru 09, 2014 1:37 pm

Bajadera to przepiękny balet, a Balet Teatru Bolshoj wykonał go mistrzowsko.
Piękne stroje, doskonali tancerze, partnerowania, wspaniała Zakharova i Łantratow – czego chcieć więcej :smile:
Szkoda, że w Polskim Balecie Narodowym od dawna nie jest w repertuarze…

A Dziadka do Orzechów juz sie nie mogę doczekać!

Kasia G - Wto Gru 09, 2014 2:57 pm

dziele się wrażeniami z Bajadery, a nawet dwóch ;)

http://www.naczubkachpalc...derze-nierowna/

nathaliye - Pon Gru 15, 2014 9:22 am

Bajadera to moj ulubiony balet, wiec zawsze podchodze do niego z duzym sentymentem i podziwem. Tym razem nie bylo inaczej. Dzieki transmisji w kinie Praha moglam ponownie sie zetknac z tym baletem i to po raz pierwszy w takie, niemalze naturalnej, wielkosci. Co prawda w tancach zbiorowych zdarzaly sie nierownosci, ale tylko na poczatku. Genialne role glowne i Tance fakirow.
Kasia G - Pon Gru 15, 2014 10:51 am

konkurs - mozna wygrac ilet na transmisję Dziadka do orzechów 21 grudnia w warszawskim kinie Praha.
Pytanie konkursowe prościutkie: gdzie odbyła sie prapremiera Dziadka do orzechów?

na odpowiedzi czekam do czwartku 18 grudnia do południa na priv

Kasia G - Pią Gru 19, 2014 11:21 pm

konkurs rozwiązany - oczywiście prapremiera odbyla się w Teatrze maryjskim w Petersburgu.

tym razem dobrych odpowiedzi było tak duzo, że az zabrakło biletów. Dla tych co odpowiedzieli poprawnie przewiduje bilet na kolejna transmisję - Jezioro łabędzie już w styczniu

Kasia G - Pią Sty 16, 2015 6:21 pm

O Jeziorze łabędzim wszyscy wszystko wiedzą, więc postarałam się, aby pytanie konkursowe dotyczące tej transmisji nie było zbyt proste: kto dyrygował petersburską premierą Jeziora czyli premierą wersji w choreografii Petipy i Iwanowa (czyli jedyną słuszną, bo nikt już nie pamięta że wcześniej Jezioro poniosło klęskę na scenie moskiewskiej w choreografii niejakiego Reisingera). Na odpowiedzi czekam do środy 21 stycznia na priv. Do wygrania pojedyncze bilety na transmisje Jeziora w warszawskim kinie Praha w niedziele 25 stycznia - na żywo z Bolszoj, w rolach głównych Swietłana Zacharowa i Denis Rodkin
Kasia G - Sro Sty 21, 2015 9:50 pm

konkurs rozstrzygnięty - dyrygentem premiery petersburskiej był Riccardo Drigo, który również opracował muzykę Czajkowskiego na potrzeby tego wystawienia. Zwycięzców zapraszam w niedziele do kina Praha. Jezioro łabędzie będzie mozna obejrzeć:

NA ŻYWO (25.01.2015):

Warszawa, kino Praha

Wrocław, kino Nowe Horyzonty

Kraków, kino Mikro

Katowice, kinoteatr Rialto

RETRANSMISJE:

Piła, Fabryka Emocji (18.02.2015)

Kętrzyn, kino Gwiazda (12.03.2015)

Oświęcimskie Centrum Kultury (17.04.2015)

Ciechanów, kino Łydynia (20.04.2015)

Kasia G - Nie Mar 01, 2015 11:41 am

konkurs - do wygrania pojedyncze bilety na retransmisje spektaklu Romeo i Julia z Teatru Bolszoj w Moskwie - do obejrzenia 8 marca w kinie Praha

Pytanie konkursowe: gdzie odbyła sie światowa prapremiera tego baletu? Na odpowiedzi czekam do srody do północy na priv

Kasia G - Sob Mar 07, 2015 3:44 pm

konkurs rozstrzygnięty, zwycięzców zapraszam jutro do kasy kina Praha
Prapremiera odbyła się w Mahen Theatre, Brno, 30 grudnia 1938 roku.

nathaliye - Czw Mar 12, 2015 6:50 pm

Przyznam, że Romeo i Julia mnie nieco rozczarowała. Po pierwsze tak podkreślenie roli Tybalta mi nie pasowało. Tancerz pasował fizycznie do tej roli, ale jego mina od pierwszej sceny oznaczająca "Kogo by tu dźgnąć" była moim zdaniem przeteatralizowana. Tancerz tańczący Romeo mi się podobał, ponieważ fajnie oddał na początku beztroskę Romea, następnie młodzieńczą miłość a na końcu pełną tragdię konsekwencji, która spadła na parę kochanków. Tańcowi Julii nie mogę także nic zarzucić ale dla mnie się wydawała zbyt poważna, by nie powiedzieć "za stara"... Jakoś na początku mi się bardzo gryzło gdy biegała obrażona na rodziców, mimo że dla mnie biła z niej powaga młodej kobiety a nie nastolatki jaką była Julia. Choreografia zbiorowa słaba...zdecydowanie wolałam duety i solówki.
Kasia G - Pią Mar 13, 2015 11:19 am

To ciekawe spostrzeżenia, bo ja miałam dokładnie odwrotne wrażenia - najbardziej podobała mi się Anna Nikulina jako Julia - tak z wyrazu, jak i tanca, choć oczywiście była w drugiej połowie dość dramatyczna, ale mnie poruszała. Podobał mi sie tez Tybald - ale ja te role uwielbiam w każdej inscenizacji (ach, te czarne charaktery) - owszem był przerysowany, ale znakomicie tańczył :) Romeo najmniej przypadł mi do gustu - jakis taki nijaki i nie pasował mi do tej postaci. Spektakl ogólnie słabszy niz stara wersja - polecam obejrzec na dvd wykonanie w starej inscenizacji z Biessmiertnową, Muchamiedowej i Wietrowem (który wypowiadał sie w przerwie transmisji)
martini_rosso - Pią Mar 13, 2015 8:33 pm

Kasiu G, to ta wersja, która ukazała się w cyklu Gazety Wyborczej "Balet i taniec"?
Kasia G - Wto Mar 17, 2015 4:01 pm

tak, ta samiutka :) warto powtórzyć sobie jak lekturę obowiązkową

A już wkrótce - dosłownie na dniach zapowiedzi kolejnego sezony transmisji i retransmisji z Bolszoj

Kasia G - Nie Mar 22, 2015 3:23 pm

Po wakacjach zobaczymy w kinach: romantyczną "Giselle" w wersji Grigorowicza, neoklasyczne "Klejnoty" Balanchine'a, "Damę kameliową" Neumeiera do muzyki Chopina, nieśmiertelnego "Dziadka do orzechów" Grigorowicza, nową inscenizację "Poskromienia złośnicy" Jeana-Christophe'a Maillot, "Spartakusa" Grigorowicza i nowego "Don Kichota" Fadejeczewa.
Kasia G - Pon Kwi 13, 2015 2:50 pm

Ostatni konkurs w tym sezonie - do wygrania pojedyncze bilety na transmisje live "Iwana Groźnego" w kinie Praha w Warszawie.
Pytanie konkursowe: gdzie poza Rosją (dawniej Związkiem Radzieckim) wystawiono "Iwana Groźnego" Grigorowicza.

Na odpowiedzi czekam na Priv jak zwykle do srody do godz. 24

Evqa - Nie Kwi 19, 2015 10:40 pm

Chciałam podziękować za możliwość zobaczenia dzisiejszej transmisji! Spektakl był REWELACYJNY! Anna Nikulina świetnie pasowała do swojej roli (czego nie mogłam powiedzieć o niej w "Romeo i Julii", tak naprawdę nawet jej dzisiaj nie poznałam), a Michaił Lobukhin...chyba nie muszę nic pisać na jego temat. Porażający, wzruszający, tańczący genialnie...robił niesamowite wrażenie w roli Iwana, choć już w roli Tybalta mi się spodobał (mimo jego miny "kogo by tu dźgnąć?", jak określono wyżej).
Pozdrawiam! :)

Kasia G - Sro Wrz 23, 2015 8:35 pm

UWAGA, UWAGA, ruszamy z nowym sezonem transmisji z Bolszoj "Bolshoi Ballet Live" - 11 października zobaczymy na żywo spektakl "Giselle", wystąpi Swietłana Zacharowa jak Giselle i Sergiej Połunin (gościnnie) jako Albert.

Harmonogram transmisji dostępny jest na bannerze na naszym forum, które nadal jest patronem medialnym prezentacji w warszawskim kinie Praha a więc ma możliwość rozdania w konkursie 6 biletów na każdy spektakl!

Przypominam, ze transmisje i retransmisje z Bolszoj są do obejrzenia nie tylko w Warszawie, lista kin które transmitują lub retransmitują przedstawienia baletowe z Moskwy dostępna jest na http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj

oraz na profilu nazywowkinach. pl na facebooku gdzie utworzono odpowiednie wydarzenie.

Zapraszam do śledzenia facebooka, gdzie staram sie umieszczać wiele ciekawostek i informacji na temat transmisji i do brania udziału w konkursach o bilety na pokazy w Warszawie.

Patronem medialnym transmisji jest tez portal taniec.POLSKA gdzie także będzie można wygrać bilety do kin nie tylko w Warszawie!

Kasia G - Nie Paź 04, 2015 8:24 am

Mam dla Was pierwsze pytanie konkursowe - do wygrania 6 biletów na transmisje Giselle z Teatru Bolszoj w kinie Praha (Warszawa) 11 października.

O spektaklu: http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/giselle

Gdzie poza Warszawą można oglądać transmisje z Bolszoj: http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/gdzie-ogladac

Pytanie: kto był pierwszą polską Giselle (dodam ze na warszawskiej scenie)?

Odpowiedzi odbieram na PRIV do czwartku 8 października, w razie większej ilości poprawnych odpowiedzi liczy sie kolejność ich nadesłania.

Kasia G - Pią Paź 09, 2015 8:28 am

Konkurs rozstrzygnięty. Oczywiście była to Konstancja Turczynowiczowa, zona Romana Turczynowicza, choreografa, który wystawił po raz pierwszy Giselle w Polsce, w Warszawie, w swojej wersji choreograficznej.

Drugi raz w historii naszego konkursu zabrakło biletów dla wszystkich, którzy prawidłowo odpowiedzieli na pytanie. Żałuje, ale to chyba znaczy, ze transmisje cieszą się coraz większym powodzeniem. Zapraszam także na transmisje i retransmisje w innych miastach

Transmisja live
Gliwice Kino Amok
Katowice Kino Rialto
Konin Kino Oskard
Wadowice kino Centrum
Warszawa Kino Praha
Wrocław Kino Nowe Horyzonty

Retransmisje
8 listopada Dąbrowa Tarnowska Kino Sokół
15 listopada Łuków kino Łuków
29 listopada Kraków kino ARS
6 grudnia Łódź kino Szpulka

Kasia G - Sob Paź 31, 2015 11:55 am

Ogłaszam konkurs, w którym będzie mozna wygrac bilety do Kina Praha w Warszawie na retransmisje Klejnotów w choreografii George'a Balanchine'a 8 listopada.
Pytanie brzmi: jaki utwór wykorzystał Balanchine do zilustrowania III częsci swego baletu Klejnoty pod tytułem Brylanty?

Na odpowiedzi czekam jak zawsze na priv do czwartku 5 listopada

Kasia G - Sob Lis 07, 2015 9:28 pm

Poprawna odpowiedź to Symfonia nr 3 Piotra Czajkowskiego. Zwycięzców zapraszam do kasy kina a wszystkich na transmisje z Teatru Bolszoj
Kasia G - Sob Lis 28, 2015 3:52 pm

uwaga, uwaga - do wygrania bilety na transmisje na żywo DAMY KAMELIOWEJ z Teatru Bolszoj w warszawskim kinie Praha 6 grudnia. W roli tytułowej Swietłana Zacharowa!

trzeba odpowiedzieć na pytanie:
kto był pierwszą wykonawczynią partii Małgorzaty Gauteier (damy kameliowej) w tym balecie w choreografii Neumeiera?

odpowiedzi proszę przysyłać do mnie na priv do środy 2 grudnia do północy

Kasia G - Wto Gru 15, 2015 8:54 pm

Konkurs - do wygrania bilety na Dziadka do orzechów w kinie Praha 20 grudnia. Pytanie konkursowe: podaj nazwe rosyjskiego tańca, który pojawia sie w II akcie Dziadka do orzechów w zestawie tańców charakterystycznych.

Na odpowiedzi czekam do piątku 18 grudnia do godz. 12

Kasia G - Nie Gru 20, 2015 10:56 pm

konkurs rozwiązany - w II akcie Dziadka d orzechów wykonywany jest trepak, choc nie zawsze choreografia przypomina ten popisowy taniec rosyjski ;)

Kto wygrał bilety i był dzis w kinie Praha ten wie, że było tłumnie i radośnie oraz że zyczyłam wszystkim Wesołych Świąt!

Kasia G - Nie Sty 17, 2016 12:40 pm

Konkurs - do wygrania bilety na najbliższa transmisję z Bolszoj w kinie Praha 24 stycznia - "Poskromienie złośnicy" w choreografii J.-Ch. Maillota.

Pytanie konkursowe: jakie balety z żelaznego repertuaru Jean Christophe Mailliot przygotował w swojej wersji choreograficznej, Wystarczy podać 2 tytuły.

Na odpowiedzi jak zwykle czekam na priv do północy w środę

Kasia G - Sob Sty 23, 2016 11:30 am

Konkurs rozstrzygnięty, zapraszam jutro na transmisję. Poprawna odpowiedź to: Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Romeo i Julia, Kopciuszek....

Konkurs cieszył się tak dużym zainteresowaniem, ze az zabrakło biletów :( Informuję, ze bilety na transmisje z Bolszoj można także wygrać (równiez do innych kin niz warszawskie kino Praha) na portalu taniec.POLSKA i na stronie internetowej Radia RMF Classic

Kasia G - Sro Sty 27, 2016 10:37 am

Nikt nie ma ochoty podzielić się wrażeniami????
nathaliye - Nie Sty 31, 2016 10:56 pm

Już pędzę z wrażeniami. Miałam pisać wcześniej ale wyleciało mi z głowy...... :sad:

"Poskromienie złośnicy" było absolutnie wyjątkowe. I to nie tylko dlatego, że po raz pierwszy Maillot stworzył choreografię poza swoim Monte Carlo ale też z powodu tego, że było to naprawdę "pełnokrwiste" przedstawienie. Ale od początku.

Spektakl zaczął się zanim podniosła się kurtyna. Bardzo elegancka w lekko prowokacyjnym stroju kobieta na wysokich szpilkach od raz ustawiła zarówno orkiestrę jak i widzów po swojemu. Widać, że to Gospodyni Maillot przyznał specjalne względy ponieważ każdy z aktów był niejako otwierany przez nią.

Dalej było już tylko ciekawiej. I ta choreografia. Tancerki tańczyły na puentach ale Maillot zdecydowanie poszedł w balet współczesny. Mimo bardzo wielu elementów klasycznych, bardzo często tancerze poruszali się na granicy tańca i akrobatyki, mimo to, całość była połączona w bardzo przyjemnych proporcjach. Kolejną kwestią były kostiumy. Każdy był bardzo wiernym odwzorowaniem postaci przez którą był noszony. Gospodyni z fantastycznych rękawem z piór (przedstawiona zresztą na plakacie na samej górze), bardzo delikatne, tiulowe sukienki Olgi, świetne, męskie kostiumy. No i oczywiście ubiór Katarzyny. Przedstawienie Katarzyny niemal w samym body (tylko w pierwszej scenie miała spódnicę, którą szybko zdjęła) nadaje się pewnie na osobną analizę wkraczającą w polemikę między męskością a kobiecością i atrybutami obu płci. Same postacie Katarzyny i Petrucia, za którą słusznie zostali nagrodzeni - choć osobiście bardziej dla mnie na nagrodę zasłużyła Katarzyna- pewnie mogą być opisywani i interpretowani długo i wnikliwie.

Ciekawym aspektem był fakt, że był to trochę balet "dla dorosłych". Choreografia była miejscami trochę agresywna, na każdym kroku emocjonalna. Scena pojednania małżonków aż kipiała od erotyzmu unoszącego się w powietrzu. Była rzeczywiście fantastyczna. Oglądając ten balet bardzo łatwo zapomnieć, że bazował na komedii Szekspira. Mimo elementów komicznych był to miejscami niezły dramat. Nawet pozytywny happy end był z przymrużeniem oka.

Mogłabym tak pisać i pisać, ale podsumowując. To był genialny pomysł, by obok takiej klasyki jak Rubiny czy Spartakus, przedstawić najbardziej współczesne baletowe trendy, które niewątpliwie zostaną wpisane w kanon tańca klasycznego. Było pięknie :smile:

Kasia G - Pon Mar 07, 2016 8:48 pm

Konkurs - do wygrania bilety na pokaz "Spartakusa" z Bolszoj 13 marca w Kinie Praha:
wystarczy odpowiedzieć na pytanie, kto był najsłynniejszym wykonawcą partii Spartakusa w wersji choreograficznej Jurija Grigorowicza. Na odpowiedzi czekam do czwartku 10 marca na priv.

Kasia G - Pon Kwi 04, 2016 11:10 pm

Konkurs - do wygrania bilety na transmisję "Don Kichota" z Bolszoj - w niedzielę 10 kwietnia w warszawskim kinie Praha.

Trzeba odpowiedzieć na pytanie: kto jest autorem libretta "Don Kichota"?
na odpowiedzi czekam do czwartku do północy na Priv

Kasia G - Sob Kwi 09, 2016 12:42 pm

Konkurs oczywiście zakończony, osoby wygrywające zostały powiadomione na PW i upoważnione do odbioru nagród - biletów na transmisję w Warszawie.
Oczywiście libretto napisał sam choreograf Marius Petipa czerpiąc z jednego z wątków powieści Cervantesa.

Evqa - Pią Wrz 23, 2016 11:15 am

Czy w kolejnym sezonie również przewidziane są konkursy?
Kasia G - Czw Paź 06, 2016 12:34 pm

Niestety nie, nasze forum nie wykazało sie - poza 3-4 przypadkami - zbyt dużym zainteresowaniem konkursem. Natomiast bilety na transmisje w różnych miastach Polski będzie można wygrać na portalu taniec.POLSKA i w RMF Classic - radze śledzić te media ;)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group