SŁOWNIK TERMINÓW ZW. Z TAŃCEM WSPÓŁCZESNYM |
Autor |
Wiadomość |
Panna Nikt
Nowicjusz
Posty: 1
|
Wysłany: Czw Kwi 12, 2007 10:41 pm słownik
|
|
|
Joasiu, czy moglabym mieć do Ciebie prosbę albo do kogoś zorientowanego w temacie;)
Mialabym taką prośbę czy ktoś mógły takie ciemnej masie jak ja wytłumaczyć na czym polegają te wszystkie figury: contract, release, swing, role, sidefall, izolacja, itp.?
Byłam strasznie wdzięczna:*
Nie znam się na tańcu, wiem jedynie trochę o historii baletu, ale zaciekawila mnie wasza rozmowa:* pozdrawiam |
|
|
|
|
|
Kasia G
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 47 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw Kwi 12, 2007 10:49 pm
|
|
|
własnie widać ze wszyscy byli chetni do tworzenia słownika i... cisza. Aby je wytłumaczyć trzeba by własnie stworzyć słownik A nie jest to zadanie łatwe bo w przeciwieństwie do tanca klasycznego więcej jest w tancu współczesnym określeń płynnych ruchów niż pozycji czy póz. Oczywiscie dla chcącego nic trudnego... Ponawiam wiec apel o wpisywanie tu lub przesyłanie opracowanych haseł do słownika |
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec |
|
|
|
|
|
Joanna
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: tancerka?
Posty: 2981
|
Wysłany: Pią Kwi 13, 2007 12:05 am
|
|
|
Trudność polega na tym, aby wyjaśnić te terminy w miarę czytelnym i porządnym językiem, a w przypadku tańca współczesnego nie da się jak w klasyce "noga pracująca robi jedno, a oporna drugie'
Chociaż faktycznie, wypadałoby się za to w końcu zabrać - ale wydaje mi się, że znaczenie ma też tutaj fakt, że faktycznie na co dzień się mało używa, w przeciwieństwie do klasyki, gdzie właściwie wychodzi się od pewnych ustalonych ćwiczeń, zawsze tych samych, i nazwanych. Po prostu na co dzień się o tym zwykle mało pamięta |
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell |
|
|
|
|
|
Nati
Koryfej
Związek z tańcem: czynny! SB+OEB
Wiek: 33 Posty: 805 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 8:01 am
|
|
|
i co z tym słownikiem? dalej nie ma? |
_________________ Taniec wymaga człowieka chętnego,
szlachetnego, opanowanego;
człowieka o zrównoważonych siłach.
Dlatego chwalę taniec... |
|
|
|
|
|
Isadora
Adept Baletu
Posty: 79 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 9:17 am
|
|
|
Spróbuję wytłumaczyć dwa pierwsze terminy, choć nie jest to łatwe i proszę o ewentualną korektę
contract - (kontracja) skurczenie, sprężenie mięśni brzucha (centrum) przy jednoczesnym rozciągnięciu odcinka lędźwiowego. Często opisywane jako "przyklejenie" żołądka do kręgosłupa.
release - wydłużanie i rozciąganie mięśni brzucha (centrum) przy jednoczesnym napięciu odcinka lędźwiowego. Akcja odwrotna do contract.
Mam nadzieję, że komukolwiek to coś wyjaśniło, starałam się |
|
|
|
|
|
Dancer in the rain
Adept Baletu
Posty: 82 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 12:49 pm
|
|
|
izolacje w ciele czyli wykonywania niezależnych ruchów poszczególnych części ciała i ich koordynacji.
plie - przysiad na dwóch lub jednej nodze.
grand plie - przysiad z całkowitym zgięciem nóg w kolanach z oderwaniem pięt od podłogi.
releve - podniesienie się tancerza (tancerki) na pół palce lub palce. |
_________________ `*•.¸ `*•.¸¸.•*´ ¸.•*
Ktokolwiek powiedział,
że słońce przynosi szczęście
ten nigdy
nie tańczył w deszczu
¸.•* ¸.•*´`*•.¸*•.¸ |
|
|
|
|
|
Nati
Koryfej
Związek z tańcem: czynny! SB+OEB
Wiek: 33 Posty: 805 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Sro Maj 16, 2007 7:18 am
|
|
|
Dancer in the rain napisał/a: |
[b]
plie - przysiad na dwóch lub jednej nodze.
grand plie - przysiad z całkowitym zgięciem nóg w kolanach z oderwaniem pięt od podłogi.
releve - podniesienie się tancerza (tancerki) na pół palce lub palce. |
wydaję mi się ze te pojęcia są w słowniku terminów baletowych....więc po co je powtarzać? |
_________________ Taniec wymaga człowieka chętnego,
szlachetnego, opanowanego;
człowieka o zrównoważonych siłach.
Dlatego chwalę taniec... |
|
|
|
|
|
egnerek
Nowicjusz
Związek z tańcem: tancerka-uczennica
Wiek: 33 Posty: 26 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sro Lip 11, 2007 9:25 pm
|
|
|
z takim słowniczkiem może wreszcie zapamiętam nazwy moich ulubionych cwiczeń głupio by było wśród profesjonalistów posługiwać się językiem migowym
Mała uwaga od admina technicznego...
Kapkę za duży avatarek, proszę zmniejszyć
Torin |
_________________ Dance for life
http://www.egnerek.photoblog.pl |
Ostatnio zmieniony przez Torin Sob Wrz 22, 2007 8:03 pm, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
|
Tranquility
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: uczeń/tancerz
Posty: 1173
|
Wysłany: Sob Wrz 22, 2007 9:29 am
|
|
|
i znów wszystko ucichło... może jednak weźmiemy się za nasz słownik ? |
_________________
- A sztuka? - zapytał.
- Jest chorobą.
|
|
|
|
|
|
Pawciunio
Adept Baletu
Związek z tańcem: tancerz niezależny
Wiek: 32 Posty: 70 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sro Gru 03, 2008 10:06 pm
|
|
|
a... skąd poznać takie tajniki współczesnego, jak wygląd stóp i rąk, dłoni w trakcie obrotów.... lub w jakichś konkretnych pozycjach? |
|
|
|
|
|
Joanna
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: tancerka?
Posty: 2981
|
Wysłany: Sro Gru 03, 2008 11:07 pm
|
|
|
nie ma czegoś takiego jak jeden określony sposób trzymania dłoni czy stóp. to zależy od techniki (są różne 'szkoły'), samej choreografii, oraz bardzo często od samego tancerza (jego techniki, interpretacji, 'czucia' ciała). można powiedzieć jedynie, że zasadą jest, że masz je czuć, a nie po prostu układać w jakiś konkretny określony sposób, ciało musi być żywe, czuć ruch 'od wewnątrz'. zazwyczaj też jest dobrze je wydłużać w przestrzeń. na pewno nie mogą 'wisieć' - nawet jeśli np. stopa nie jest spięta, to musi być 'aktywna', np. sięgająca, czująca przestrzeń, itp. |
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell |
|
|
|
|
|
Torin
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: miłośnik baletu :)
Wiek: 57 Posty: 1577 Skąd: ja się tu wziąłem ??
|
Wysłany: Czw Gru 04, 2008 12:13 am
|
|
|
<laik mode on>
Stopa czująca przestrzeń - ahhhh cóż za cudowne określenie
Kompletnie nic nie mówiące ludziowi nie będacemu w temacie
<laik mode off>
Torin |
_________________ Statler - Świetny jest ten spektakl. Leczy moje dolegliwości.
Waldorf - A co ci dolega ?
Statler - Bezsenność !!! |
|
|
|
|
|
fijoletowa
Adept Baletu
Związek z tańcem: kompletna amatorka;)
Wiek: 33 Posty: 196 Skąd: Gliwice/ Kraków
|
Wysłany: Pią Gru 05, 2008 8:36 pm
|
|
|
komuś kto nie jest w temacie chyba nie jest to potrzebne, prawda? a jak już będzie w temacie to poczuje tą 'stopę w przestrzeni' ;P |
|
|
|
|
|
.dulce.
Adept Baletu
Związek z tańcem: uczeń
Wiek: 30 Posty: 101 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw Lut 12, 2009 8:33 pm
|
|
|
a czy mogłby ktoś napisać ( i dodać zdjęcia o ile to możliwe ) jakie są pozycje jazzowe ( nie wiem jak to nazwać ale tak jak w balecie są to w jazzie napewno też ) |
|
|
|
|
|
Maron
Pierwszy Solista
Wiek: 33 Posty: 2668
|
Wysłany: Czw Lut 12, 2009 9:37 pm
|
|
|
jazzowe? a to nie jest przypadkiem wszystko takie same jak w klasyce, tylko że np. stopy są zakręcone i palcami skierowane do przodu a nie na boki? |
_________________ Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja |
|
|
|
|
|
nathaliye
Pierwszy Solista
Posty: 2264
|
|
|
|
|
Maron
Pierwszy Solista
Wiek: 33 Posty: 2668
|
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 4:31 pm
|
|
|
no tak, u reszty to trochę inaczej to wygląda |
_________________ Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja |
|
|
|
|
|
.dulce.
Adept Baletu
Związek z tańcem: uczeń
Wiek: 30 Posty: 101 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 5:00 pm
|
|
|
no własni ot o mi chodzi jak to wygląda .. wiem ze ulozenie nog jest podobne do tego w klasyce ale czyms sie jednak rozni . |
|
|
|
|
|
Maron
Pierwszy Solista
Wiek: 33 Posty: 2668
|
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 6:09 pm
|
|
|
no właściwie się różni tym... że nie ma się kompletnie wyrkęconych nóg w czwartej i piątej pozycji tj. w klasyce - tylko troszkę są wykręcone... |
_________________ Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja |
|
|
|
|
|
nathaliye
Pierwszy Solista
Posty: 2264
|
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 7:48 pm
|
|
|
trudno w internecie znaleźć zdjęcia, jak Cie to bardzo nurtuje to spytaj swojego nauczyciela, trenera.. |
_________________ http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf
sukces? 100% talentu, 100% pracy |
|
|
|
|
|
Lady_Gold_Moth
Adept Baletu
Wiek: 39 Posty: 107
|
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 5:48 pm
|
|
|
Te pozycje czasem sie roznia w zaleznosci od opracowania - inaczej jest w ksiazce A.Bernarda, inaczej w innych, ale generalnie wyglada to tak:
nogi:
I - stopy ustawione paralelnie (rownolegle) wzgledem siebie
II - j.w. z tym, ze odleglosc miedzy nimi wynosi w przyblizeniu dlugosc stopy; wariantem do tej pozycji jest tzw. 'II poszerzona', gdzie stoi sie w wiekszym 'rozkroku'
IV - stopy dalej paralelnie, z tym, ze jedna wysunieta w przod
VI - podobnie do II, jednak jedna z nog opiera sie na polpalcu i jest 'wykrecona' tak,ze kolano zwraca sie lekko do srodka.
I generalnie we wszystkich tych pozycjach stoi sie z ciezarem 'do przodu', a piety mozna nieznacznie wykrecac na zewnatrz - znow na odwrot niz w klasyce.
Do tego dochodza jeszcze pozycje nog na podlodze
rece:
I, II, III - jak w klasyce, z tym,ze lokcie sa proste, palce zebrane
IV - jedna reka przed soba, druga z boku, tak, by miedzy nimi byl kat 90 stopni.
diagonalna w gore lub w dol - rece w ksztalcie litery 'V'
pozycje rownolegla/prostopadla - w pierwszym przypadku rece sa ustawione jakby w splaszczonej pierwszej baletowej (rownolegle wzgledem podlogi), w drugim - odkrecamy lokcie w dol, dlonie w gore i w ten sposob rece ustawione sa do podlogi prostopadle.
Sa jeszcze rece charakterystyczne, brodwayowe, afro itp. |
|
|
|
|
|
Joanna
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: tancerka?
Posty: 2981
|
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 5:57 pm
|
|
|
Cytat: | VI - podobnie do II, jednak jedna z nog opiera sie na polpalcu i jest 'wykrecona' tak,ze kolano zwraca sie lekko do srodka |
czyli ta noga jest w koncu wykrecona (turned out)? bo jak kolano do srodka, to raczej zakrecona (turned in)... |
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell |
|
|
|
|
|
Calineczka
Adept Baletu
Związek z tańcem: uczeń, miłośnik
Wiek: 32 Posty: 121 Skąd: kielce/kraków
|
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 7:02 pm
|
|
|
ta noga ma być zakręcona, ciężko jest to wytłumaczyć bez rysunku ale jeśli stoisz na lewej nodze parallel (na całej stopie) to prawa jest zakręcona, na palcach z kolanem ugiętym i zakręcona, a środek ciężkości jest pomiędzy nogami (mam nadzieję, że trochę pomogłam i nic nie poprzekręcałam) |
|
|
|
|
|
Joanna
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: tancerka?
Posty: 2981
|
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 7:06 pm
|
|
|
ok, juz rozumiem, dzieki nie potrzeba rysunku, wystarczy mi opis.
po prostu nie zrozumialam, czy ona jest wykrecona, jak bylo napisane, czy zakrecona, na co wskazywalby kierunek kolana, a nie mam pojecia, jak wygladaja pozycje w jazzie, stad pytanie. |
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell |
|
|
|
|
|
Lady_Gold_Moth
Adept Baletu
Wiek: 39 Posty: 107
|
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 7:06 pm
|
|
|
Tak jest Oczywiscie jest zakrecona, napisalo mi sie odruchowo 'wykrecona' , ale to w tym sensie, ze po prostu jest przekrecona w biodrze Ale rzecz jasna do srodka Czyli dokladnie tak jak w poscie wyzej |
|
|
|
|
|
|