www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
SŁOWNIK TERMINÓW ZW. Z TAŃCEM WSPÓŁCZESNYM
Autor Wiadomość
Panna Nikt
Nowicjusz

Posty: 1
Wysłany: Czw Kwi 12, 2007 10:41 pm   słownik

Joasiu, czy moglabym mieć do Ciebie prosbę albo do kogoś zorientowanego w temacie;)
Mialabym taką prośbę czy ktoś mógły takie ciemnej masie jak ja wytłumaczyć na czym polegają te wszystkie figury: contract, release, swing, role, sidefall, izolacja, itp.?
Byłam strasznie wdzięczna:*
Nie znam się na tańcu, wiem jedynie trochę o historii baletu, ale zaciekawila mnie wasza rozmowa:* pozdrawiam
 
 
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 45
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Kwi 12, 2007 10:49 pm   

własnie widać ze wszyscy byli chetni do tworzenia słownika i... cisza. Aby je wytłumaczyć trzeba by własnie stworzyć słownik :P A nie jest to zadanie łatwe bo w przeciwieństwie do tanca klasycznego więcej jest w tancu współczesnym określeń płynnych ruchów niż pozycji czy póz. Oczywiscie dla chcącego nic trudnego... Ponawiam wiec apel o wpisywanie tu lub przesyłanie opracowanych haseł do słownika
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
 
Joanna 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
tancerka?
Posty: 2981
Wysłany: Pią Kwi 13, 2007 12:05 am   

Trudność polega na tym, aby wyjaśnić te terminy w miarę czytelnym i porządnym językiem, a w przypadku tańca współczesnego nie da się jak w klasyce "noga pracująca robi jedno, a oporna drugie' ;)
Chociaż faktycznie, wypadałoby się za to w końcu zabrać - ale wydaje mi się, że znaczenie ma też tutaj fakt, że faktycznie na co dzień się mało używa, w przeciwieństwie do klasyki, gdzie właściwie wychodzi się od pewnych ustalonych ćwiczeń, zawsze tych samych, i nazwanych. Po prostu na co dzień się o tym zwykle mało pamięta ;)
_________________
"Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
 
 
Nati 
Koryfej

Związek z tańcem:
czynny! SB+OEB
Wiek: 31
Posty: 805
Skąd: Zabrze
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 8:01 am   

i co z tym słownikiem? :( dalej nie ma?
_________________
Taniec wymaga człowieka chętnego,
szlachetnego, opanowanego;
człowieka o zrównoważonych siłach.
Dlatego chwalę taniec...
 
 
 
Isadora
Adept Baletu


Posty: 79
Skąd: Chorzów
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 9:17 am   

Spróbuję wytłumaczyć dwa pierwsze terminy, choć nie jest to łatwe i proszę o ewentualną korektę :wink:

contract - (kontracja) skurczenie, sprężenie mięśni brzucha (centrum) przy jednoczesnym rozciągnięciu odcinka lędźwiowego. Często opisywane jako "przyklejenie" żołądka do kręgosłupa.

release - wydłużanie i rozciąganie mięśni brzucha (centrum) przy jednoczesnym napięciu odcinka lędźwiowego. Akcja odwrotna do contract.

Mam nadzieję, że komukolwiek to coś wyjaśniło, starałam się :oops:
 
 
 
Dancer in the rain
Adept Baletu


Posty: 82
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto Maj 15, 2007 12:49 pm   

izolacje w ciele czyli wykonywania niezależnych ruchów poszczególnych części ciała i ich koordynacji.

plie
- przysiad na dwóch lub jednej nodze.
grand plie - przysiad z całkowitym zgięciem nóg w kolanach z oderwaniem pięt od podłogi.

releve
- podniesienie się tancerza (tancerki) na pół palce lub palce.
_________________
`*•.¸ `*•.¸¸.•*´ ¸.•*
Ktokolwiek powiedział,
że słońce przynosi szczęście
ten nigdy
nie tańczył w deszczu
¸.•* ¸.•*´`*•.¸*•.¸
 
 
 
Nati 
Koryfej

Związek z tańcem:
czynny! SB+OEB
Wiek: 31
Posty: 805
Skąd: Zabrze
Wysłany: Sro Maj 16, 2007 7:18 am   

Dancer in the rain napisał/a:

[b]
plie
- przysiad na dwóch lub jednej nodze.
grand plie - przysiad z całkowitym zgięciem nóg w kolanach z oderwaniem pięt od podłogi.

releve
- podniesienie się tancerza (tancerki) na pół palce lub palce.


wydaję mi się ze te pojęcia są w słowniku terminów baletowych....więc po co je powtarzać?
_________________
Taniec wymaga człowieka chętnego,
szlachetnego, opanowanego;
człowieka o zrównoważonych siłach.
Dlatego chwalę taniec...
 
 
 
egnerek 
Nowicjusz

Związek z tańcem:
tancerka-uczennica
Wiek: 31
Posty: 26
Skąd: Katowice
Wysłany: Sro Lip 11, 2007 9:25 pm   

z takim słowniczkiem może wreszcie zapamiętam nazwy moich ulubionych cwiczeń ;) głupio by było wśród profesjonalistów posługiwać się językiem migowym :p

Mała uwaga od admina technicznego...
Kapkę za duży avatarek, proszę zmniejszyć :)
Torin
_________________
Dance for life
http://www.egnerek.photoblog.pl
Ostatnio zmieniony przez Torin Sob Wrz 22, 2007 8:03 pm, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Tranquility 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
uczeń/tancerz
Posty: 1173
Wysłany: Sob Wrz 22, 2007 9:29 am   

i znów wszystko ucichło... może jednak weźmiemy się za nasz słownik ? :)
_________________

- A sztuka? - zapytał.
- Jest chorobą.
 
 
     
Pawciunio 
Adept Baletu

Związek z tańcem:
tancerz niezależny
Wiek: 30
Posty: 70
Skąd: Poznań
Wysłany: Sro Gru 03, 2008 10:06 pm   

a... skąd poznać takie tajniki współczesnego, jak wygląd stóp i rąk, dłoni w trakcie obrotów.... lub w jakichś konkretnych pozycjach?
 
     
Joanna 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
tancerka?
Posty: 2981
Wysłany: Sro Gru 03, 2008 11:07 pm   

nie ma czegoś takiego jak jeden określony sposób trzymania dłoni czy stóp. to zależy od techniki (są różne 'szkoły'), samej choreografii, oraz bardzo często od samego tancerza (jego techniki, interpretacji, 'czucia' ciała). można powiedzieć jedynie, że zasadą jest, że masz je czuć, a nie po prostu układać w jakiś konkretny określony sposób, ciało musi być żywe, czuć ruch 'od wewnątrz'. zazwyczaj też jest dobrze je wydłużać w przestrzeń. na pewno nie mogą 'wisieć' - nawet jeśli np. stopa nie jest spięta, to musi być 'aktywna', np. sięgająca, czująca przestrzeń, itp.
_________________
"Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
 
     
Torin 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
miłośnik baletu :)
Wiek: 55
Posty: 1577
Skąd: ja się tu wziąłem ??
Wysłany: Czw Gru 04, 2008 12:13 am   

<laik mode on>
Stopa czująca przestrzeń - ahhhh cóż za cudowne określenie :)
Kompletnie nic nie mówiące ludziowi nie będacemu w temacie :D
<laik mode off>

Torin
_________________
Statler - Świetny jest ten spektakl. Leczy moje dolegliwości.
Waldorf - A co ci dolega ?
Statler - Bezsenność !!!
 
 
     
fijoletowa 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
kompletna amatorka;)
Wiek: 31
Posty: 196
Skąd: Gliwice/ Kraków
Wysłany: Pią Gru 05, 2008 8:36 pm   

komuś kto nie jest w temacie chyba nie jest to potrzebne, prawda? a jak już będzie w temacie to poczuje tą 'stopę w przestrzeni' ;P
 
 
     
.dulce. 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
uczeń
Wiek: 29
Posty: 101
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw Lut 12, 2009 8:33 pm   

a czy mogłby ktoś napisać ( i dodać zdjęcia o ile to możliwe ) jakie są pozycje jazzowe ( nie wiem jak to nazwać ale tak jak w balecie są to w jazzie napewno też :D )
 
 
     
Maron 
Pierwszy Solista

Wiek: 31
Posty: 2668
Wysłany: Czw Lut 12, 2009 9:37 pm   

jazzowe? a to nie jest przypadkiem wszystko takie same jak w klasyce, tylko że np. stopy są zakręcone i palcami skierowane do przodu a nie na boki?
_________________
Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja
 
 
     
nathaliye 
Pierwszy Solista


Posty: 2264
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 12:32 pm   

w przypadku pierwszej, drugiej, poniekąd szóstej tak, ale czwarta to tzw swastyka
_________________
http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf

sukces? 100% talentu, 100% pracy
 
 
     
Maron 
Pierwszy Solista

Wiek: 31
Posty: 2668
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 4:31 pm   

no tak, u reszty to trochę inaczej to wygląda ;)
_________________
Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja
 
 
     
.dulce. 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
uczeń
Wiek: 29
Posty: 101
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 5:00 pm   

no własni ot o mi chodzi jak to wygląda .. wiem ze ulozenie nog jest podobne do tego w klasyce ale czyms sie jednak rozni .
 
 
     
Maron 
Pierwszy Solista

Wiek: 31
Posty: 2668
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 6:09 pm   

no właściwie się różni tym... że nie ma się kompletnie wyrkęconych nóg w czwartej i piątej pozycji tj. w klasyce - tylko troszkę są wykręcone...
_________________
Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja
 
 
     
nathaliye 
Pierwszy Solista


Posty: 2264
Wysłany: Pią Lut 13, 2009 7:48 pm   

trudno w internecie znaleźć zdjęcia, jak Cie to bardzo nurtuje to spytaj swojego nauczyciela, trenera..
_________________
http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf

sukces? 100% talentu, 100% pracy
 
 
     
Lady_Gold_Moth 
Adept Baletu


Wiek: 37
Posty: 107
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 5:48 pm   

Te pozycje czasem sie roznia w zaleznosci od opracowania - inaczej jest w ksiazce A.Bernarda, inaczej w innych, ale generalnie wyglada to tak:

nogi:
I - stopy ustawione paralelnie (rownolegle) wzgledem siebie
II - j.w. z tym, ze odleglosc miedzy nimi wynosi w przyblizeniu dlugosc stopy; wariantem do tej pozycji jest tzw. 'II poszerzona', gdzie stoi sie w wiekszym 'rozkroku'
IV - stopy dalej paralelnie, z tym, ze jedna wysunieta w przod
VI - podobnie do II, jednak jedna z nog opiera sie na polpalcu i jest 'wykrecona' tak,ze kolano zwraca sie lekko do srodka.

I generalnie we wszystkich tych pozycjach stoi sie z ciezarem 'do przodu', a piety mozna nieznacznie wykrecac na zewnatrz - znow na odwrot niz w klasyce.

Do tego dochodza jeszcze pozycje nog na podlodze :)

rece:
I, II, III - jak w klasyce, z tym,ze lokcie sa proste, palce zebrane
IV - jedna reka przed soba, druga z boku, tak, by miedzy nimi byl kat 90 stopni.
diagonalna w gore lub w dol - rece w ksztalcie litery 'V'
pozycje rownolegla/prostopadla - w pierwszym przypadku rece sa ustawione jakby w splaszczonej pierwszej baletowej (rownolegle wzgledem podlogi), w drugim - odkrecamy lokcie w dol, dlonie w gore i w ten sposob rece ustawione sa do podlogi prostopadle.

Sa jeszcze rece charakterystyczne, brodwayowe, afro itp.
 
     
Joanna 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
tancerka?
Posty: 2981
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 5:57 pm   

Cytat:
VI - podobnie do II, jednak jedna z nog opiera sie na polpalcu i jest 'wykrecona' tak,ze kolano zwraca sie lekko do srodka


czyli ta noga jest w koncu wykrecona (turned out)? bo jak kolano do srodka, to raczej zakrecona (turned in)...
_________________
"Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
 
     
Calineczka 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
uczeń, miłośnik
Wiek: 31
Posty: 121
Skąd: kielce/kraków
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 7:02 pm   

ta noga ma być zakręcona, ciężko jest to wytłumaczyć bez rysunku ale jeśli stoisz na lewej nodze parallel (na całej stopie) to prawa jest zakręcona, na palcach z kolanem ugiętym i zakręcona, a środek ciężkości jest pomiędzy nogami (mam nadzieję, że trochę pomogłam i nic nie poprzekręcałam)
 
 
     
Joanna 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
tancerka?
Posty: 2981
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 7:06 pm   

ok, juz rozumiem, dzieki :) nie potrzeba rysunku, wystarczy mi opis.
po prostu nie zrozumialam, czy ona jest wykrecona, jak bylo napisane, czy zakrecona, na co wskazywalby kierunek kolana, a nie mam pojecia, jak wygladaja pozycje w jazzie, stad pytanie.
_________________
"Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
 
     
Lady_Gold_Moth 
Adept Baletu


Wiek: 37
Posty: 107
Wysłany: Nie Lut 15, 2009 7:06 pm   

Tak jest :) Oczywiscie jest zakrecona, napisalo mi sie odruchowo 'wykrecona' , ale to w tym sensie, ze po prostu jest przekrecona w biodrze ;) Ale rzecz jasna do srodka :) Czyli dokladnie tak jak w poscie wyzej :D
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 38