Jak sie zapisuje układy baletów? |
Autor |
Wiadomość |
.:tutu:.
Corps de Ballet
Posty: 404 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sro Mar 08, 2006 5:52 pm Jak sie zapisuje układy baletów?
|
|
|
Chcialabym sie spytac jak zapisuje sie układy baletowe... Te wszystkie kroki, przejscia itd.? |
|
|
|
|
 |
Ariodante
Koryfej

Posty: 835 Skąd: New Haven, CT, USA
|
Wysłany: Sro Mar 08, 2006 7:22 pm
|
|
|
Na poczatek mozesz zobaczyc watek: http://www.balet.pl/forum...opic.php?t=1995
Byly jeszcze inne watki na ten temat, ale juz nie pamietam gdzie. Moze ktos inny pomoze . |
_________________ Pozdrawiam,
Iza Zbikowska-Aaboe - Wasza Prima Ballerina Assoluta |
|
|
|
|
 |
.:tutu:.
Corps de Ballet
Posty: 404 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob Mar 11, 2006 8:54 pm
|
|
|
Ale mi chodzi o nowoczesne zapisy... |
|
|
|
|
 |
sfra
Solista Baletu
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
|
Wysłany: Sob Mar 11, 2006 11:38 pm
|
|
|
Cały czas się stosuje notację choreograficzną. |
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego |
|
|
|
|
 |
.:tutu:.
Corps de Ballet
Posty: 404 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob Mar 11, 2006 11:48 pm
|
|
|
Tzn.? |
|
|
|
|
 |
Maron
Pierwszy Solista
Wiek: 34 Posty: 2668
|
Wysłany: Nie Mar 12, 2006 12:06 am
|
|
|
ja to tak rozumiem:
masz jakieś znaki umowne:
% & # ^ [] @ (- na przykład )
i każdy z tych znaków oznacza jakiś element choreografii - więc np. "^" oznacza np. pas de chat, a "@" oznacza np. ileśtam fouette. i takie "skróty" opisuje się w nocie choreograficznej |
_________________ Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja |
|
|
|
|
 |
sfra
Solista Baletu
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
|
Wysłany: Nie Mar 12, 2006 12:50 am
|
|
|
Każdy choreograf korzysta ze swojego "języka", więc tu po prostu nei ma reguły - jednakze chyba najbardziej rozpowszechnioną metodą jest kinetografia Labana (aczkolwiek mogę się mylić). |
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego |
|
|
|
|
 |
just_me
Corps de Ballet

Wiek: 36 Posty: 372 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie Mar 12, 2006 4:13 pm
|
|
|
Układ można tez zapisać Metodą Beneshów (BMN). |
_________________ What would happen to Juliet if there was no Romeo? |
|
|
|
|
 |
Joanna
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: tancerka?
Posty: 2981
|
Wysłany: Nie Mar 12, 2006 5:04 pm
|
|
|
Just_me, skoro piszesz o tej metodzie, to mogłabyś ją jednocześnie trochę przybliżyć? |
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell |
|
|
|
|
 |
just_me
Corps de Ballet

Wiek: 36 Posty: 372 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
czekoladka
Corps de Ballet

Posty: 328 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Nie Mar 12, 2006 6:33 pm
|
|
|
bardzo ciekawe sa te zapisy ale bardzo skaplikowane jak dla mnie |
_________________ tu warto zajrzec zapraszam www.ktt.pl (Kielecki Teatr Tanca) |
|
|
|
|
 |
Kasia G
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 48 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
 |
sfra
Solista Baletu
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
|
Wysłany: Wto Mar 14, 2006 4:31 pm
|
|
|
No a poza tym, to używa się także technik wideo do utrwalenia dnaej choreografii. |
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego |
|
|
|
|
 |
Cheryl
Solista Baletu

Posty: 1890
|
Wysłany: Nie Sie 06, 2006 1:48 pm
|
|
|
Jest kilka metod zapisu ruchu, porzepisałam to z zeszytu od WOT'a. Może pomoże:
Narodzinyw XV w. sztuki tańca powodują, żę mistrzowie tańca zapragnęli zachować ślad swoich realizacji. Pierwszą notacją była NOTACJA LITEROWA. Stostowana w XV wieku i XVI dla tańca towarzyskiego. Na poprzecznych liniach umieszczone były nuty i skróty kroków.
R- reveranse- ukłon
B- brank- krok
S- simple
D- double
(przepraszam za taki obrazek ale robiłam go sama, więc jest mało dokładny)
http://img227.imageshack....literowaqc3.png
NOTACJA LITEROWA
Pierwsze próby połączenia kroków z muzyką dokonał Thainot Arbeau. W swej pracy pt. " Ordesographie" (1588). Musiał minąć cały wiek zanim pojawił się system znaków uporządkowanych. Tworzą się podstawy t.klasycznego, ustala się 5 pods. pozycji nóg, różne rodzaje kroków itd. Pojawia się też pismo tanceczne "Feullieta". Sytstem ten wyznacza przede wszystkim drogę tanczną onok umieszcza się znaczki podobne do nut, które określają pracę nóg. Swoje przemyślenia umieścił w dziele pt. " Chreografia czyli sztuka zapisywania tańca" (1700r.). System ten zostałam upowszechniony i był bardzo popularny przez wiele lat.
Tutaj jest obecny sposób zapisu tańca. My uczymy odczytywać się go na WOT. Czytamy od dołu. Prawa strona to prawa strona człowieka, lewa strona to lewa część ciała.
http://donh.best.vwh.net/...p5802/img05.gif |
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości. |
|
|
|
|
 |
Bajaderka
Pierwszy Solista

Związek z tańcem: tancerz
Posty: 2382 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie Sie 06, 2006 10:31 pm
|
|
|
Cheryl, dziękujemy!!
Zaraz przestudiuję te zapisy, bo jestem sama ich ciekawa;) |
_________________ You can take the Dancer out of the Dance, but you can't take the Dance out of the Dancer |
|
|
|
|
 |
Cheryl
Solista Baletu

Posty: 1890
|
Wysłany: Nie Sie 06, 2006 10:56 pm
|
|
|
Nie ma sprawy cieszę się, że mogłam pomóc :] |
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości. |
|
|
|
|
 |
Gość
Solista Baletu

Związek z tańcem: tancerka
Posty: 1107
|
Wysłany: Sro Sie 09, 2006 11:36 pm
|
|
|
jesteś pewna, że miało być "brank"??
(nie mam aktualnie dostępu do swoich notatek, ale wydaje mi się, że tu może być błąd) |
|
|
|
|
 |
Cheryl
Solista Baletu

Posty: 1890
|
Wysłany: Czw Sie 10, 2006 12:00 pm
|
|
|
Mi się wydaje, żę jest dobrze. Chociaż jak się było w II klasie baletowej to się różne rzeczy pisało w zeszycie. Chodzi mi o to, że wiadomo nie rozumiałam jeszcze tak słownictwa więc pisałam no cóż..Ale jest chyba dobrze... |
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości. |
|
|
|
|
 |
Anca
Nowicjusz

Związek z tańcem: tancerz
Wiek: 46 Posty: 20 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie Gru 03, 2006 10:54 pm
|
|
|
Hej,
chyba chodziło o "branl" lub "branle" czyli krok do boku,
simple to jest krok pojedyńczy,
double to jest krok podwójny |
|
|
|
|
 |
Bajaderka
Pierwszy Solista

Związek z tańcem: tancerz
Posty: 2382 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
Olimpia
Koryfej

Związek z tańcem: tancerz, choreograf
Wiek: 37 Posty: 808 Skąd: Koszęcin
|
Wysłany: Pią Cze 29, 2007 10:23 pm
|
|
|
Bajaderko, swietna strona!!! |
_________________ Nikt nie zobaczy łez przez wnętrze płynących i nikt nie usłyszy skargi z warg zaciśniętych głucho. |
|
|
|
|
 |
Father
Solista Baletu

Wiek: 76 Posty: 1604 Skąd: ze Szczecina
|
Wysłany: Nie Lip 15, 2007 9:49 am
|
|
|
Nie miałem do tej pory pojęcia,że jest coś takiego jak zapis choreograficzny.przypomina mi to trochę zapis muzyczny.Nasuwa mi się pytanie .Czy w obecnej dobie rozwoju technik multimedialnych ma to sens? Jeżeli ma to chyba tylko z tego powodu aby aby korzystający z niego odtwórcy nie ulegali wpływom pierwotnej interpretacji.Podobnie jak w muzyce. Czy moje rozumowanie jest właściwe? |
_________________ To mnie przerasta!
Ale da sie udżwignąć |
|
|
|
|
 |
Kasia G
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 48 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie Lip 15, 2007 10:06 am
|
|
|
tak, po pierwsze kwestia interpretacji - zapis jest suchy, obiektywny, bez emocji - nagranie w wyk. jakis tancerzy nosi zawsze pietno ich interpretacji (równiez ich niedoskonałości). Po drugie rola przestrzeni - baletu nie da się sfilmowac tak aby było widac realne zaleznosci przestrzenne ktore sa uwidocznione w zapisie - video i kamera spłaszczają je - każdy tancerz i choreograf to mówi. Trzeba by robić równoczesne nagranie z wielu planów ale jak to potem ogladac? |
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec |
|
|
|
|
 |
Father
Solista Baletu

Wiek: 76 Posty: 1604 Skąd: ze Szczecina
|
Wysłany: Nie Lip 15, 2007 7:34 pm
|
|
|
Śliczne dzięki!Pomimo upału i niedzieli jaka szybka i profesjonalna odpowiedż.
Nurtuje mnie jeszcze problem interpretacji zapisu ponieważ nigdy nie mamy pewności co do właściwego odtworzenia pełnych intencji twórcy. |
_________________ To mnie przerasta!
Ale da sie udżwignąć |
|
|
|
|
 |
sfra
Solista Baletu
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
|
Wysłany: Nie Lip 15, 2007 9:53 pm
|
|
|
No to wtedy korzystac bedziemy nie tylko z notacji, ale takze z zapisu swiadkow, jakichs pamietnikow, wspomnien, zapisow fotograficznych, jak bedzie dobrze to i z video...
Problem taki wystapil przy rekonstrukcji "Swieta wiosny" Nizynskiego, polecam watek w librettach. |
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego |
|
|
|
|
 |
|