Conrad Drzewiecki |
Autor |
Wiadomość |
g
Gość
|
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 8:47 pm Conrad Drzewiecki
|
|
|
Czy ktoś z was ma jakieś info o Conradzie Drzewieckim,są mi bardzo potrzebne,piszcie co tylko wiecie. |
|
|
|
|
|
Nefretete
Solista Baletu
Posty: 1312 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 10:46 pm
|
|
|
a jakich konkretnie informacji potrzebujesz??? Co nieco informacji mam, ale nie wiem co Ciebie interesuje... |
|
|
|
|
|
tancera
Nowicjusz
Posty: 33
|
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 10:52 pm
|
|
|
wszystko co masz mozesz mi podac i moze znasz strone gdzie jest jego zdjecie? |
|
|
|
|
|
sfra
Solista Baletu
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
|
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 11:38 pm
|
|
|
Twórczość choreograficzna Conrada Drzewieckiego kojarzy się przede wszystkim z trzema zjawiskami, nie występującymi dotąd w polskim balecie: ze stworzeniem nowych form współczesnego teatru tańca, ze stosowaniem nowych środków ruchowych opartych na technice tańca współczesnego oraz na połączeniu tych środków z elementami narodowymi.
Taniec współczesny, szeroko rozpowszechniony w wielu krajach Europy i Ameryki, był w Polsce dziedzina nieznaną lub znaną tylko nielicznym jednostkom. Zasługa Drzewieckiego jest wprowadzenie go do polskiej choreografii. Po pięcioletnim pobycie we Francji i wykorzystaniu licznych możliwości zapoznania się tam z różnymi stylami i technikami tańca współczesnego i jazzowego, spożytkował w kraju zdobyte umiejętności. Opierając się głownie na systemie Marthy Graham, nie ograniczył się jedynie do wiernego przeszczepienia go na grunt polski, lecz umiejętnie przetworzył i przystosował go do psychofizycznych właściwości polskich tancerzy. Jednocześnie tworzył własny, oryginalny „język choreograficzny” służący realizowaniu nowych założeń treściowych i formalnych.
Stosując obok neoklasyki nowe środki wyrazowe dążył Drzewiecki do tworzenia takich form baletowych, które odpowiadałyby pojęciu współczesnego teatru tańca. Już jego pierwsze balety , skomponowane dla Opery Poznańskiej w latach 1963-73 a zwłaszcza „wariacje 4:4” Woźniaka, „Ognisty ptak” Strawińskiego, „Adagio na smyczki i organy” Albinoniego, „Pawana na śmierć Infantki” Ravela, „Cudowny mandaryn” Bartoka zaskakiwały zawsze oryginalnością koncepcji scenicznej, zwięzłością treści i jej interpretacją odpowiadającą myśleniu współczesnego człowieka, znaczeniową motywacją ruchu, intensywnością nastroju, wizualną efektywnością i znakomitą grą świateł.
Z chwilą powstania w 1973 roku Polskiego Teatru tańca, którego inicjatorem, jak i organizatorem, a następnie dyrektorem był Drzewiecki, choreograf rozszerzył zakres swych poszukiwań twórczych , sięgając również do muzyki polskich kompozytorów. Zwrotem do rodzimych tradycji muzycznych były adaptacje uwertury koncertowej „Bajka” Moniuszki (jako balet „Przypowieść sarmacka” na podst. „Zemsty” Fredry), utworów Chopina („Pięć Nokturnów i Fantazja – Impromptu”) oraz balet Kurpińskiego „Mars i Flora”. Szczególne miejsce zajmują tutaj takie balety , jak „Odwieczne pieśni” Karłowicza i III Symfonia „Pieśń o Nocy” Szymanowskiego. Mimo ich tematyki , nie związanej bezpośrednio z polską historią czy literaturą, Drzewiecki nasycił ich inscenizacje polskim klimatem, przekazał rodzimą koncepcję ponadczasowych wartości humanistycznych.
Wraz z ostatnimi baletami Drzewieckiego wkracza do jego twórczości nowy czynnik: powiązania współczesnej choreografii ze współczesną muzyką polską i pierwsze próby połączenia nowych środków ruchowych z elementami polskiego folkloru. W „Stabat Mater” Pendereckiego przejawia się inspiracja polską ludową rzeźbą sakralną, w „Krzesanym” Kilara reminiscencje starodawnej obrzędowości i tańców góralskich. Nie SA to jednak cytaty dosłowne , lecz syntetyczne ujęcia najbardziej typowych cech plastycznych i ruchowych zaczerpniętych z pierwowzorów.
Dzięki tym trzem aspektom swej twórczości, uzyskanym drogą nieustannych poszukiwań i przemyśleń, połączonych z wrodzonym talentem twórczym, stał się Conrad Drzewiecki najwybitniejszym choreografem polskim drugiej połowy XX wieku.
(na podstawie wstępu Ireny Turskiej do publikacji „CONRAD DRZEWIECKI” PTT) |
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego |
|
|
|
|
|
Joanna
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: tancerka?
Posty: 2981
|
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 11:46 pm
|
|
|
Był również honorowym gościem na ostatnim festiwalu teatrów tańca w Lublinie, ale zapewne nie jest to wiadomość, która Cię satysfakcjonuje |
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell |
|
|
|
|
|
Kasia G
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 47 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie Maj 08, 2005 12:13 pm
|
|
|
Obszerny wywiad z Conradem Drzewieckim był w czasopiśmie Poznańskiego Teatru Wielkiego - "Operomania" nr 5 (11) sezon 2002/2003. Spróbuj dotrzec do niego przez TW w Poznaniu |
|
|
|
|
|
Nefretete
Solista Baletu
Posty: 1312 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie Maj 08, 2005 3:15 pm
|
|
|
Niestety w internecie nie znalazlam zadnych fotografii, musisz poszukac w innych zrodlach: ksiazkowych albo prasowych, nie powinno byc problemu. Sfra wyreczyl mnie, jesli chodzi o najwazniejsze informacje. Jesli jednak masz jeszcze jakies pytania, moze bardziej szczegole, to smialo. Pozdrawiam. |
|
|
|
|
|
sisi
ADMINISTRATOR
Posty: 1620 Skąd: z daleka
|
Wysłany: Sro Cze 22, 2005 9:48 pm
|
|
|
ohh powinniscie koniecznie zobaczyc "Balety Conrada Drzewieckiego" serwowane przez poznanski TW!! sa rewelacyne! urzekl mnie zwlaszcza akt gdy na scenie jest 30 facetow.. hihi |
_________________ you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!! |
|
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw Cze 23, 2005 2:09 pm
|
|
|
Według mnie balety Drzewieckiego jednak trochę się zestarzały |
|
|
|
|
|
sisi
ADMINISTRATOR
Posty: 1620 Skąd: z daleka
|
Wysłany: Czw Cze 23, 2005 2:39 pm
|
|
|
to prawda, sa grane od niepamietnych czasow, ale wciaz jest zainteresowanie nimi, wiec beda grane dalej... |
_________________ you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!! |
|
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw Cze 23, 2005 3:15 pm
|
|
|
Raczej chodziło mi o kategorię ponadczasowości,dziś balety Drzewieckigo według mnie nie robią takiego wrażenia jak kiedyś, a nie jest to los każdego baletu powstałego 20,30 czy 50 lat temu. |
|
|
|
|
|
sisi
ADMINISTRATOR
Posty: 1620 Skąd: z daleka
|
Wysłany: Czw Cze 23, 2005 5:49 pm
|
|
|
sisi napisał/a: | ale wciaz jest zainteresowanie nimi |
|
_________________ you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!! |
|
|
|
|
|
Nefretete
Solista Baletu
Posty: 1312 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią Paź 13, 2006 6:25 pm
|
|
|
Informacje z wolnej strefy:
W najbliższy wtorek 17 października na kanale TVP Kultura zostaną wyświetlone dwa programy o Conradzie Drzewieckim, wybitnym tancerzu, założycielu i pierwszym choreografie Polskiego Teatru Tańca z Poznania.
Ja tylko dodam, że w tym roku C. Drzewieci obchodzi jubileusz 80-lecia.
„Conrad Drzewiecki o sobie – To nie ja to taniec”
film dokumentalny, 38 min, TVP 1998
autorka: Bogumiła Wander
emisja: 17 października, godz. 18.55, TVP Kultura
Bohaterem, a zarazem narratorem filmu jest światowej sławy tancerz i choreograf Conrad Drzewiecki. Opowiada on o początkach swej kariery, kiedy w 1956 roku wyjechał do Francji, gdzie studiował choreografię, kompozycję, techniki klasyczne i amerykański modern dance, a także tańczył jako solista w świetnych zespołach baletowych, jak Théâtre d'Art du Ballet, Grand Ballet Marquiz de Cuevas czy Roland Petit Ballet.
W 1960 roku powrócił do kraju. Został solistą w Operze Poznańskiej. W 1973 roku założył Polski Teatr Tańca, którego kolejne premiery zawsze były wielkimi wydarzeniami w naszym życiu artystycznym. Był też dyrektorem poznańskiej Szkoły Baletowej, choreografem i reżyserem filmów muzycznych, autorem choreografii do oper, spektakli teatralnych i filmów fabularnych.
Uzupełnieniem opowieści Conrada Drzewieckiego są materiały archiwalne - zdjęcia i fragmenty filmów, które współtworzył. O tancerzu mówią też: krytyk Małgorzata Komorowska, choreograf Henryk Konwiński, scenograf Xymena Zaniewska, krytyk Bogusław Kaczyński, tancerz Ryszard Węgrzynek oraz kompozytor Wojciech Kilar, którego „Krzesanego” Drzewiecki zamienił w świetny, pełen dynamiki i ekspresji film.
„Gry”
film baletowy, 27 min, TVP 1970
reżyseria: Grzegorz Lasota
choreografia: Conrad Drzewiecki
scenografia: Xymena Zaniewska, Mariusz Chwedczuk
występują: Gerard Wilk, Danuta Kisiel-Drzewińska, Edmund Koprucki i zespół baletowy
emisja: 17 października, godz. 19.30, TVP Kultura
Film baletowy z choreografią wybitnego polskiego choreografa Conrada Drzewieckiego, nagrodzony m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Radiowej i Telewizyjnej Prix Italia we Florencji w 1970 roku i na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w 1971 roku.
Walka człowieka z żywiołami, namiętnościami, miłością i śmiercią w interesujący sposób została wyrażona tańcem i formami plastycznymi. Muzyczne tło stanowi Preludium c-moll i Aria z III Suity Jana Sebastiana Bacha i muzyka elektroniczna Eugeniusza Rudnika zrealizowana w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. |
_________________ We are never more human than when we are dancing. (Jose Limon) |
|
|
|
|
|
Cheryl
Solista Baletu
Posty: 1890
|
|
|
|
|
PavlovaAnna
Adept Baletu
Posty: 139 Skąd: z jednego małego miejsca na ziemi...
|
Wysłany: Pią Paź 13, 2006 8:13 pm
|
|
|
Jakieś dwa tygodnie temu miałam okazję się z nim spotkać, gdyż w Teatrze Wielkim w Poznaniu są organizowane warsztaty baletowe z jego udziałem. Zapraszam! O ile mi wiadomo to jeszcze troszkę ich będzie, ale nie gwarantuje... a co do osób nie z Poznania radziłabym wypożyczyć Almanach Baletu Polskiego. |
_________________ Oglądam-
Spocenie
Łzy
Uśmiechy
Rozpalone marzenia
Wyzwolenie radości
Trud i zmęczenie...
Balet |
|
|
|
|
|
Nefretete
Solista Baletu
Posty: 1312 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 12:43 am
|
|
|
Przyznam, że jestem zdziwiona, iz C. Drzewiecki bierze udział w tych warsztatch, z tego co mi wiadomo, od lat unika rozgłosu i wszelkich publicznych wystepów.
A co do Almanachu, to dlaczego akurat osoby z Poznania miałyby go wypożyczyć? |
_________________ We are never more human than when we are dancing. (Jose Limon) |
|
|
|
|
|
PavlovaAnna
Adept Baletu
Posty: 139 Skąd: z jednego małego miejsca na ziemi...
|
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 4:48 pm
|
|
|
Z tym Almanachem, to chodzło mi o to, że jeżeli osoba, która chce się dużo dowiedzieć o C. Drzewieckim, a nie jest z Poznania i nie będzie miała możliwości przyjechać na te warsztaty, to może go wypożyczyć, bo znajduje się w nim dużo informacji o panu Drzewieckim.
A tak wogóle, to ja też się dziwiłam, że C. Drzewiecki uczestniczył w tych warsztatach, jak powiedział p. Pietras, jego też zaskoczył, gdy bez wachania przyjął na nie zaproszenie. |
_________________ Oglądam-
Spocenie
Łzy
Uśmiechy
Rozpalone marzenia
Wyzwolenie radości
Trud i zmęczenie...
Balet |
|
|
|
|
|
Cheryl
Solista Baletu
Posty: 1890
|
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:27 pm
|
|
|
No cóż, jednak wziął udział. Na tych warsztatach pokazywana była także wersja filmowa 'Cudownego Mandaryna'-> nikt nie wiedział o co w tym chodzi |
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości. |
|
|
|
|
|
makova_panienka
Solista Baletu
Związek z tańcem: uczennica
Wiek: 33 Posty: 1073 Skąd: z łąki
|
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:31 pm
|
|
|
Cheryl napisał/a: | Na tych warsztatach pokazywana była także wersja filmowa 'Cudownego Mandaryna' |
kto w roli tytułowej? |
_________________ wild thing,
you make my heart sing,
you make everything groovy,
wild thing!!!
|
|
|
|
|
|
Cheryl
Solista Baletu
Posty: 1890
|
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:33 pm
|
|
|
Nie wiem makova bo ja tam po prostu spałam... |
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości. |
|
|
|
|
|
Kasia G
ADMINISTRATOR
Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 47 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:48 pm
|
|
|
makova_panienka napisał/a: | Cheryl napisał/a: | Na tych warsztatach pokazywana była także wersja filmowa 'Cudownego Mandaryna' |
kto w roli tytułowej? |
Prawdopodobnie Przemysław Śliwa, to był pewnie "Cudowny manadaryn" który miał premierę w 1970 roku w Poznaniu |
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec |
|
|
|
|
|
makova_panienka
Solista Baletu
Związek z tańcem: uczennica
Wiek: 33 Posty: 1073 Skąd: z łąki
|
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:51 pm
|
|
|
w takim razie w roli dziewczyny zapewne Grażyna Karaś?
mam to niesamowite szczęście uczyć się od nich |
_________________ wild thing,
you make my heart sing,
you make everything groovy,
wild thing!!!
|
|
|
|
|
|
Nefretete
Solista Baletu
Posty: 1312 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie Paź 15, 2006 2:32 pm
|
|
|
To zależy, czy to był "Cudowny mandaryn" z okresu PTT czy wcześniej. Ja z kolei, kiedy świetowaliśmy jego jubileusz w sieprniu oglądałam wersję późniejszą i tam główną rolę tańczyła Roma Juszkat. |
_________________ We are never more human than when we are dancing. (Jose Limon) |
|
|
|
|
|
Cheryl
Solista Baletu
Posty: 1890
|
Wysłany: Nie Paź 15, 2006 2:34 pm
|
|
|
Teraz gdy usłyszałam naziwsko 'Karaś' jestem prewna że właśnie to ta tancerka tańczyła. |
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości. |
|
|
|
|
|
majka m
Nowicjusz
Posty: 24 Skąd: poznań, krakow
|
Wysłany: Wto Paź 17, 2006 9:08 am
|
|
|
czy moge prosic o jakies szersze informacje na temat tych "warsztatów baletowych" w Teatrze Wielkim w Poznaniu?z góry dziękuje |
|
|
|
|
|
|