 |
www.balet.pl
forum miłośników tańca
|
"Iberia" Carlosa Saury |
Autor |
Wiadomość |
Nefretete
Solista Baletu

Posty: 1312 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw Wrz 13, 2007 12:27 pm "Iberia" Carlosa Saury
|
|
|
informacje o aktorach i szczegóły o filmie "Iberia" Carlosa Saury, który 28 września wejdzie do polskich kin:
Dokument muzyczny "Iberia" w reżyserii 75-letniego Carlosa Saury to hiszpańsko-francuska produkcja, która jest hołdem dla hiszpańskiego kompozytora i pianisty, Isaaca Albeniza (1860 - 1909), autora suity pt. "Iberia". Albeniz, nazywany hiszpańskim twórcą narodowym, wprowadzał do swych utworów elementy muzyki ludowej.
W dokumencie Saury wystąpili znani hiszpańscy tancerze, muzycy i pieśniarze. Ich występy, zarejestrowane kamerą na scenie, składają się na nastrojową, całkowicie pozbawioną fabuły, opowieść o Hiszpanii, w szczególności o cygańskiej kulturze Andaluzji.
Artyści prezentują flamenco, muzykę modern i folk. Są wśród nich tancerki Sara Baras i Aida Gomez, gitarzysta Manolo Sanlucar i pianistka Rosa Torres Pardo. Film "Iberia" trwa 99 minut. Wyprodukowano go w 2005 roku. Autor zdjęć, Jose Luis Lopez-Linares, otrzymał za nie Nagrodę Goya, przyznaną przez Hiszpańską Akademię Filmową.
Artyści "Iberii":
Sara Baras to obecnie najbardziej ceniona tancerka w Hiszpanii, występowała w tamtejszych teatrach, telewizji i kinie, odbyła tournee po krajach azjatyckich.
Aida Gomez była z kolei primabaleriną Hiszpańskiego Baletu Narodowego, w wieku 32 lat objęła stanowisko dyrektora artystycznego tej placówki.
Manolo Sanlucar, gitarzysta i kompozytor, występował m.in. z Paco de Lucią. Łączy flamenco z muzyką symfoniczną. Utwory skomponowane przez Sanlucara, wśród nich "Fantazja na gitarę i orkiestrę", były adaptowane przez Hiszpański Balet Narodowy.
Rosa Torres-Pardo - pianistka ta kształciła się m.in. w Królewskim Konserwatorium w Madrycie i w znanej szkole Julliard School w Nowym Jorku. Występowała na wielu prestiżowych międzynarodowym festiwalach pianistycznych. |
_________________ We are never more human than when we are dancing. (Jose Limon) |
|
|
|
|
 |
Carmenn
Nowicjusz

Związek z tańcem: tancerz
Wiek: 36 Posty: 30 Skąd: Neverland
|
|
|
|
 |
Rotbart
Corps de Ballet
Posty: 394 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon Paź 01, 2007 11:52 am
|
|
|
Widziałem "Iberię" na zeszłorocznych wrocławskich Nowych Horyzontach i muszę przyznać, że mimo interesującego ukazania tańca (praca kamery, filmowa narracja, dźwięk na wysokim poziomie) dla mnie po pierwszych 30 minutach zrobił się męczący i myślę, że wielu nie-fanatyków tego rodzaju tańca może mieć podobne odczucia. Jeśli tańca nie ogląda się na żywo to przekaz jest pozbawiony w znacznym stopniu siły oddziaływania, dlatego myślę, że film nie jest dla tańca szczególnie fortunnym medium. |
_________________ Když už něco děláš, dělej to pořádně. |
|
|
|
|
 |
Joanna Bednarczyk
Corps de Ballet

Związek z tańcem: historyk, krytyk
Posty: 549
|
Wysłany: Pon Paź 01, 2007 1:52 pm
|
|
|
Rotbart napisał/a: | dlatego myślę, że film nie jest dla tańca szczególnie fortunnym medium. |
akurat Iberia nie jest najlepszym filmem o tańcu i nie należy do najlepszych filmów Saury
może trzeba zobaczyć wcześniejsze filmy Saury związane z jego fascynacją flamenco "Krwawe gody", "Carmen", "Czarodziejską miłość".
choć faktycznie to wyjątki łączące udaną próbę sfilmownia tańca przy tym są to wybitne dzieła filmowe.
więc skoro trzy razy sie udało to uwazam że nie należy skreślać filmu jako medium rejestrujące taniec w sposób kreatywny. |
|
|
|
|
 |
Carmenn
Nowicjusz

Związek z tańcem: tancerz
Wiek: 36 Posty: 30 Skąd: Neverland
|
Wysłany: Czw Paź 04, 2007 8:00 pm
|
|
|
Oczywiście, że film, może dobrze pokazać taniec... Wiadomo, każda forma zabierze coś z orginału - fotografia, film, obraz, ale jeśli wie się jak umiejętnie to robić, to jak najwięcej pozostanie z orginalu "na żywo". |
_________________ http://edenamarga.deviantart.com/ |
|
|
|
|
 |
M.
Koryfej

Wiek: 40 Posty: 737 Skąd: znad morza :)
|
Wysłany: Wto Lut 26, 2008 11:15 pm
|
|
|
Swoją drogą, dla tych którzy jeszcze nie mieli tej przyjemności (i ja też do nich należę) w najbliższym czasie będzie można go oglądać w Gdańskim Żaku. |
_________________ "Kochamy wciąż za mało i stale za późno..."
J. Twardowski |
|
|
|
|
 |
Nemo
Adept Baletu

Wiek: 42 Posty: 254 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Sro Lut 27, 2008 10:06 am
|
|
|
Mogę się uznać za wielbicielkę flamenco, ale Iberia też mnie trochę zmęczyła. Za duża różnorodnośc stylu, czasami wyskakujące nie wiadomo skąd dziwne formy, jak np. podskoki w stylu tańców celtyckich.
Najbardzie podobała mi się scena z folią, chociaż kompletnie odbiegała od reszty. Powinna byż raczej przedstawiona jako osobny filmik/spektakl. |
|
|
|
|
 |
inaenka
Koryfej

Związek z tańcem: bliski
Posty: 762 Skąd: Manchester
|
Wysłany: Pon Lis 15, 2010 10:26 pm
|
|
|
Cytat: | akurat Iberia nie jest najlepszym filmem o tańcu i nie należy do najlepszych filmów Saury
może trzeba zobaczyć wcześniejsze filmy Saury związane z jego fascynacją flamenco "Krwawe gody", "Carmen", "Czarodziejską miłość".
choć faktycznie to wyjątki łączące udaną próbę sfilmownia tańca przy tym są to wybitne dzieła filmowe.
więc skoro trzy razy sie udało to uwazam że nie należy skreślać filmu jako medium rejestrujące taniec w sposób kreatywny. |
Joanno, bardzo zaskoczyło mnie Twoje, tak surowe zdanie.
Cytat: | Mogę się uznać za wielbicielkę flamenco, ale Iberia też mnie trochę zmęczyła. Za duża różnorodnośc stylu, czasami wyskakujące nie wiadomo skąd dziwne formy, jak np. podskoki w stylu tańców celtyckich.
Najbardzie podobała mi się scena z folią, chociaż kompletnie odbiegała od reszty. Powinna byż raczej przedstawiona jako osobny filmik/spektakl. |
Jak widać - nie wystarczy być tylko wielbicielem, żeby naprawdę orientować się w danej stylistyce.
Przy okazji - podskoki w stylu celtyckim na północy Hiszpanii to prawidłowe skojarzenie. Wszak mieszkańcy Półwyspu Iberyjskiego to potomkowie Celtyberów (Celtoiberów) i w wyjątkowo licznie zachowanych tańcach tradycyjnych odnajdujemy rownież te pochodzenia celtyckiego
Iberia to genialny dokument walczący ze stereotypem "flamenkowej Hiszpanii". Ten film to niezwykła taneczna mapa tego kraju.
Dla osób, które deklarują swój zachwyt "tańcem hiszpańskim" to świetna pomoc w zrozumieniu, że taniec hiszpański to nie tylko flamenco i że tak naprawdę - flamenco stoi niemal na końcu w tradycji tańca hiszpańskiego i w samej swojej 'hiszpańskości'. Choć może akurat to już nie specjalnie leżało w gestii mistrza Saury
Każdy fragment taneczny ma swoje wytłumaczenie.
Myślę, że zanim coś skrytykujemy, powinniśmy się zastanowić czy ta krytyka nie wynika przypadkiem z niezrozumienia, a z kolei to niezrozumienie może być skutkiem jedynie niewiedzy. A niewiedza nie dowodzi racji. Wręcz przeciwnie.
Może moja krótka analiza, pomoże choć niektórym spojrzeć na dzieło mistrza Saury jak na genialną, misterną mozaikę, tworzącą niezwykłą, logiczną całość, będącą efektem współpracy niezwykłych artystów, silnie zindywidualizowanych, o odmiennej wrażliwości artystycznej, percepcji i sposobach interpretacji, dla których wspólną płaszczyzną i spoiwem stała się muzyka Albeniza.
Film Iberia jest przede wszystkim hołdem dla kompozytora Isaaca Albeniza. Saura połączył jego muzykę z flamenco, tańcem współczesnym, hiszpańskim i klasyką bo taka mieszkanka występuje w Hiszpanii. Każdy z fragmentów ma swoje odniesienia do różnych regionów Hiszpanii i każdy, w zasadzie, jest odrębnym dziełem sam w sobie.
Nawet jeśli niektóre z tych tańców wydają się "zmiksowane" z flamenco, to dlatego,że tak się stało naprawdę. Zarówno folklor jak i klasyczny taniec hiszpański i flamenco wpływały na siebie i czerpały z siebie nawzajem. Flamenco to nie tylko mieszanka arabsko-żydowsko-cygańsko-andaluzyjska, bo na każdą z tych kultur wcześniej wpływały inne kultury, a w samym folklorze andaluzyjskim odnajdziemy echa z północy. Ponadto flamenco, a nawet tańce popularne rozwijają się nadal. Tworzy to podziały, ale nie zmienia faktu, że ten rozwój ma miejsce. Stąd nowe nurty we flamenco, stąd estilizada, która uznawana jest już za kolejny styl w kanonie Tańca Hiszpańskiego
Kolejność w filmie pokrywa się z kolejnością utworów Suity Albeniza. I tak na początku mamy wprowadzenie - Evocación, zagrane przez wybitną pianistkę hiszpańską Rosę Torres-Pardo, której interpretacja "Iberii" spotyka się zawsze z wielkim uznaniem i emocjami.
Pierwszy fragment taneczny odnosi się do Aragonu. Najpopularniejszym tańcem tego regionu jest Jota (czyt. hota). Jota jest tańczona w zasadzie w całym kraju, ale najpiękniejsze joty są właśnie z Aragonu. Druga część choreografii nie przez przypadek nasuwa myśl o flamenco. W swoich wspomnieniach Saura zwrócił uwagę na intencje Miguela Ángel Berna, pragnącego pokazać jotę bardziej współcześnie, a nie tylko jako zabytek folklorystyczny. Mówi też:
"Jota jest ojcem i matką flamenco, seguiriyi manchega i sevillany. Jest to głęboko ukryty rodzaj tajemniczych powiązań i relacji. Po czym dodaje, że Miguel Ángel Berna z łatwością te relacje wyczuwa i dlatego z taką naturalnością przechodzi od joty do flamenco. ( źródło )
Muzycznym tłem następnego fragmentu jest habanera z 'Cantos de España', op.232 Isaaca Albéniza -Bajo la palmera. Muzyka i taniec świetnie ilustrują nastrój gorącego popołudnia, który, mimo pozornego rozleniwienia, zdaje się być wręcz naelektryzowany zmysłowym napięciem.
Historia habanery jest niezwykła i zawiła. Bardzo upraszczając, habanera pochodzi z Kuby (nazwa od Havany - stolicy) wymieszała się z hiszpańskim stylem muzycznym i w takiej formie znów powróciła na Kubę. W Hiszpanii habanerę rozumie się jako utwór/taniec w rytmie tango(flamenco) lecz w wolniejszy tempie. Nie powinno zatem dziwić, w tym filmowym fragmencie, połączenie klimatu latynoskiego z flamenco. Dla niektórych choreografia ta może wydać się dziwaczną mieszanką, dla bardziej wtajemniczonych może świadczyć o głębokiej znajomości rzeczy.
jeszcze zostało 9 fragmentów, ale nie mam już dziś możliwości ich opracować. Mam nadzieję, że analiza się choć trochę spodoba, bo zamierzam tu jeszcze wrócić. Z resztą |
_________________ ""While I dance I can not judge, I can not hate, I can not separate myself from life. I can only be joyful and whole. This is why I dance."
- Hans Bos
------------------------------------------------------- |
|
|
|
|
 |
|
|