Program I i II klasy Szkoły Baletowej ??? |
Autor |
Wiadomość |
oneira
Nowicjusz

Związek z tańcem: instruktor/tancerka
Posty: 36 Skąd: Lublin/Warszawa
|
Wysłany: Pon Lut 05, 2007 12:29 pm Program I i II klasy Szkoły Baletowej ???
|
|
|
W moim mieście SOB organizuje kus tańca klasycznego dla dorosłych, jego zakres to I i II klasa baletówki.
Mam więc pytanie do uczących się w OSB - co właściwie obejmuje nauka w I i II klasie???
Czy oprócz pozycji, ćwiczeń przy drążku itp. mogę liczyć na jakieś skoki lub piruety? |
_________________ Mój jest ten kawałek podłogi... |
|
|
|
|
 |
Maron
Pierwszy Solista
Wiek: 34 Posty: 2668
|
Wysłany: Pon Lut 05, 2007 4:46 pm
|
|
|
http://www.balet.pl/forum...a%B3cenia#34469 |
_________________ Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja |
|
|
|
|
 |
Marysia W
Koryfej

Wiek: 30 Posty: 815 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon Lut 05, 2007 6:50 pm Re: Program I i II klasy Szkoły Baletowej ???
|
|
|
oneira napisał/a: | W moim mieście SOB organizuje kus tańca klasycznego dla dorosłych, jego zakres to I i II klasa baletówki.
Mam więc pytanie do uczących się w OSB - co właściwie obejmuje nauka w I i II klasie???
Czy oprócz pozycji, ćwiczeń przy drążku itp. mogę liczyć na jakieś skoki lub piruety? |
W pierwszej klasie są same podstawy -podstawowe ćwiczenia (plie, bettement tendu, jete, arabeski, pase, pozycje, grand bettement itd.) , skoki (soute i we wszystkich pozycjach) . W drugiej pojawia się np. flic-flac, więcej skoków itp. |
|
|
|
|
 |
PavlovaAnna
Adept Baletu

Posty: 139 Skąd: z jednego małego miejsca na ziemi...
|
Wysłany: Pon Lut 05, 2007 8:17 pm
|
|
|
Zakres materiału tańca klasycznego klasie pierwszej i drugiej.
KLASA I:
a) Ustawienie korpusu
b) Pozycje nóg ( I; II; III; IV; V)
c)Ćwiczenia przy drążku:
- Battement tendu z pozycji pierwszej
- Demi plie
- Demi rond de jambe par terre
- Passe par terre
- Battement tendu z pozycji piątej
- Położenie nogi na cou de pied
- Rond de jambe par terre an dehors i en dedans
- Battement tendu jete
- Battement tendu pour le pied
- Battement frappe
- Releve na półpalce
- Petit Battement
- Grand plie
- Battement fondu
- Battement tendu jete pique
- Temps releve par terre
- Battement double frappe
- Battement releve lent na 90*
- Rond de jambe en l'air
- Battement soutenu
- Grand battement jete
- Battement develope
- Grand battement jete pique
- Rond de jambe par terre na plie en dehor i en dedans
- Przegięcie korpusu
c) Ćwiczenia na środku sali:
- Epaulement
- Port de bras przygotowawcze (pierwsze, drugie, trzecie)
- Temps lie
- Pas de bourree ze zmianą nóg
- Arabesques
d) Allegro (skoki)
- Temps leve saute
- Changement de pied
- Pas echappe do pozycji drugiej
- Pas assemble
- Pas balance
- Sissone simple
- Pas jete
e) Ćwiczenia na palcach:
- Relece na palce w pozycji pierwszej
- pas echappe na palcach
- Pas de bourree na palcach ze zmianą nóg en dehors i en dedans
- Pas suivi
- Pas suivi en tournant
- Pas couru
KLASA II:
a) Ćwiczenia przy drążku:
- Petit battement na półpalcach
- Battement fondu z wejściem na półpalce
- Battement frappe na półpalcach
- Battement double frappe na półpalcach
- Rond de jambe en l'air
- Battement soutenu na 45*
- Półobrut w pozycji piątej na półpalcach
- Port de bras z rond de jambe par terre na plie
- Plie releve na 45*
- Plie releve na 45* z demi rond de jambe
- Temps releve na 45* z demi rond de jambeBattement develope passe na 90*
- Demi ronde jambe na 90*
- Małe pozy kończące ćwiczenia
b) Ćwiczenia na środku sali:
- Obrót w pozycji piątej na półpalcach na środku sali
- Pozy tańca klasycznego na 90*
- Attitudes
- Arabesques na 90*
c) Elementarne adagio:
- Temps lie do przodu i w tył
- Czwarte port de bras
- Piąte port de bras
- Pas de bourree bez zmiany nóg z boku w bok
- Pas de bourree bez zmiany nóg na efface
d) Allegro (skoki):
- Grand changement de pieds
- Petit changement de pieds
- Pas glissade
- Grand et petit echappe
- Jete w małych pozach
- Pas assemble w pozach
- Double assemble
- Pas de basque
- Sissone ouverte
- Sissone fermee
e) Ćwiczenia na palcech:
- Echappe z releve na palce w pozycji drugiej
- Releve na palce w pozycji czwartej
- Pas sus- sous
- Pas de bourree na palcach
- Assemble soutenu
- Pas glissade na palcach
- Temps lie na palcach w przód
- Temps lie w tył
- Pas suivi
- Sissonne simple na palcach |
_________________ Oglądam-
Spocenie
Łzy
Uśmiechy
Rozpalone marzenia
Wyzwolenie radości
Trud i zmęczenie...
Balet |
|
|
|
|
 |
oneira
Nowicjusz

Związek z tańcem: instruktor/tancerka
Posty: 36 Skąd: Lublin/Warszawa
|
Wysłany: Wto Lut 06, 2007 11:28 am
|
|
|
Wielkie dzięki za wasze odpowiedzi!!!
Jestem "żółtodziobem", więc niestety większość nazw nic mi nie mówi
Ale skoro jakieś skoki i arabeski mają być to powinnam być zadowolona.
Jak już zacznę ten kurs to napiszę Wam czego się uczymy.
Pozdrawiam! |
_________________ Mój jest ten kawałek podłogi... |
|
|
|
|
 |
Joanna
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: tancerka?
Posty: 2981
|
Wysłany: Wto Lut 06, 2007 12:14 pm
|
|
|
Pierwsze dwie klasy to się robi podstawy, chodzi o wyrobienie prawidłowej postawy ciała, wyćwiczenie siły. Koncentracja jest poprawnym wykonaniu podstawowej formy ćwiczenia, niż zmienianiu póz (w sensie kierunkow, jak efface, croise).
Na pewno nie będziecie się uczyć takim trybem jak w baletówce, gdzie się dłuuugo ćwiczy jedną pozycję, wolno wykonuje ćwiczenia, na mięśniach, i dba o każdy szczegół, np. preparację ręki ćwiczy się przez 1,5 godz.
Prawdopodobnie będziecie po prostu omawiać ten sam zakres materiału - czyli zacznając od wyjaśnienia istoty plie i battement tendu
Arabesqi na pewno poznacie w sensie nazw, a niekoniecznie będziecie je od razu robić bardzo wysoko. Skoki - raczej podstawowe, małe, duże skoki które są potem w grand allegro to są już trudne elementy, których na pewno nie obejmuje program dwóch pierwszych lat.
Możecie się uczyć np. takich skoków:
saute (skoki w miejscu, po prostu skaczesz go góry z pierwszej pozycji, piątej),
changement (z piątej skaczesz i zmieniasz nogi),
assamble (nie podejmuję się tłumaczenia, ale to jeden z pierwszych skoków, jakich się wszyscy uczą),
jete,
glissade,
emboite (przebiera się tak fajnie nóżkami ),
echappe (z piatej do drugiej, i znowu do piątej, moze być też w pozach do czwartej).
chasse,
może sissonne (ale małe, niekoniecznie od razu to 'sceniczne' ),
może pas de basque.
Z obrotów to jakichś specjalnych piruetów też nie będziecie od razu kręcić. Najpierw ćwiczy się dość długo preparacje, stoi na passe, na głowę (zwykłe obroty, głowa zostaje), potem ćwiczy się soutenu na środku najpierw w półobrocie, a potem w obrocie (jak się pierwszy rok uczyłam klasyki, to na tym skończyła się moja znajomość obrotów - ale zaznaczam, że nie w baletówce). Potem może soutenu po prostej, czy po przekątnej, chaine.
A, i na pewno będzie się uczyli kroku walca - balance, i pas de bourree.
Przy drążku to normalnie ćwiczenia, na początku na całej nodze, nie wiem czy będziecie wchodzić na półpace (druga klasa już właściwie cały drążek robi na półpacach, ale po ponad roku nauki mają już jakąś siłę, równowagę, wypracowaną postawę), bo taki kurs to wydaje mi się trochę zbyt mało czasu, żeby tak ustawić ciało, wyrobić równowagę, siłę, w sumie to będzie zależeć od waszego pedagoga i waszych możliwości jako grupy.
Adagio w szkołach z tego co pamiętam najpierw ćwiczą przez releve lent (czyli podnoszenie prostej nogi do góry), potem przez developpe (czyli wyprowadzając ją z passe).
Generalnie najpierw jest nauka podstawowych pozycji, pozycji rąk, podst. ćwiczeń, cały drążek w prostej (w sensie niezłożonej, bo niekoniecznie łatwej ) formie, na środku nie robi się żadnych specjalinych kombinacji, tylko powtarza niektóre ćwiczenia z drążka, robi temps lie (takie battement tendu ze zmianą kierunków, z ustawieniem rąk), ćwiczy się przygotowanie do obrotów, małe skoki.
Oczywiście, wszystko będzie zależeć od waszego pedagoga, na ile on będzie wolał np. pracować nad szczegółami i przez pół roku czyścić wam soutenu w półobrocie, czy wprowadzić jak najwięcej materiału, itd. |
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell |
|
|
|
|
 |
Marysia W
Koryfej

Wiek: 30 Posty: 815 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto Lut 06, 2007 7:32 pm
|
|
|
Dodam jeszcze, że w pierwszej klasie pojawiają się pointy, ale wątpię, by to obejmował ten kurs. |
|
|
|
|
 |
oneira
Nowicjusz

Związek z tańcem: instruktor/tancerka
Posty: 36 Skąd: Lublin/Warszawa
|
Wysłany: Sro Lut 07, 2007 9:18 am
|
|
|
Dziękuję Joasiu za wszystkie wyjaśnienia - trochę mnie po nich "oświeciło"
A co do piont to nie sądzę, choć jest dziewczyna, która bardzo chciałaby się uczyć na piontach, więc może jakoś indywidualnie da się to załatwić. Ja jednak na razie wolę w zwykłych baletkach, bo nie wiem, czy moje palce by to wytrzymały |
_________________ Mój jest ten kawałek podłogi... |
|
|
|
|
 |
Czajori
Solista Baletu

Związek z tańcem: na całe życie! :)
Posty: 1638 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob Mar 01, 2008 5:22 pm
|
|
|
Ja mam trochę inne pytanie.
Czy kiedy przychodzi się do pierwszej klasy OSB, ma się od razu lekcję ze wszystkimi elementami? Tzn. czy od razu wprowadzony jest podział na drążek-środek-skoki-diagonale, czy zdarza się, że np. przez pierwszych kilka lekcji pierwsza klasa robi tylko drążek? |
_________________ Anna Pawłowa nigdy nie zakręciła więcej niż dwa piruety, ale jakiż wyraz miały jej arabeski! |
|
|
|
|
 |
.:Agga:.
Solista Baletu

Związek z tańcem: uczeń
Posty: 1164 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob Mar 01, 2008 8:39 pm
|
|
|
W pierwszej klasie na klasyce sa najczesciej przez pol roku tylko techniki wspomagajace - barre au sol. Cala reszta wchodzi po pol roku. |
_________________ "artystą nie jest się dzięki szkole, ale bez niej można być w ogóle pozbawionym takiej szansy..." |
|
|
|
|
 |
Marysia W
Koryfej

Wiek: 30 Posty: 815 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob Mar 01, 2008 8:54 pm
|
|
|
U mnie było tak, że barre au sol mieliśmy przez jakiś miesiąc, dwa , a później już drążek i środek. W II semestrze pointy. |
|
|
|
|
 |
melaniak
Adept Baletu

Związek z tańcem: uczennica OSB
Wiek: 32 Posty: 94 Skąd: Tarnów-Bytom
|
Wysłany: Sob Mar 01, 2008 11:45 pm
|
|
|
teraz widzę, że za wcześnie 'stanęłyśmy do drążka'
barre au sol w pierwszej klasie jest bardzo potrzebne a o długości decyduje pedagog. |
_________________ Bo talent to praca! |
|
|
|
|
 |
Bajaderka
Pierwszy Solista

Związek z tańcem: tancerz
Posty: 2382 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 12:14 am
|
|
|
wydaje mi się, że w polsce ogólnie we wszystkich szkołach za wcześnie staje się do drążka. Bez dobrego przygotowania jakim właśnie jest barre au sole...potem wychodzą takie błędy jak nie wykręcanie, powykrzywiane plecy, biodra, ręce.... |
_________________ You can take the Dancer out of the Dance, but you can't take the Dance out of the Dancer |
|
|
|
|
 |
.:Agga:.
Solista Baletu

Związek z tańcem: uczeń
Posty: 1164 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 9:28 am
|
|
|
Jednak z drugiej strony ciezko jest wogole zauwazyc bledy jesli nie staje sie przy drazku. Powinno to byc jakos wyposrodkowane. Barre au sol jak najdluzej ale raz na jakis czas drazek.
Z reszta mlodszym dzieciom ciezko jest zrozumiec jakie bledy popelniaja. Same nie czuja jeszcze swojego ciala a tlumaczenia pedagogow nie pomagaja.
Porownujac poziom uczniow z roznych szkol baletowych w Polsce mozna zauwazyc ze najlepiej wypadaja ci u ktorych zajecia z barre au sol trwaja najdluzej. Nie chodzi tu tylko o np pol roku w pierwszej klasie ale o to do ktorej klasy sa jeszcze zajecia z technik.
Widac ze u tych dzieci lepiej pracuja miesnie, sa bardziej wytrzymale, np lepiej podnosza nogi a to wszystko przeklada sie pozniej na wyraz sceniczny. |
_________________ "artystą nie jest się dzięki szkole, ale bez niej można być w ogóle pozbawionym takiej szansy..." |
|
|
|
|
 |
Bajaderka
Pierwszy Solista

Związek z tańcem: tancerz
Posty: 2382 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 10:44 am
|
|
|
Cytat: | Same nie czuja jeszcze swojego ciala a tlumaczenia pedagogow nie pomagaja. |
Aggo, szkoły baletowe są właśnie po to, żeby w pierwszych klasach uświadomic dzieciom i nauczyc ich pracy nad własnym ciałem. Oglądnij dziewczynki z OSB w w-wie, z klasy 1 i 2....ich świadomosc pracy nad ciałem, błędów jest niesamowita.
Cytat: | epiej podnosza nogi a to wszystko przeklada sie pozniej na wyraz sceniczny. |
Przekłada? |
_________________ You can take the Dancer out of the Dance, but you can't take the Dance out of the Dancer |
|
|
|
|
 |
.:Agga:.
Solista Baletu

Związek z tańcem: uczeń
Posty: 1164 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 3:46 pm
|
|
|
Dziewczynek z Warszawy nie widzialam. Za to widzialam dziewczynki z innej OSB, klasa IV w ktorej o swiadomosci nie mozna nic powiedziec. Ale wypracowanie tego jest bardzo trudne i czesto zawodowi tancerze maja z tym problem.
Bajaderka napisał/a: | Cytat: | epiej podnosza nogi a to wszystko przeklada sie pozniej na wyraz sceniczny. |
Przekłada? |
Oczywiscie, ze tak. Znacznie lepiej patrzy sie na wypracowane ruchy, dokladne podnoszenia, naciagniete nogi. Im noga wyzej tym bardziej przyciaga to wzrok widza. Oczywiscie chodzi mi tutaj o wariacje w ktorych takie podnoszenie nogi jest jednym z czesciej wystepujacych elementow. Ma sie wtedy wrazenie, ze ruch jest bardziej wypracowany. |
_________________ "artystą nie jest się dzięki szkole, ale bez niej można być w ogóle pozbawionym takiej szansy..." |
|
|
|
|
 |
Bajaderka
Pierwszy Solista

Związek z tańcem: tancerz
Posty: 2382 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 5:37 pm
|
|
|
Cytat: | klasa IV w ktorej o swiadomosci nie mozna nic powiedziec |
Niestety, w większosci osb w polsce występuje cos takiego.
Cytat: | Oczywiscie, ze tak. Znacznie lepiej patrzy sie na wypracowane ruchy, dokladne podnoszenia, naciagniete nogi. Im noga wyzej tym bardziej przyciaga to wzrok widza. Oczywiscie chodzi mi tutaj o wariacje w ktorych takie podnoszenie nogi jest jednym z czesciej wystepujacych elementow. Ma sie wtedy wrazenie, ze ruch jest bardziej wypracowany. |
juz rozumiem o co chodzi.
Tyle że podnoszenie nóg to jedno, a wyraz to drugie. Jeśli tancerka ma nogi na 170* i brak wyrazu, to te wysokości nie są jej potrzebne. Wtedy to nie ma znaczenia. Sztuka jest wtedy, gdy tancerka rzuci/trzyma nogę na 170*, ale z charakterem , wyrazem. Jak popatrzy za nią-o, wtedy dopiero jest "ten" efekt. |
_________________ You can take the Dancer out of the Dance, but you can't take the Dance out of the Dancer |
|
|
|
|
 |
.:Agga:.
Solista Baletu

Związek z tańcem: uczeń
Posty: 1164 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 8:13 pm
|
|
|
A co jesli tancerka/uczennica na pokazie podnosi noge na 100, moze 120 stopni i to z wielkim trudem? Wtedy nawet charakter i wyraz nic nie da.
Ja np bardzo zwracam na to uwage. Jesli nie ma lekkosci a noga ledwo odrywa sie od ziemi to nieszczy to caly efekt. |
_________________ "artystą nie jest się dzięki szkole, ale bez niej można być w ogóle pozbawionym takiej szansy..." |
|
|
|
|
 |
raisa
Solista Baletu

Związek z tańcem: Uczeń OSB
Wiek: 29 Posty: 1070 Skąd: z piosenki Grabaża ;)
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 9:11 pm
|
|
|
Szczerze mówiąc, tak zupełnie mówiąc jak jest codziennie w baletówce, to na wyraz przy drążku pedagodzy w I, II klasie nie zwracają uwagi. W tym wieku chodzi raczej o technikę. Szkoda, już od najmniejszych klas trzeba zacząć uczyć 'tańczyć'. Co innego jest w wariacjach. Wtedy wyraz to niezwykle ważna sprawa. |
_________________ "Ale próbować warto"
William Wharton |
|
|
|
|
 |
Bajaderka
Pierwszy Solista

Związek z tańcem: tancerz
Posty: 2382 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie Mar 02, 2008 9:27 pm
|
|
|
Cytat: |
Ja np bardzo zwracam na to uwage. Jesli nie ma lekkosci a noga ledwo odrywa sie od ziemi to nieszczy to caly efekt. |
Aggo, ta lekkość właśnie przede wszystkim - to pisałam w poscie wyżej;) bez tego nie ma całego baletu. Nawet samo plie musi byc robione z gracją. Samo obciągnięcie stopy. |
_________________ You can take the Dancer out of the Dance, but you can't take the Dance out of the Dancer |
|
|
|
|
 |
baletnicamarta
Adept Baletu

Związek z tańcem: Uczeń, tancerz
Posty: 57 Skąd: z Polski
|
Wysłany: Pią Sty 02, 2009 11:22 pm
|
|
|
.:Agga:. napisał/a: | W pierwszej klasie na klasyce sa najczesciej przez pol roku tylko techniki wspomagajace - barre au sol. Cala reszta wchodzi po pol roku. |
Przepraszam że talk piszę bo temat jest już stary, ale bardzo mnie ciekawi co to jest barre au sol! Czy mógł by mnie ktoś oświecić?? |
_________________ Kocham tańczyć chociaż czasami moje beztalencie mnie dobija... |
|
|
|
|
 |
Czajori
Solista Baletu

Związek z tańcem: na całe życie! :)
Posty: 1638 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob Sty 03, 2009 4:11 pm
|
|
|
Już chyba gdzieś o tym pisaliśmy, ale sama nie mogę znaleźć, więc Ci skrobnę: najkrócej mówiąc, to ćwiczenia przysposabiające ciało do tańca, pozwalające na wypracowanie dobrych nawyków ruchowych, postawy itp. dzięki ćwiczeniom wykonywanym głównie w parterze (czyli leżąc na podłodze). Taki "fitness dla tancerzy", jak to nazwała kiedyś jedna moja znajoma. |
_________________ Anna Pawłowa nigdy nie zakręciła więcej niż dwa piruety, ale jakiż wyraz miały jej arabeski! |
|
|
|
|
 |
baletnicamarta
Adept Baletu

Związek z tańcem: Uczeń, tancerz
Posty: 57 Skąd: z Polski
|
Wysłany: Sob Sty 03, 2009 10:30 pm
|
|
|
O dziękuję bardzo! A czy mogła bym się zapytać w tym wątku o program klasy 3??? |
_________________ Kocham tańczyć chociaż czasami moje beztalencie mnie dobija... |
|
|
|
|
 |
.sweetashoney.
Nowicjusz

Związek z tańcem: uczennica.
Posty: 7 Skąd: Bytom.
|
Wysłany: Sob Wrz 19, 2009 10:10 am
|
|
|
A czy na tego typu kursach będzie nauka jete albo innych efektownych skoków ? Pytam, bo sama zapisałam się też na kurs t.klasycznego <co prawda nie dla dorosłych> i nie mogę się doczekać czegoś co można dodać do choreografii lyrical jazzu xd. |
_________________ There’s a couple waiting far behind
So they will be out of sight
But then who cares –
they’re dying anyway
All of them are doomed this night |
|
|
|
|
 |
Chiaranzana
Corps de Ballet
Posty: 348
|
Wysłany: Wto Paź 13, 2009 12:40 pm
|
|
|
Mam pytanie, gdzie można znaleść podstawę programową do nauczania baletu. Podręcznik chyba jest nadal jeden - Turskiej i ile godzin przewiduje program na klasykę a ile na t. współczesny? |
|
|
|
|
 |
|