 |
www.balet.pl
forum miłośników tańca
|
Odile czy "Otylia"? Klara czy Marie? |
Autor |
Wiadomość |
Czajori
Solista Baletu

Związek z tańcem: na całe życie! :)
Posty: 1638 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob Sie 20, 2005 11:52 pm Odile czy "Otylia"? Klara czy Marie?
|
|
|
Czy istnieją jakieś zasady dotyczące imion bohaterów baletów klasycznych? Czy tłumaczy się je na język kraju, w którym dany balet jest wystawiany, czy raczej zachowuje się formy oryginalne?
Zdarzało mi się słyszeć tancerzy klasycznych mówiących, że dwie główne partie żeńskie w "Jeziorze..." (z "Jeziora"? ) to "Odetta i OTYLIA". Z kolei widzę, że tu, na forum, wiele tancerzy używa formy "Odylia".
Skoro spolszczamy Odette na Odettę, dlaczego nie czynimy tak z Giselle? (Gizela? )
I dlaczego Klara z "Dziadka do orzechów" bywa nazywana Marie (np. w amerykańskiej literaturze)? |
_________________ Anna Pawłowa nigdy nie zakręciła więcej niż dwa piruety, ale jakiż wyraz miały jej arabeski! |
|
|
|
|
 |
Kasia G
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 48 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie Sie 21, 2005 12:22 am
|
|
|
Mysle, ze to sprawa tradycji - u nas Odetta i Odylia (z Otylią sie nie spotkałam - chyba że Jędrzejczak ), natomiast Giselle tak pięknie brzmi... Choc kiedys pisano: Gizela - tak jest w starych programach i na afiszach, szczęściem jakos sie nie przyjęło. Rosjanie np. wszystko tłumaczą i przerabiają po swojemu.
Co do Klary/Marie to jest proste wytłumaczenie: w Rosji dośc szybko przemianowano bohaterkę Dziadka do orzechów na Maszę czyli Marysię (chyba nawet od razu w rosyjskim tłumaczeniu ksiązki). Potem, juz w XX wieku Dziadek własnie w tej wersji, poprzez rosyjskich tancerzy, zawedrował na Zachód i jesli nikt nie weryfikował baletu zgodnie z książką Hoffmana na której oparto libretto, to zostawała Maria. |
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec |
|
|
|
|
 |
Czajori
Solista Baletu

Związek z tańcem: na całe życie! :)
Posty: 1638 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie Sie 21, 2005 12:09 pm
|
|
|
Fantastycznie. Dzięki Ci, Kasiu, skarbnico wiedzy |
_________________ Anna Pawłowa nigdy nie zakręciła więcej niż dwa piruety, ale jakiż wyraz miały jej arabeski! |
|
|
|
|
 |
|
|