Przesunięty przez: Kasia G Wto Sty 21, 2014 4:06 pm |
"Trening" w balecie |
Autor |
Wiadomość |
magistrantka
Nowicjusz
Posty: 4
|
Wysłany: Nie Kwi 15, 2012 8:31 pm "Trening" w balecie
|
|
|
Witam,
Poszukuję informacji na temat "treningu baletowego" do mojej pracy MGR.
Interesują mnie informacje na temat pracy zawodowej tancerki (najlepiej Polskiego Baletu Narodowego).
Jedyne co do tej pory znalazłam to to,że trening skałada się z lekcji baletu i prób
1. Ile trwaja lekcje baletu w teatrze?(czy odbywają się codziennie? czy są obowiazkowe? i czy są o stałej porze?)
2. o próbach nie znalazłam nic, a interesuje mnie głównie ich czas trwania intensywność i częstotliwość (czy intensywność jest taka jak na lekcji czy znacznie większa?)
3.Jak wygląda trening zawodowej tancerki w tygodniu? (czy codziiennie ćwiczycie?, czy są jakieś dni zupełnie wolne?)
4. Jak czesto tancerka występuje w tygodniu na scenie? (jaka jest intensywność w porównaniu z lekcjami i próbami- domyślam się, że jeszcze wieksza)
5. Jak długo trwa sezon? Ile trwają wakacje?
6. Może jesteście w stanie oszacować jak często tancerka występuje na scenie w sezonie
Będę ogromnie wdzięczna za wszelkie informacje!Pozdrawiam |
|
|
|
|
 |
Kasia G
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 48 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon Kwi 16, 2012 7:57 am
|
|
|
odpowiadam na niektóre:
1. lekcja jest codziennie, zwykle o godz. 10 lub 9 jesli o 10 jest próba z orkiestrą na scenie. Lekcja trwa od 45 minut do 1.5 godziny, zwykle ok. godziny. Każdy tancerz zespołu powinien brac w niej udział od poczatku do konca, ale zdarza sie że nie wykonuje całych ćwiczeń, np. nie zostaje do końca na duże skoki czy coś - z powodów zdrowotnych przemęczenia, etc. lekcji nie ma w dni wolne od pracy (święta i zwykle poniedziałki)
2. Prób jest tyle ile wymaga tego bieżący repertuar, wznowienia i nowe premiery - trwaja cały dzień do 18, ale bierze w nich udział ta częśc zespołu, która tanczy w danych pozycjach. teoretycznie moze sie więc zdarzyc ze tancerz nie obsadzony ma po lekcji wolne. Generalnie jednak tancerz pracuje z krótkimi przerwami do 18, próby róznią się intensywnością - jesli to tworzenie lub naka nowego baletu to jest dużo przestoi, tłumaczeń, na sali nie ćwiczą tez wszyscy jednocześnie (jedna grupa ćwiczy, druga siedzi), ale są tez i bardzo intensywne (próba z pas de deux pary solistów)
3. Tancerz jesli nie ma lekcji w teatrze powinien we własnym zakresie ją wykonać, a przynajmniej rano "rozprawiczyć się" ale oczywiście mozna sobie zrobić wolne Generalnie praca od wtorku do niedzieli. Świeta, jesi nie ma spektaklu i inne tego typu okazje wolne, ale mniej niż nie pracujący artystycznie człowiek.
4. Obecnie PBN gra 40 kilka spektakli rocznie, sezon trwa 9 miesięcy - nie każdy tancerz wychodzi w każdym spektaklu na scenę, więc wyjśc na scenę jest niedużo - wciąż za mało. Intensywność jest róża - od głównej partii slowej po kilkakrotne przebiegnięcie przez scenę
5. Zwykle wakacje trwają od początku - połowy czerwca (czasem końca czerwca) do połowy wrzesnia - do pracy wraca się troche wczesniej niz zaczyna sie sezon) |
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec |
|
|
|
|
 |
magistrantka
Nowicjusz
Posty: 4
|
Wysłany: Pon Kwi 16, 2012 10:55 am
|
|
|
Wielkie dzieki za info! |
|
|
|
|
 |
magistrantka
Nowicjusz
Posty: 4
|
Wysłany: Pon Kwi 16, 2012 11:19 am
|
|
|
AAA! Jeszcze jedno pytanie.
Czy istnieje coś takiego jak prawo lub lewonożnoć u tancerzy? (czy nie ma to żadnego znaczenia i wszystko robi się równomiernie w prawo i w lewo i nie da się za bardzo wskazać nogi dominujacej, a może właśnie na odwrót- jedna noga zwykle jest nogą podporową (stabilniejsza, mocniejsza)??? |
|
|
|
|
 |
magistrantka
Nowicjusz
Posty: 4
|
Wysłany: Pon Kwi 16, 2012 12:51 pm
|
|
|
I ostatnie... nie mogę dojść do ładu i skłądu
Ustawienie tułowia:
1. En face – w tym ustawieniu obręcz barkowa i biodrowa znajdują się w tej samej płaszczyźnie, w ustawieniu en face tancerz może wykonywać figury przodem, bokiem lub tyłem do publiczności.
2. Epaulement – ustawienie tułowia tancerza ,w którym tylko jeden bok ciała ustawiony jest przodem do widowni, obręcz barkowa skręca się względem obręczy biodrowej wzdłuż osi długiej ciała:
-ustawienie croise – oznacza figury ze skrzyżowanymi nogami, pozy te mogą być w przód i w tył
-ustawienie e’carte’-??????????????
-ustawienie efface’ – oznacza figury, w których nogi nie krzyżują się a cała figura jest rozwarta.[BSM]
W książe Both side of mirror było napisane, że ustawienie ecarte jast "separate" a efface to poza "open".....Czym się różni separate od open? W waganowej jest to troche inaczej usystematyzowane ale to wydaje mi się bardziej czytelne.
Prosze o pomoc. |
|
|
|
|
 |
Kasia G
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 48 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon Kwi 16, 2012 11:09 pm
|
|
|
tak, istnieje lewo lub prawonożnośc. tzn ćwiczy się każde ćwiczenie na obie nogi i w obie strony, ale np. ostatecznie na scenie (jak i na ćwiczeniach) popisowe elementy wykonuje się z nogi mocniejszej (wybór nogi opornej, nogi do wybicia do skoku), oraz kręci sie piruety (wykonuje figury po kole) w jedna lub drugą strone (zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie) |
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec |
|
|
|
|
 |
Georgia~
Corps de Ballet

Związek z tańcem: wciąż się kształcę
Wiek: 29 Posty: 494 Skąd: obecnie Trójmiasto
|
|
|
|
 |
Lorenzo
Corps de Ballet

Związek z tańcem: tancerka
Wiek: 31 Posty: 498 Skąd: USA
|
Wysłany: Sob Maj 12, 2012 8:05 am
|
|
|
Ecarte w przód głowa jest do nogi pracującej, troszkę wyżej uniesiona niż normalnie, Ecarte w tył głowa jest od nogi pracujacej, spojrzenie lekko w dół, (np. na drążek jak robimy przy drążku i trochę jakby w dal:))
Mnie tak uczyli:) |
|
|
|
|
 |
Georgia~
Corps de Ballet

Związek z tańcem: wciąż się kształcę
Wiek: 29 Posty: 494 Skąd: obecnie Trójmiasto
|
Wysłany: Sob Sie 25, 2012 2:16 pm
|
|
|
Lorenzo: no właśnie przy drążku też w ecarte mamy głowy jakby w dół i w dal, dlatego pytam jak to w końcu jest
dzięki, jak zawsze pomocna |
|
|
|
|
 |
klaudia123
Nowicjusz
Związek z tańcem: tancerka,milosniczka
Wiek: 34 Posty: 3 Skąd: Deutschland
|
Wysłany: Wto Sty 21, 2014 11:27 am
|
|
|
Cześć! Jak rozliczyć battement sottenu? |
_________________ Kaja |
|
|
|
|
 |
Kasia G
ADMINISTRATOR

Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 48 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto Sty 21, 2014 4:05 pm
|
|
|
ponieważ wątek zrobił się raczej praktyczny przenosze do działu "Praktyka" |
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec |
|
|
|
|
 |
Mariola
Nowicjusz
Związek z tańcem: Tancerka, choreograf
Posty: 20
|
Wysłany: Czw Sty 23, 2014 11:27 am
|
|
|
hmm jak rozliczyć ?:) ciężko opisać. Zależy też czy chodzi Ci o w obrocie czy nie
W obrocie, dla początkujących
na raz - plie w V pozycji efface np z prawą noga z przodu
na dwa - wysunięcie prawej nogi w przód, oporna nadal plie
na trzy - wejście na palce na wyprostowane nogi do V pozycji, lewa noga z przodu
na cztery - obrót z zamianą nóg.
Potem robi się już na raz wszystko
Jeżeli mówimy o zwykłym, wtedy:
na raz plie w V pozycji, na dwa wysuwamy nogę do boku prostą, oporna w plie ( w zalezności czy robimy en dehors, wtedy tę z przodu, czy en dedans, wtedy tą z tyłu) , na trzy łączymy nogi na palcach w V, na cztery schodzimy z palców. |
|
|
|
|
 |
|