 |
www.balet.pl
forum miłośników tańca
|
"NAPOLI" (1842) Augusta Bournonville'a |
Autor |
Wiadomość |
Ariodante
Koryfej

Posty: 835 Skąd: New Haven, CT, USA
|
Wysłany: Pią Lip 01, 2005 11:22 am "NAPOLI" (1842) Augusta Bournonville'a
|
|
|
Poniewaz balet "Napoli" zajmuje tak wazne miejsce w historii tanca i jego znajmosc jest wymagana na maturze z wiedzy o tancu, a zrodla (zwlaszcza wideo), praktycznie nie istnieja, otworzylam ten watek, zeby umieszczac w nim ciekawe informacje o tym balecie, ktore moga byc pomocne w maturze. Ponizszy tekst to obszerne fragmenty recenzji przedstawien "Napoli" w Nowym Jorku (niestety, nie moge ustalic kiedy). Tlumaczenie jest pobiezne i troche koslawe, ale liczy sie tresc .
Oryginal jest tutaj: http://www.nydancewear.co...anish_style.htm
By ANNA KISSELGOFF, New York Times
Przekonanie, ze ksiaze i ksiezniczka sa niezbedni w 19-wiecznym balecie sypie sie ilekroc Krolewski Balet Dunski przybywa w nasze strony. Rzadko taniec rozprawia o ludzkich slabostkach i pragnieniach, zwlaszcza wsrod zwyklych ludzi, z taka wnikliwoscia i madroscia, jak to ma miejsce w baletach wielkiego dunskiego choreografa, Augusta Bournonville'a (1805-79).
Zartobliwa, ale takze ciemna, wypelniona wybuchami subtelnego wirtuozowskiego tanca, to - przynajmniej na powierzchni - zywa opowiesc o neapolitanskim rybaku Gennaro, ktory ratuje swa ukochana przez krolem morz.
Co jednak wazniejsze, "Napoli" ma wiecej wspolnego z opowiesciami H.Ch.Andersena, przyjaciela Bournonville'a, niz z baletami romantycznymi, ktore B. widzial przy okazji swych licznych wizyt w Paryzu, gdzie studiowal i tanczyl w mlodosci. Jak Andersen, B. konczy swe magiczne basnie moralem i uzywa w podtekscie chrzescijanskiego idealizmu. Gdy Teresina, bohaterka "Napoli", tonie podczas sztormu, spod wladzy Golfo, krola podwodnej Niebieskiej Groty, ocala ja widok religijnego medalu trzymanego przez Gennaro, ktory przybyl ratowac swa ukochana.
Golfo zamienil ja w nimfe morska (ta transformacja jest przykladem cudownej scenicznej "magii", nie do przeoczenia) i Teresina nie moze rozpoznac Gennaro. Muzycznym motywom z jej przeszlosci nie udaje sie odblokowac jej pamieci. Dopiero kiedy rozpoznaje medal Dziewicy Marii, wyzsza sila przywraca ja do ludzkiej postaci i pokonuje nieczyste sily reprezentowane przez Golfo.
Erotyzm jest jedna z tych sil, i z jednym wyjatkiem, zaden balet Bournonville'a nie bylby soba bez ostrzezenia, by unikac pokus. Jego bohaterowie bladza, ale zawsze sa sprowadzeni z powrotem do domu.
Tym wyjatkiem jest jego wersja Sylfidy z 1836 roku - tutaj Bournonville wykorzystal scenariusz oryginalnej "Sylfidy" Filippo Taglioni'ego i pozwolil, by jego bohater zostal pokonany w swej pogoni za iluzja.
Napoli (1842) trzyma sie formuly baletow romantycznych poprzez podzial na sceny nadprzyrodzone (grota) i uwazane za egzotyczne (w tym wypadku Neapol). Ale "Napoli" to takze wynik wlasnych doswiadczen Bournonville'a.
W 1841 roku, B. obrazil krola Danii zwracajac sie do niego bezposrednio ze sceny. Krol umiescil go w areszcie domowym za bezczelnosc, ale potem zawiesil go w czynnosciach na 6 miesiecy. B. udal sie do Wloch i wrocil z obserwacjami na temat zycia ulicznego, ktore wypelniaja akt I "Napoli" i festiwal ludowy z aktu III.
Poniewaz sporo akcji rozgrywa sie w pantomimie, wspolczesna publicznosc moze sie troche nudzic. Ale mottem Bournonville'a bylo "taniec i pantomima zjednoczone" i w obecnym przedstawieniu tancerze realizuja je wedle wielkiej tradycji "aktorskiej" Krolewskiego Baletu.
(tutaj troche na temat tego, ze taniec nie wypadl najlepiej, co ma zwiazek z ostatnim kryzysem w Balecie Krolewskim).
Klasyczny purysta Flemming Ryberg jest dzis hipnotyzujacym mimem. Widzimy jak cichutko "spiewa" swa uliczna piesn z patosem, ktory niegdys nalezal do roli.
Tommy Frishoi uczynil Peppo, sprzedawce lemoniady, zywiolowym czarnym charakterkiem, zawsze czystym w pantomimie, kiedy rozglasza plotke, ze Gennaro jest w pakcie z diablem. Alexander Sukonnik byl zabawny jako Giacomo, sprzedawca makaronu, a Jette Buchwald robila niemale wrazenie w swej rozpaczy jako matka Teresiny.
(kilka zdan o wykonaniu, malo istotnych) |
_________________ Pozdrawiam,
Iza Zbikowska-Aaboe - Wasza Prima Ballerina Assoluta |
|
|
|
|
 |
Ariodante
Koryfej

Posty: 835 Skąd: New Haven, CT, USA
|
Wysłany: Pią Lip 01, 2005 11:32 am
|
|
|
Tutaj mozna zobaczyc klip z przedstawienia (strona Teatru Krolewskiego w Kopenhadze): http://www.kgl-teater.dk/...poli/napoli.htm
Jest tez troche informacji na temat baletu, ktore z czasem postaram sie przetlumaczyc. |
_________________ Pozdrawiam,
Iza Zbikowska-Aaboe - Wasza Prima Ballerina Assoluta |
|
|
|
|
 |
sfra
Solista Baletu
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
|
Wysłany: Sob Lip 02, 2005 12:08 am
|
|
|
Być moze uda mi zdobyć NAPOLI z bytomskiej baletówki... Trzymajmy kciuki! |
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego |
|
|
|
|
 |
Ariodante
Koryfej

Posty: 835 Skąd: New Haven, CT, USA
|
Wysłany: Sob Lip 09, 2005 8:54 am
|
|
|
Ciekawy kasek, ktorym na pewno olsnicie egzaminatorow :
Bournonville jest autorem wlasnej choreografii do baletu pt: "LA CRACOVIENNE", opartego na muzyce Karola Kurpinskiego i Jozefa Damse.
Wyglada jednak na to, ze wczesniej ten balet byl znany w choreografii Josepha Mazilier'a i tanczyla go w 1840 na swym debiucie nowojorskim Fanny Elssler, jedna z najslynniejszych baletnic Romantyzmu. Ponoc slynela ze swej "cracovienne".
Takie drobne polonicum, ale ciekawe |
_________________ Pozdrawiam,
Iza Zbikowska-Aaboe - Wasza Prima Ballerina Assoluta |
|
|
|
|
 |
|
|